Egyértelműen emberi mulasztás okozta azt a négy ember halálával végződő balesetet, amelynek során két kisrepülőgép összeütközött Gödöllő és Isaszeg között vasárnap reggel – közölte Pető György légi közlekedési szakértő az M1 aktuális csatorna műsorában, hozzátéve: a kérdés az, ki hibázott.

Nyilatkozata szerint hosszú vizsgálat várható, az ilyen típusú repülőgépeket ugyanis nem szerelik fel fekete dobozzal, a pilótákat és az utasokat pedig értelemszerűen nem tudják már kikérdezni.

Pető György arról is beszélt, hogy a baleset helyszínén ejtőernyős célba ugró bajnokságot tartanak, és ilyenkor van egy elkülönített légtér, amelyben csak az ejtőernyősök és az őket szállító gépek tartózkodhatnak.

A négy ejtőernyőst ledobó Piper-28 típusú kisgép feltehetőleg jogszerűen repült a zárt légtérben. A pilótát tájékoztatta az irányítás arról, hogy van egy másik gép a közelében, erre azonban már nem válaszolt, vélhetően azért, mert ekkor történt a baleset – mondta Pető György.

Közlekedésbiztonsági Szervezet: szemből, nagy sebességgel ütközhetett a két gép

Az első vizsgálatok szerint a Cessna 182-es kisgép süllyedt, míg a Piper 28-as sétarepülésre emelkedett, amikor szemből összeütköztek, majd pörögve lezuhantak Gödöllő közelében vasárnap reggel – tájékoztatta a Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs vezetője az MTI-t. 

Bajkó Erika közlése szerint mindkét repülőgép a gödöllői reptérről szállt fel; a Cessna ejtőernyősöket vitt ugrani, a Piper pedig sétarepülésre indult, fedélzetén három emberrel.

A Cessna már visszatérőben volt feladatáról, amikor a HungaroControl légiforgalmi szolgálat körülbelül 600 méter magasságon elveszítette vele a kapcsolatot, majd értesítették a légi kutató-mentő szolgálatot.

Az első információk szerint a Cessna normál tempóban süllyedt, amikor bekövetkezhetett a baleset. Az ütközés következtében mindkét repülőgép súlyosan roncsolódott, a fedélzetükön tartózkodó négy ember – a Cessna pilótája, a Piper pilótája és két utasa – életét vesztette.

A helyszíni szemle tapasztalata alapján a kisgépek nagy sebességgel, gyakorlatilag függőlegesen, pörögve értek földet, és mindkét repülőgép bal szárnyából még a levegőben letörött egy nagy darab. A szemle megállapításai arra engednek következtetni, hogy a repülőgépek a levegőben, szemből ütköztek, miközben a Cessna leszálláshoz készült, a Piper pedig a felszállást követően emelkedőben volt – írta közleményében Bajkó Erika.

2 hozzászólásarrow_drop_down_circle

papa.49
Kicsit nagyon zavaros a leírás, ebből még az se derül ki melyik gép volt szabályosan az adott légtérben!!!
Nem tudni, hogy ez volt-e közölnivaló, vagy a firkász kissé átköltötte???
Főlökött
Tény és való, hogy tényleg zavarosra sikeredett a cikk. Tisztuljon a kép, van egy gép, mely 'liftezik' azaz ejtőernyősöket dob-at. Ez egy zárt légtérnek kell lennie - ahol teszi mindezt, ahova másik gép nem mehet be, mivel az ejés, érdemben nem tud semmit tenni egy kikerülés során, avagy igen korlátozottan tudna ténykedni.
Szóval a kidobás után, a dobató gép, várakozó légtérben kell, hogy legyen, az utolsó ejés leérkezéséig. Itt rendszerint a várakozásba belefér, a magasság vesztése, hogy az utolsó leérkezése után, minél hamarabb le tudjon szállni.
Na ezen várakozó légtérbe 'engedték'- avagy keveredett be, egy sétarepülést végző gép. Az egyik süllyedt - biztonságosan egy zárt légtérben, a másik pedig emelkedett. A sülyedő gép, nem láthatta, mi van alatta, mivel lefelé nem lát a pilóta. Az emelkedő gép pilcsije pedig figyelmetlen volt, avagy nem vette észre, a sűlyedő gépet. Lehet, hogy jópofizott az utasokkal-ki tudja, de egy a lényeg, tiltott légtérben repült.
Így vizsgálják, hogy a repülés előtti tájékoztatást megkapta-e, tudta-e, hogy tiltott légtérben repül, légiirányító - miért nem követte az eseményeket manuálisan is. Irányítás miért nem volt a helyzet magaslatán. Egy biztos, 600m-en csattantak, mindkettő szárnya sérült, ami következtében lehetőség sem volt a landolásra. A váratlan esemény miatt, még a gépből történő kiugrásra sem volt-nyílt lehetőség, mivel egy szárnnyal bepörögve - zuhantak, mely nemvárt esemény és annak következményei pillanatok alatt megtörténtek, így csak a fékezés nélküli becsapódás maradt, ami nem igazán túlélhető.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.