Ez a leggyakoribb bűncselekménytípus a fővárosban.

Póta Péter, a Fővárosi Törvényszék szóvivője sajtótájékoztatón közölte: míg 2012-ben az ittas vagy bódult járművezetés miatt elítéltek száma 1350 körül alakult, addig 2015-re ez a szám már elérte a 2300-at, s bár tavaly némi csökkenés volt megfigyelhető, még így is meghaladta jócskán a 2100-at a számuk.

Elképesztő adat: naponta hat ittas magyar sofőrt ítélnek el

Fotó és nyitókép: pixabax.com cco

2013 óta kötelező eltiltani a részeg sofőröket

Jelentősen, csaknem a duplájára nőtt 2012-ről 2015-re azoknak a száma, akiket eltiltott a bíróság a járművezetéstől: 2015-ben már 1100 körül volt azok száma, aki a bíróság döntése értelmében nem ülhettek a volán mögé. Ezt Balassa Zita, a Pesti Központi Kerületi Bíróság bírája a büntető törvénykönyv szigorításával magyarázta. A közlekedési szakjogász hozzátette: a 2013-ban hatályba lépett módosítás kötelező eltiltást vezetett be az ittas járművezetőkkel szemben.

Póta Péter arról is beszélt: a közelmúltban több olyan bírói döntés is született közlekedési balesetekkel összefüggésben, amelyek tartalma nem találkozott a média és a társadalom elvárásaival.

Nem gyilkosok a halálos balesetek okozói

Hangsúlyozta: sokkal enyhébb megítélés alá esnek a közlekedési bűncselekmények, mint az egyéb, szándékos, különösen az élet elleni cselekmények, még akkor is, ha gyakran halálos eredménnyel végződnek.

Megjegyezte, a köznyelvben sokszor gyilkosnak nevezik a közlekedési baleset gyanúsítottját, jogi értelemben azonban akkor lehet erről szó, ha például valaki szándékosan akarja kioltani egy ember életét és ehhez eszközként használja a gépjárművét. Ebben az esetben azonban már nem is közlekedési bűncselekményről, hanem élet elleni bűncselekményről van szó.

Nyolc embert tartóztattak le

Az elmúlt két és fél évben mindössze 8 esetben indítványozta az ügyészség közlekedési balesetekkel kapcsolatban a gyanúsított előzetes letartóztatását. Jellemzően ittas vezetés, halált okozó ittas vezetés, közúti veszélyeztetés, illetve halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt született ilyen indítvány 2005-ben, 2006-ban, illetve az év első felében. A nyolc esetből hat alkalommal rendelte el a bíróság az előzetes letartóztatást, az érintettek közül ketten külföldi állampolgárok voltak. Két esetben pedig lakhelyelhagyási tilalomról döntöttek.

Kettőtől tíz évig terjed a büntetés

Póta Péter az ittas vezetéssel kapcsolatban arra figyelmeztetett: Magyarországon a zéró tolerancia elve érvényesül, az ittas járművezetésért alapesetben 2 évig terjedő szabadságvesztés szabható ki, de ha az ittas sofőr 8 napon túl gyógyuló vagy ennél súlyosabb sérülést okoz, vagy olyan balesetet, amely halálos kimenetelű, a büntetése már 10 évig is terjedhet. Bódult állapotban történő járművezetésért ugyancsak 10 évig terjedő szabadságvesztés szabható ki.

Póta Péter rámutatott: a közlekedési bűncselekmények elkövetői nem a szó általános értelmében vett bűnözők, hanem a mindennapi élethelyzetekre reagáló, a közlekedésben naponta részt vevő emberek, akik az adott helyzetben nem biztos, hogy a legjobb döntést hozták meg és viselniük kell ennek következményeit. Ez az egyik oka annak, hogy a közlekedési bűncselekmények elkövetőivel szemben enyhébb a büntetéskiszabás – tette hozzá.

(MTI)

9 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
peterkelemen
Undorító mocskos szemétláda az, aki iszik v. drogozik és van pofája beülni a volán mögé kockára téve saját és mások életét. Halálos baleset okozása esetén ha ivott kivégeztetném nyilvánosan. Tanuljon belőle a többi agyhalott és rettegjenek amikor a pohárhoz nyúlnak.
simmering73
PL. Direkt nem használja az indexet balra kanyarodásnál és balesetet okoz. A vétlen meghal. Ez mi, ha nem szándékos gyilkosság? Vagy 130-cal száguldani a városban és két embert megölni. Ez mi, ha nem szándékosság? Amíg az ilyen potenciális gyilkosok megússzák felfüggesztettel, meg néhány hónappal, addig a közutakon továbbra is aratni fog a halál.
csipetke
A volt férjem masszív alkoholista volt,általában részegen vezetett.Szóltunk a helyi rendőröknek,de nem foglalkoztak vele.Azt mondták az ismerősök,hogy a helyi rendőrök a helyi lakosokat nem cseszegetik.Attól féltünk,hogy telibekap egy gyerekekkel teli autót,és mint tudjuk,mindig a hülye részeg ússza meg a történetet.Szerencsére összetörte az autót,anélkül,hogy másban kárt tett volna.3 évig vezetett úgy,hogy seggrészeg volt.Nem értettük,hogy ez miként történhetett.
Equus1
@peterkelemen: máglyán kell megégetni azt, aki gyalogosként, ittasan közterületre teszi a lábát. A gyengénlátó 91 éves Mari néni viszont vezethessen nyugodtan akár buszt is.
Ittasan senki nem főzhet az otthonában és nem mászhat a létrára levenni egy könyvet a felső polcról. Ezért minden lakást be kell kamerázni és a nappali időszakban 20 percenként szonda megfújására kötelezni az ott tartózkodókat.
justhpeter
Ha zéro tolerancia lenne, akkor aki a szondán lebukik kapna 3 év jogosítvány bevonást, a részegen balesetet okozót örökre eltiltanák. Oszt' Jónapot !

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.