Kevés pénzt szán a kormány az Óbudai Gázgyár kármentesítésére a Greenpeace szerint, pedig sürgős lenne a munka, mert a szennyezés a Duna menti ivóvízbázist is veszélyezteti.

Kevés pénzt, csak mintegy 10 milliárd forintot szán a Fővárosi Gázműveken keresztül az állam az Óbudai Gázgyár kármentesítésére. 

A Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője, Simon Gergely szerint 

egyszerűen kevés pénzt szán rá az állam, ennyiből nem lehet megoldani. Ez egy több mint 10 milliárdos projekt. Ezen nem lehet spórolni

- mondta el a 24.hu-nak.

Kétszázezer tonna veszélyes gázmassza

Az Óbudai Gázgyár területén a hat évtizedes munka után a gáz tisztításának melléktermékeként mintegy 200 ezer tonna, cianiddal, arzénnal és egyéb fokozottan veszélyes vegyületekkel szennyezett gázmasszát helyeztek el a területen, amely veszélyes és rákkeltő hatású.

A cikk szerint a területet 1995-ben vette meg a Fővárosi Gázművek, vállalva a kármentesítést, ám ez azóta sem történt meg. A területen tárolt veszélyes anyag az elmúlt években belemosódott a talajba és a talajvízbe is, alacsony vízállás esetén pedig a Dunába is belejut, jellegzetes szagú sárgás folyadékként. 

Az ivóvízkészletet is veszélyeztetheti a szennyezés

Ez azért nagy gond, mert Budapest vízellátásnak jó része a Duna menti parti szűrésű ivóvízkutakból érkezik. A tervek szerint a kármentesítés alatt teljes talajcserét és a talajvíz mentesítését is el kell végezni.

Tavaly év végén a cikk szerint pályázatot írtak ki a rekultiválásra, ám végül az eredménytelenül zárult, mert a költségeket 10 milliárd forintra becsülték, viszont egy 2015-ös becslés 25-36 milliárd forint körüli összegre taksálta a munkát. 

A 24.hu úgy értesült, a pályázaton egy Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég tett 25 milliárdos ajánlatot. Eredetileg több pályázó is lett volna, ám az alacsony költségvetés miatt visszaléptek. Ezt a lapnak a fővárosi önkormányzat is megerősítette, mondván azért lett eredménytelen a pályázat, mert "a legkedvezőbb ajánlat meghaladta a számára rendelkezésre álló anyagi fedezet összegét."

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint azért is van késlekedés, mert régészetileg is fel kellett tárni a területet (az Óbudai Gázgyár Aquincumtól nem messze terül el), amivel a Budapesti Történeti Múzeum 2017 nyarára készült el. 

Jó lenne, ha tájékoztatnák a lakosságot

A cikk szerint az óbudaiak azt nehezményezik leginkább, hogy nekik a szennyezésről hivatalosan senki nem szólt, és ha megindul a rekultiválás, akkor a szennyezett földet várhatóan a Szentendrei úton szállítják majd, ami igen sűrű lakókörnyezeten halad keresztül. A Nemzeti Közművek Zrt. (NKM) erre a felvetésre azt válaszolta a 24.hu-nak, hogy amint sikeres lesz a kármentésre kiírt pályázat, mindenkit tájékoztatni fognak.

A cikk szerint a 24 hónapos talajcserével és a 39 hónapos talajvíz-tisztítással, valamint a 4 éves monitorozással együtt 7 év lehet, mire a területet kármentesítik. Az Óbudai Gázgyár területére egyébként a kormány egy velodromot képzelt el, ami a tervek szerint 2020-21-ben már fogadni tudott volna versenyeket. Erre a mentesítési tervek időkifutása szerint kicsi az esély, így lehet, hogy máshová kerül a pályakerékpár-pálya.

(Címlapi kép: wikipedia CC BY-SA 2.5/Indafotó/Dino)

6 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Eladott Ország
A nemzeti kormány, a Nemzeti Közművek Zrt-vel együtt, még nem találták meg a rekultiváció során a lerabolható nemzeti közpénzek útját. De ami késik az nem múlik. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!
egyvandor
Szólni kellene a tarlósnak, hogy nem garancsi polgármestere, hanem Budapesté és nem kéne hagyni hogy garancsi Budapest reklám felületeit ingyen használhassa!!!
quadrocopter
Ott a lé Analfa Bélánál! Csak ki kell belőle verni!
human
De szlovák labdarúgó csapatra meg stadionra van szükség.
quadrocopter
@durbincs: Az "ész" neked sci-fi, primkó!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.