Április 18-án 0 órától kezdődően három napos sztrájkba kezdenek a BKV dolgozói, jelentette be két nagy szakszervezet. A három napos sztrájk április 24-én egy öt napossal folytatódik.
Sztrájkot jelentett be két nagy BKV-s szakszervezet, a BKKSZSZ és a VTDSZSZ, mert a bértárgyalás során a BKV nem tett érdemi béremelési javaslatot. A szakszervezetek az állami cégeknél történt 30 százalékos béremelést követelnek (három évre elosztva).
A sztrájk ideje alatt lesz olyan óra, amikor egy jármű sem indul el, kivéve az alvállalkozói buszokat. A szakszervezet ugyanis kihasználja az elégséges szolgáltatásról szóló jogszabály kiskapuit.
A törvény szerint az sztrájk első napján minden órában, minden viszonylaton üzemeltetni kell a járművek 60%-át. A második napon viszont csak napi átlagban kell a 60 százalékot kiadni, így a járműveket úgy tudják csoportosítani, hogy bizonyos órákban ne induljon el egy sem.
A sztrájk bizonyosan nem érinti a buszvonalak nagy részét, ahol a VT-Arriva, vagy más alvállalkozó szolgáltat. A HÉV-ek is járni fognak, mert tavaly átkerültek a MÁV-hoz, ahol a dolgozók már zsebükben tudhatják az állami cégben foglalkoztatottaknak járó 30 százalékos béremelést.
Korábban drámai hangú levélben vezette le két nagy BKV-s szakszervezet, a BKSZSZ és a VTDSZSZ, hogy mi várható, ha a BKV-sok nem kapnak az állami közlekedési cégek dolgozóinak adotthoz hasonló nagyságú béremelést.
A lényeg: a dolgozók elmennek, és nem lesz elég munkaerő a fővárosi tömegközlekedés fenntartásához.
A levél szerint 2016-ban a BKV 9600 munkavállalójának 10%-a hagyta ott a BKV-t (ennek bő harmadát tették ki a nyugdíjba vonulók).
Hiányszakma lett a mérnök (26 távozott 2016-ban), a szakmunkás (248 ment el), és a járművezető (452 lépett ki).
2017-ben több mint ezer dolgozót kellene felvennie a cégnek. Csakhogy a pótlás már 2016-ban sem volt elég sikeres a folyamatos toborzás, álláshirdetések ellenére sem. Egyetlen dolog segíthet: a béremelés.
A szakszervezetek szerint ha nem lesznek versenyképesek a bérek a BKV-nál, akkor a létszámhiány miatt kevesebb jármű tud majd kiállni, de fennakadás lehet a karbantartásban, forgalomirányításban is – írja az Index.
Kormánypártok! Az nem zavaró?