A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerint az üzemanyag-forgalmazók a többletadót valószínűleg teljes mértékben megjelenítik a kiskereskedelmi áraikban – mondta Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára az MTI-nek hétfőn, miután az NGM közölte, hogy szeptember 22-éig közli az adóhatóság, hogy a nemzetközi olajárak függvényében emelkedik-e az üzemanyagok jövedéki adója októberben.

A főtitkár kiemelte, hogy az üzemanyag ára főként a forgalmazók árpolitikai döntésétől függ, annak ellenére, hogy kialakításánál figyelembe kell venni a kőolaj világpiaci ára által determinált beszerzési vagy előállítási költséget, a dollár-forint árfolyamot, valamint az aktuális adóterheket. A költségelemek ugyan megjelennek a kiskereskedelmi árban, de azok mértéke minden forgalmazónál eltérő lehet – mondta.

Utolsó fillérig a fogyasztók fizethetik az üzemanyag-többletadót

A főtitkár úgy vélte: a jövedéki adó emelkedésének nem lesz komoly hatása az üzemanyag-fogyasztásra, főleg, ha az adó bevezetése mellett tartósan alacsony marad a kőolaj világpiaci ára. Nem beszélve arról, hogy jelenleg két töltőállomás üzemanyagárai közötti 15-20 forintos különbség nagyobb, mint a jövedéki adó változásának bruttó értéke.

Az ugyanakkor egy másik kérdés, hogy az így kialakuló magasabb árszint versenyképes lesz-e a környező országokéval, azaz a nemzetközi fuvarozáshoz kapcsolódó dízel fogyasztást ez nem érinti-e majd érzékenyen, mérhető értékesítési kiesést okozva – tette hozzá. Grád Ottó, arra a kérdésre, hogy az államnak mekkora plusz bevételt jelentene a jövedéki adó emelkedése, azt válaszolta: az elmúlt évben a központi költségvetés a kőolajtermékeket terhelő jövedéki adókból közel 600 milliárd forint bevételt realizált. A szeptember 1-től hatályos törvény szerint az adó mértékének változása, a két termékkör fogyasztás szerinti súlyozását figyelembe véve, közel 7,5 százalékos jövedéki adó emelkedést jelenthet az üzemanyagok esetében. Az adóból származó többletbevétel csak azokban a negyedévekben jelentkezik, amikor a magasabb adómértéket alkalmazzák, kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós – mondta.

Az NGM hétfői közleményében ismertette: amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan hordónként 50 dollár felett marad, a jelenlegi adómértékek nem változnak. Amennyiben a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollár vagy ennél kevesebb, akkor a benzin jövedéki adója literenként 5 forinttal, a gázolajé 10 forinttal nő. Az üzemanyagok magasabb jövedéki adójából befolyó többletet a kormány a közúthálózat fejlesztésére fordítja.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szeptember 22-ig teszi közzé honlapján a kőolaj világpiaci árát, amely meghatározza az üzemanyagok jövedéki adójának október elsejétől hatályos mértékét.

Az adómértékek a kőolaj világpiaci ára függvényében negyedévente módosulhatnak, azaz az október 1-jétől meghatározott mértékek idén már nem fognak változni. A következő felülvizsgálati időpont 2016 decembere, a január 1-től érvényes adómértékeket 2016. december 22-ig teszi közzé honlapján a NAV.

A minisztérium szerint egy esetleges októberi jövedékiadó-emelésnek nem lesz piaci áremelő, inflációs hatása, mivel a fuvarozók és a mezőgazdasági termelők kereskedelmi-gázolaj adókedvezménye is emelkedik.

A NGM hangsúlyozta: a benzin esetében az Európai Unióban csak Bulgária alkalmaz a magyarországinál alacsonyabb jövedéki adót, és a gázolajat terhelő magyarországi jövedéki adó is a legalacsonyabbak között van.

Mint írták, a családok, háztartások és vállalkozások érdekét szem előtt tartva döntött úgy a parlament, hogy az európai jövedéki adóemelési trendet egyedi módon alkalmazza és csak akkor emeli a jövedéki adót, ha alacsony a kőolaj világpiaci ára.

A fuvarozók által felhasznált kereskedelmi gázolaj (7,5 tonna feletti kamionok és buszok) és a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj jövedéki adómértéke (adó-visszaigénylés lehetősége által) pedig még ennél is kedvezőbb, a lehető legalacsonyabb szinttel, az uniós irányelv által biztosított minimummal egyezik meg – áll az NGM közleményében.

27 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Hari
@eszegfu: Magyarország és a többi volt szocialista országok lakói s tőzsdéken keresztül olyan-tudatos- agymosást kapott, hogy kevés kivétellel az emberek zöme veszítse el önálló gondolkodását, mindenben kövesse és fogadja el a cáratyuska döntéseit. Ezt használta ki a ún.rendszerváltás utáni mindenkori vezetés. A mostani pedig ezt csúcsra járatja. Még Kádár is azt mondta egy idő után, hogy aki nincs ellenünk, az velünk van. Ezzel szemben Orbán mindenkit ellenségnek tart, aki nincs velük. Ez a legsötétebb Rákosi időket idézi, azzal az anakronisztkával, hogy azóta eltelt 50-60 év. Ez Orbán legocsmányabb húzása, a hatalom mindenáron megtartásához. Ehhez asszisztál 1-2 millió fanatikus, aki hála a Szajer kidolgozta választási rendszernek akár évtizedekig hatalmon tarthatja őket. Amiért Széchenyi-re hivatkoztam, annak oka, hogy ellenzék-hasonló önös provinciális érdekből-képtelen összefogni, mert mindegyik a maga kis koncát féltve lép. Ezért érdemeljük ezt, Orbánék meg röhögnek a markukba.
eszegfu
@Hari: 20:25 Nem tudok mit hozzátenni... igazad van, sajnos.:(
eszegfu
@Mézike: 16:18 Igen! Csupán az a különbség, hogy a gáznál a kereskedő "gyüjtögeti" a pénzünket, az ü.anyagnál pedig rögtön megy a költségvetésbe. Rendesen ki van ez találva!
Mézike
@eszegfu: Azt hiszem ez mellément!
Mivel a gáz már a kormány kezében van...ezzel kezdődik a cikk...megemelték az árrést!
eszegfu
@Mézike: Lehet, hogy "mellément"... én az aug. 30. 16:18 linkedet olvastam és ott még "gázkereskedőkről" ir, nem pedig, mint állami tulajdonról... arról meg valahogy lemaradtam, hogy már a gáz is állami irányitás alá került...

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.