Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára, mivel annak alakulását teljesen más folyamatok, elsősorban a nem feldolgozott termékek áremelkedése befolyásolja – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az MTI-hez szombaton eljuttatott elemzéséből.

A kutatásban az elmúlt időszak üzemanyagár-csökkenésével kapcsolatban vizsgálta a GKI, hogy a változás milyen hatással van a gazdaságra, ezen belül elsősorban az élelmiszerárakra.

Az elemzés szerint az üzemanyag-árváltozás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azoknál a termékeknél és szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyek előállításuk során, illetve a szolgáltatás végzésekor jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot.

Nem lesz olcsóbb a kenyér, hiába csökkent a benzin ára

A feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet – írják.

Ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyag-árcsökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat, a feldolgozott élelmiszerek esetében pedig 0,1 százalékkal – derül ki a kutatásból.

A húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben "többé-kevésbé" megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz – áll a tájékoztatásban.

A szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ami kiemelkedőnek számít, a szállítási tevékenységnél azonban mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott árú, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését – írják.

A felmérés készítői szerint ezeknél a szolgáltatásoknál (MÁV, BKV és városi közlekedési vállalatok, taxi) a múltbeli veszteségeket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés – írja a GKI.

8 hozzászólásarrow_drop_down_circle

X-ray
@X-ray: huhu, a szomszédomnak péksége van és nem ő süti a kenyeret, hanem a minimálbéres pékek
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
nyanya001
Kettő kiló krumpli ára 460 Ft. !
De infláció az nincs, sőt, majd kimutatja a KSH.hogy defláció van.
Clavigo
Érdekes,,ha drágul az üzemanyag,,felmegy a kenyér ára,,erre hivatkozva..Visszafelé ez miért nem működik ???
Yoda69
Huha, akkor rogantonyo megint ultimatomot fog adni a pekeknek.
Toby
Nyugi, a következő kdnp-s dobás az lesz, hogy tilos gabonából kenyeret sütni ! Egészségtelen és a pékek is izzadnak a kemencék melegében, ami nagy mértékű folyadékvesztéssel jár, ráadásként a bankok, kenyérre nem adnak hitelt !
X-ray
hehe szomszédom pék hehe most röhög a markába hehe megint új béemvét vesz hehe
X-ray
@X-ray: huhu, a szomszédomnak péksége van és nem ő süti a kenyeret, hanem a minimálbéres pékek

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.