Felkavarta az állóvizet a miskolci Hermann Ottó Gimnázium pár héttel ezelőtt írt levele, amihez azóta 20 ezer aláíró csatlakozott. Az aláíráson túl a budapesti Teleki Blanka Gimnázium is szolidaritását fejezte ki közleményében. A két iskola most közös nyílt levélben folytatta a kritikák sorolását.

Íme a teljes levél:

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Tisztelt Miniszter Úr!

Tisztelt Államtitkár Asszony!

Örömmel vettük a 2016. január 23-án megtartott EMMI sajtótájékoztatót, melyen az oktatás irányítói kinyilvánították változtatási szándékukat az ágazatot érintő egyes kérdésekben. Mi, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestülete – látván 2016. január 6-án közzétett nyílt levelünk országos támogatottságát, igazolva érezzük, hogy a felvetett problémák valósak, ezért ígéretünkhöz híven – ismételten megfogalmazzuk a nevelés-oktatás működtetését érintő rendszerszintű hibákat. Tisztelettel kérjük Önt, hogy az áldatlan helyzet feltárásában, orvoslásában a pedagógustársadalmat támogatni szíveskedjék! A felsorolásra kerülő problémahalmazok mindegyikével foglalkozzon a felállítandó oktatási kerekasztal, mert a részmegoldások már nem elégségesek!

Túlzott központosítás

Az állami fenntartást, felügyeletet jogosnak tartjuk azokban a kistérségekben, ahol a helyi önkormányzat erre nem képes.

Másutt viszont – most már a helyi tapasztalatok alapján mondhatjuk – a túlzott centralizáció kártékony, a mindennapi működést akadályozó hatású. A központosítás okozta bürokrácia miatt hiányosak vagy akadályozottak a mindennapi munkavégzéshez szükséges tárgyi és anyagi feltételek.

Kapják vissza az iskolák önálló gazdálkodási jogukat, mert a felmerülő problémákat operatív módon a keletkezés helyén lehet csak megoldani. Szüntessék meg az általános iskolák és a gimnáziumok kettős irányítását (KLIK mint "fenntartó" – Önkormányzat mint "működtető"). Az igazgatók kapják vissza korábbi hatásköreiket mind az intézmény irányítása, mind a szakmai felügyelet szempontjából is!

Egymással nem koherens változtatások

Rövid idő alatt sok változtatás történt a magyarországi köznevelésben.

De ez a változássorozat – most már látható – túlterheli a rendszert, a reformok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Szakmai elvárásunk, hogy a jövőben csak olyan oktatással-neveléssel kapcsolatos reform léphessen életbe – kizárólag felmenő rendszerben, gyakorló pedagógusok bevonásával, szakemberek által kidolgozva –, amelyet kellő alapossággal megterveztek, előkészítettek, hatásait tesztelték. A bevezetendő változásoknak előzetesen teremtsék meg a feltételeit (pl. mindennapos testnevelés)!

A legfrissebb érettségi változtatásokat haladéktalanul vonják vissza! A változások nem érinthetik a tanulókat hátrányosan, nem érinthetik a már 2 évvel ezelőtt befejezett tantárgyak követelményeit -– mindenkinek legyen joga a tanultak alapján letenni az érettségi vizsgát!

Ellehetetlenülő kompetenciafejlesztés, tudáselmélyítés

A NAT rengeteg új ismeretanyagot tartalmaz a korábbiak mellett.

A kompetencia alapú oktatás azonban időigényes, a tanultak elmélyítését, gyakorlását követeli. A jelenlegi NAT túlzsúfoltságával éppen ezt nem veszi figyelembe, így a kívánt célok elérése ellen hat. Tanárok és diákok egyaránt túlterheltek a tartalmi követelmények és a magas óraszámok miatt, miközben ezek egyike sem vezet el ahhoz a célhoz, hogy a tanulók egyéni képességeiket kibontakoztathassák, a tudás megújításának kompetenciáját elsajátíthassák.

A NAT újbóli átgondolásra szorul a fentiek szellemében, különös tekintettel a tananyag csökkentésére (elsősorban a lexikális tudásanyag és életkori sajátosságoknak nem megfelelő tartalom csökkentésével), az alaptanterv korszerűbb szemléletének kialakítására. A diákok heti óraszámát csökkenteni kell, mert jelenleg többet dolgoznak, mint a felnőttek kötelező munkaideje. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a tankötelezettséget emeljék vissza 18 évre, a rendszerből kikerültek számára pedig állítsák fel az integrációjukat segítő ellátórendszert.

Gyermekeink egészséges testi és lelki fejlődése, a jövő generáció sorsa függ ezektől a lépésektől!

A szabad tankönyvválasztás jogával élve kérjük vissza a magas színvonalú kompetencia alapú tankönyveket, a szakmai szempontból kifogásolható újak visszavonását!

4. Adminisztráció kontra tanítás

A pedagógus feladata a nevelés-oktatás, a gyerekekkel való foglalkozás. Erre tettünk esküt diplománk átvételekor. A jó pedagógus munkáját hivatásnak tekinti.

Ahogy a tanulás, úgy a tanítás is alkotómunka, amit nem lehet bürokratikus indikátorokkal minősíteni. A pedagógus nem adminisztrátor. A megnövekedett bürokrácia, a minősítési rendszer hibás bevezetése és eltúlzott feladatrendszere (portfólió, minősítés, tanfelügyelet, BECS stb.) – most már tapasztalatok alapján jelenthetjük ki – nem eredményez jobb minőséget az oktatásban, teremt viszont szakmai és bérfeszültséget, elvonja a pedagógus erejét és figyelmét az oktató-nevelő munkától (és nem mellékesen saját családjától is). Nem a kiégés ellen hat, hanem kiégést teremt. Az adminisztrációs terhek növelése helyett magas szintű, korszerű és a fenntartó által finanszírozott szakmai továbbképzésekre van szükség.

A bevezetett életpályamodell sok elemében igazságtalan! Például méltatlan, hogy évtizedek óta kiválóan és eredményesen oktató, szűkebb-tágabb környezetükben elismert tanárokat Pedagógus 1-be sorolt be a rendszer, ugyanakkor a mestertanárok eddigi kiválasztásának eljárásrendje megingatta a tanárok bizalmát a minősítési rendszerrel kapcsolatosan. Hibás döntés a mestertanári cím és az ellenőrzésekben való részvételük összekapcsolása is. A mestertanár épp a tanulókkal való foglalkozásban kellene, hogy kiteljesítse küldetését.

Alapfeltételnek tartjuk, hogy a tantestületekben a kölcsönös tisztelet és segítő szándék, és ne a "fortélyos félelem" igazgasson minket!

5. Nem a pedagógusok bére a rendszer legnagyobb problémája

Ahogy a sajtótájékoztatón is elhangzott, az állam sokat fordít a pedagógusok bérére.

De nem újabb és újabb béremelésről van szó, hanem egy korábbi ígéret több lépcsős megvalósításáról! Ráadásul, ahogy azt Miniszter Úr is elmondta, nőttek a pedagógusok terhei is. (És sajnos az emelés mértéke épp a legtapasztaltabb, legtöbbet dolgozó pedagógusok esetében volt a legkisebb mértékű.)

Az iskolákban vannak nem pedagógus alkalmazottak is: Kérjük, hogy az oktatást segítő dolgozók bérét azonnali hatállyal rendezzék! Javasoljuk, hogy a megszüntetett NOKS-státuszokat (szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, gazdasági ügyintéző) állítsák vissza!

Az egész oktatási rendszert jellemző bérfeszültséget fel kell oldani!

A bizalmatlanságot sugalló „kötelező benttartózkodási időt” és a túlórák ingyenességét el kell törölni! Elvárjuk a kötelező kontaktórák számának korábbi szintre (20-22 óra) történő visszaállítását! Kérjük a minőségi munka elismerését, jutalmazását!

6. Az előttünk álló egyeztetés

Kérjük, hogy támogassa az olyan oktatási kerekasztal létrejöttét, amely rövid időn belül, szigorúan szakmai alapokon, a helyi viszonyokat ismerve képes a rendszerszintű problémákra érdemi válaszokat adni!

Segítse elő a szakmai szervezetek, a pedagógus-érdekvédelem és a döntéshozók között folytatott valódi párbeszéd kialakítását. Az oktatási kerekasztal tárgyalópartnereként számítsanak az alulról jövő kezdeményezésként alakuló közalkalmazotti tanácsok országos szintű szervezetére is!

Egy nyílt levél csak indikátora lehet a bajoknak, nem hatolhat a mélységekbe, így a felsorolás közel sem teljes, oldalakon keresztül tudnánk folytatni. A munka java ezután következik. Kérjük Önt, támogasson bennünket abban, hogy ez a munka haladéktalanul megkezdődjön és hatékonyan elvégeztessék mindannyiunk legfőbb célja, az ország felemelkedése érdekében. Sürget az idő! Gyermekeink jövője a tét!

A tanitanek.com több mint húszezer csatlakozójának és a csatolt nevelési-oktatási intézmények nevében (az aláírók után kerültek felsorolásra a honlapon szereplő intézmények), támogatásában bízva,

Köszönettel:

Miskolc, 2016. január 25.

a Miskolci Herman Ottó Gimnázium és a Budapest XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnázium nevelőtestületei 

16 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Rumcájsz
Agyontupírozott, fényesített kormány...
Jó a Habony a háttérben... :)

Közben katasztrófa minden...
nezelodo
@justhpeter: Nem csak azért hezitálnak, mert nincs rávaló, hiszen ezt úgy a múlt év elejétől tudják, amióta akadozik (két-három hónapot késik) a jogos járandóságok kifizetése. A nagyobb baj, hogy a KLIK egy bürokrácia csődtömeg, nagyon sok alkalmatlan vezetővel, (tisztelet a kivételnek), de ők sem tudnak a rendszer tulajdonságai miatt lendíteni rajta. Ráadásul a Balogh páternek és csapatának fogalma sincs a probléma mibenlétéről, arról meg aztán lövése sincs, hogyan lehetne megoldani, bár üzengetik nekik, hogy fel kell oszlatni a KLIK-et és sóval behinteni a helyét, és rábízni a helyi végrehajtó szervezetekre az iskolát.
John J. Dunbar
Én nem értek egyet a jelenlegi politikai hatalomgyakorlás módjával, a választási rendszerünkkel, a demokrácia ellehetetlenítésével. Szerintem nem is kizárólag (sőt, elsősorban nem) egy újabb formációtól kellene várni a hasznos és üdvözítő változást!
Sokkal inkább a politikai rendszerünk elfajulásait helyrehozó változásra van szükség. Egy igaz demokráciában a népnek kell döntenie - ezért helyre kell hozni, vissza kell állítani a valódi, képviseleti demokráciát! Ennek egyik legfontosabb eleme: kizárólag képviselőkre lehessen szavazni - ne pedig pártokra!
Addig viszont, amíg felállna egy új, demokratikusabb politikai rendszer, népszavazást kell tartani, még az idén - minél hamarabb!
Egyre több, az ország szempontjából lényeges kérdés merül fel. Miért ne lehetne (akár egy országgyűlési képviselő választással összevont) népszavazással tiszta vizet önteni a pohárba? (Csakis képviselőkre lehessen szavazni, összesen 200-at választva a 200 körzetben - ne pedig pártokra!)
.
Legyen egységes képviselőválasztás és népszavazás az alábbi kérdésekről:
- menekültek befogadása;
- korrupció felszámolása;
- (vallási) fanatizmus/rasszizmus (az állami és vallási intézmények totális szétválasztása);
- kötelező választási részvétel;
- oktatásügy;
- atomenergia;
- megújuló energiaforrások hasznosításának dominánssá tétele;
- technológiai lemaradásunk azonnali rendbehozatala;
- vasárnapi nyitva tartás;
- sorkatonaság;
- EU-tagság;
- NATO-tagság;
- olimpia.
.
Döntsön a nép! Ha pedig megint pár százezer ember fog szavazni, minden otthonmaradó megérdemli, kapják be!
.
A demokrácia lényege, akinek szavazati joga van, annak szavaznia kell, különben elárulta a saját közösségét (az ókori Athénben - a demokrácia bölcsőjében - büntették).
Bercifiu
@nezelodo: Ez olyan, mintha lóval imádkoznál. A Páter maradt volna a szakmájánál, nem pedig idióta beosztottak hülye ötleteinek a megvalósításához a nevét adni. Nem tudom a Rend. be mit szólnak hozzá?
nezelodo
@Bercifiu: Miért, a politikus nálunk szakma? Csupa olyant látok ott, aki a saját szakmájában (ha van neki), nem állta meg a helyét, vagy egy percet sem dolgozott, vállalkozása csak politikusként volt életbe tartható, és nagyon soknak vitatható az addigi életútja amíg elért a "köz szolgálatáig", és meglehetősen gyarló emberek. Nem kevesen közeli barátságban voltak, vannak az alkohollal, ne adj' Isten a drogokkal. Így fordulhatott elő, hogy némelyik pártban több kárt okozott az ital, mint a politikai ellenfelei.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.