A légiközlekedésről szóló törvény úgy rendelkezik, hogy a legegyszerűbb távirányítós gyerekjátékok is drónnak számítanak, és csak eseti légtérengedély megléte esetén működtethetők.
Ez azt jelenti, hogy a saját kertben is engedélyt kell kérni, ami igénylésenként háromezer forintba kerül. És 30 napra előre kell engedélyeztetni minden drónreptetést.
(Illusztráció: Pixabay, cc0)
Az eseti légtér eredetileg nem a drónokra lett kitalálva, hanem mindenféle olyan alkalmazásokra, ami veszélyt jelent a légiközlekedésre. Ilyenek például a tűzijátékok, légi bemutatók – mondta el az Indexnek Tuzson Gergely a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöke. Az elmúlt években azonban megjelentek a drónok, és egy hatalmas lendülettel fejlődő iparág ontja magából a távirányítós és önjáró, ipari és szórakoztató célú eszközöket.
A helyzet azonban nem olyan egyszerű, hogy átutalunk pár ezer forintot az illetékes hatóságnak, és akkor már pöröghetnek is a rotorok.
A legegyszerűbb esetben 3000 forintból megúszhatjuk, azonban a repülőterek 3 kilométeres körzetében és bizonyos légterekben (pl. a fél pesti oldalt lefedő Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ellenőrzött légterében) az összeg ennek többszöröse is lehet a további szükséges dokumentumok beszerzése miatt.
Vannak környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek is, amelyek igénybevételéhez az illetékes megyei kormányhivatal környezetvédelmi osztályának szakhatósági állásfoglalását kell kérni, és extra költségként plusz 18 ezret hozzácsaphatunk a számlához.
Egészen meglepő helyeken is találunk drónozást nehezítő reptereket, hiszen nemcsak a kisgépes füves repülőtereket kell számításba venni, a kórházakhoz tartozó mentőhelikopter-leszállóhelyek ugyanis ötödosztályú reptérnek számítanak, ezeket is 3 kilométerre érdemes elkerülni. Aki mégis a közelükben drónozna, annak biztonsági felmérést kell készíttetnie, ennek költsége több mint tízezer forintra rúghat.
Repülés előtt fél órával külön jelezni kell, hogy most aztán tényleg lesz valami a levegőben.
Megvan a jogalkotói szándék, hogy mindezt rendezzék, az NFM-ben kidolgozásra kertül egy rendelettervezet, csak hát nem sikerült eljutnia a hatályba lépésig. A tervezetben pedig még az is benne van, hogy 250 grammig az eszköz játéknak számít, és ezáltal nem is vonatkoznának rá a légtérhasználattal kapcsolatos előírások.
A nagyobb méretű pilóta nélküli légijárművek szabályozását is cizelláltabbá tenné a tervezet, hiszen többféle súlytartományt jelöl meg, és ezekre különféle előírások vonatkoznak. A két kilogrammnál könnyebb drónok esetében például elég lesz ismerni a szabályokat, és 50 méteres magasság alatt maradni, míg a 25 kilogrammig terjedő tartományban már tanfolyam elvégzését is előírnák, hogy a kezelő személyzet megfelelő biztonsággal tudja működtetni ezeket az eszközöket.
(Index)
10 hozzászólásarrow_drop_down_circle
"A saját kertünkben is be kell jelentenünk a drónreptetést"
"A tervezetben pedig még az is benne van, hogy 250 grammig az eszköz játéknak számít, és ezáltal nem is vonatkoznának rá a légtérhasználattal kapcsolatos előírások."
Akkor mi helyzet, kis katt-vadász?
@Pálinkás Pál: Nem kell belépni minden baromságnak, az un. "játék kategóriás" drónokra nem vonatkozik semmi a személyiségi jogok megsértésének és az általános közlekedés biztonsági jogi normák ( autósokat nem ijesztgetünk!) megsértésének tilalmán kívül!
Időnként fújják a szart, pedig régen kihűlt!
hogy hol van akkor ez a sok repülő marhaság?
hát kérem, először is Pistike azonnal nekivezette a szobaablaknak...mindkettőnek annyi...
a másodikat apuka átröptette a harmadik szomszédba, ahol nem volt otthon senki, csak a két igen agresszív rottweiler...azok megvizsgálták, mi is hatolt be...
a harmadikat meg a nagypapa megbuherálta, hogy jobb legyen, azóta se kép, se hang...
szóval az eladott gépek valahogy ilyen sorsra jutottak...
teljesen felesleges holmi repülési engedélyre várni.
Szívesen fizetek is az engedélyért, csak röpüljenek a búbánatos büdös picsába !!!
Új hozzászólás