Szombatra virradó éjjel a váci vasútállomáson egy fiatalember felmászott az egyik vagon tetejére. A kocsi tetején halálos áramütés érte, belezuhant az egyik vagonba. A pályaszakasz áramtalanítását követően a váci tűzoltók kiemelték a fiatalembert a vasúti kocsiból, a mentők azonban már nem tudtak segíteni rajta.

Forrás: tuzoltosag.info
Feltöltő: csabicsekk
Felhasználói tartalom, A Propeller.hu felhasználók által feltöltött tartalmakkal pörög. A felhasználók által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

13 hozzászólásarrow_drop_down_circle

lópicigáspár
Mi a fenét keresett ott!? Ital, drog, vagy egyszerűen csak a kábel vonzotta? Mert normális ember ilyet nem csinál! Részvétem a családnak.
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
lópicigáspár
@lbs: Nekem a tömegközlekedési "tapasztalatom" kimerül a Tisza Volánnál autóvillamossági szerelőként eltöltött (átszenvedett) bő egy évem! :-)
kkalman
A hülyék meghalnak a vagon tetején, a még hülyébbek életben maradnak, de egy életre nyomorékok lesznek. Mindkettőre van példa!
A 25 kV 1 méterről már áthúz. @lbs: Ezt Te is tudhatnád, ha a vasútnál dolgoztál. Írod, hogy a vagonokon, amelyiknek a tetejére fel kell menni munkavégzés céljából, piktogramok vannak, amik figyelmeztetik a dolgozót az áramütés veszélyére. Azok nem védik meg az áramütéstől. Ha fent kell munkát végezni a vagon tetején, akkor azt a vagont kitolják a vezeték alól, vagy áramtalanítják felette a vezetéket. Ugyanis, ha felmegy az ember a vagon tetejére, közte és a vezeték között kevesebb a távolság, mint egy méter. És a 25 Kv egy méter távolságból áthúz!
Mielőtt probléma lenne, hogy esetleg laikus vagyok, és hülyeségeket írok a munkavégzést illetően, öcsém 35 évet töltött tengelyen, ha tudod, mit jelent, és mindig az első tengely felett ült. Nekem meg erőművi villamosipari gyakorlatom van, mondhatnám, az áram jó barátom.
lbs
@lópicigáspár: Az autóvillamosság egy külön terület. Mások a kapcsolási sémajelek, ráadásul ott javítani - ma már - jószerivel semmit nem lehet, kizárólag a meghibásodott alkatrész cseréjével lehetséges.
Ez jó is, meg rossz is egyszerre.
Egyfelől gyakorlatilag megelőzi, hogy fuserált dolgok kerüljenek be a járművekbe, ami rossz benne, hogy az alkatrészek árai igencsak borsosak.
Minden az elektronika vezérel és minden járművezérlő és perifériái fekete dobozok a szó szoros értelmében.
Ez a módszer különben devalválja a szakemberek szintjét, mert nem szükséges a cseréhez komolyabb szakismeret.
Ma a mozdonyok, motorkocsik, villamos és dízel motorvonatok fejlődése szintén errefelé tendál, csak ezek a járművek - érthetően - még bonyolultabb felépítésűek.
Érzékeltetésül: a 6342 sor. DESIRO dízel motorvonatban cca. 12 mikroprocesszoros vezérlő dolgozik együtt és össze, a ZSG-re, a fővezérlőre.
De hasonló a helyzet a többi korszerű járműnél (6341. sor. "Uzsgyi" orosz motorvonat, TRAXX, Taurus villamosmozdonyok, 5341 sor FLIERT, 5342 Talent villamos motorvonatok) esetében is.
Sőt ma már a gyárak arra is törekednek, hogy a különböző típusú járművek összesorozhatók legyenek, a vezérlési rendszerei ismerjék fel egymást és képesek legyenek együttműködni.
Igen érdekes és igen szép témakör, ma már csak ilyen megoldással vezérelt járműveket gyártanak, a komolyabb cégek. (Alsthom - ABB, Bombardier, Siemens, Stadler, stb.)
Pl. a sízelmotorok szabályozása szintén digitális rendszerű, tehát eltűntek a könnyen meghibásodó és terjedelmes relék, ep szelepek, rudazatok, stb.
A motorok ma már az ún. CAN-Bus-os rendszeren keresztül kapják a parancsjeleket és küldik vissza az információkat.
A digitális rendszer a motor védelmi feladatait is ellátja.
(Olajhiány, túl-hőmérséklet, túlpörgés, stb.)
lópicigáspár
@lbs: Nem akarom fényezni magam, de a második szakmám az autóvilany után az elektronikai műszerész, éppen azért, hogy a piszokdrága alkatrészeket is tudjam javítani. Aztán a legszebb az egészben, hogy a tejiparnál helyezkedtem el, ahol az akkor legmodernebb számítógép-vezérelt pasztőr- és csomagoló rendszerek karbantartását végeztük egy nagyon jó kis csapattal. És betette a lábát a mocskos kizsákmányoló kapitalista és kirúgtak bennünket a fenébe, hogy azt a munkát ketten is el tudják látni (24 órás termelés volt akkoriban). Ők meg felmondtak maguktól, mert a végkimerülés határáig hajszolták őket. Volt is nagy kapkodás! A vezér személyesen jött családlátogatni, hogy nem lenne-e kedvünk mégis dolgozni neki emelt bérért. Elzavartuk a fenébe, felvett fiatal pályakezdőket, akik azt sem tudták honnan folyik a tej a gépsorba (nem a tehénből)! :-) Most az üzem lassan 10 éve zárva...:-(
lbs
@kkalman:
Engedd meg, hogy kissé pontosítsalak!
Egy méteres távolságból a 25kV nem képes áthúzni, tekintettel arra, hogy a szoba hőmérsékletű és normál atmoszférikus nyomáson lévő levegő ún. átütési szilárdsága (szigetelőképessége) ~20kV.
Ez száraz, laboratóriumi körülményekre, meghatározott formájú elektródák közötti levegőre vonatkozik.
Ha viszont füstgázokkal, nem szigetelő jellegű porral szennyezett a levegő, akkor ez az érték ennél kevesebb.
Nedves tiszta levegőnél - bármilyen ellentmondásosnak tűnik - ez az érték még ennél is nagyobb!
Az hogy miért így van, nem taglalom, mert meglehetősen elvont fizikai folyamat eredménye., és laikusok számára kissé nehezen érthető. (Egyszerűsítetten, a villamos töltések és a mikroszkópikus méretű vízrészecskék egymásra hatása miatt magasabb a nedves levegő átütési szilárdsága.)
Ez annyira igaz, hogy még annak idején a "villanyóvodában, a kiscsoportos szakon" kedves volt iskolámban az Üteg utcai Villamosenergiai-pari Technikumban tanultunk az ún. expanziós megszakítókról, amelyek középfeszültségűek voltak és ott a villamos ív hatására az oltókamráiknak a víztölteteiből fejlődő vízgőz fújta ki-el a megszakításkor a villamos ívet.
Az egyik hátrányuk a fagyásveszély volt, ezért csak a beltéri berendezésekben alkalmazták ezeket.

Az 1m távolság a a veszélyes megközelítés értéke.
Ez egy munkavédelmi fogalom, talán úgy tudom jellemezni, mint a metró-, vasúti peronok szélein megfigyelhető biztonsági sávét. Ott a járművek okozta légáramlás miatt előálló veszélyt küszöbölik ki. Értéke 0.8m.
Itt is ún. biztonsági távolságról van szó.
(Más kérdés, hogy nagyvasúton ez már lényegesen szélesedik, mert ha egy vonat 120km/ó sebeséggel szedi a lábait - főleg ha tehervonat (Ilyen pl. az ún. ROLA kamionszállító vonat) - akkor ez a távolság már nem igaz.)

Nem írtál rosszakat, sőt igen jó az, ha tudatosítva van az átlag embereknél, hogy 1m-távolságon legalább kívül kell lenni a nagyfeszültség alatt álló szerkezeti elemektől!
Ezt...
lbs
@kkalman:
folyt.:
Ezt messzemenően sulykolni kell, mint ahogy azt is, hogy ha valakinek a kezében villamos készülék, kisgép van - pl. a fürdőszobában hajat szárít -, akkor ne akarjon vizet engedni a mosdókagylóba, vagy a kádba!
A fürdőkádban állva, feküdve az életével játszik, ha pl. nem telepes működtetésű, hanem hálózati táplálású készüléken zenét hallgat és állítani próbál a készüléken!
Számtalan ilyen tragédia történt már!

Az ún. "kisfeszültségű" rendszereken történik a legtöbb villamos baleset, esemény.
Ez érthető, mert ilyen feszültségű gépek felhasználói, főként a laikusok.
Mint ahogy házilagosan villanyt szerelni is igen kockázatos dolog szakképzettség nélkül, mert nincsen bennük meg az az egészséges veszélyérzet, amely minden erősáramú szakemberben már a tanulóévek alatt kifejlődik és megóvja a meggondolatlan cselekedetektől.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.