Tíz százalékos tarifaemelést kérnek a budapesti taxisok, ám utánaszámolva az derül ki, sokkal nagyobb mértékben drágulna meg a taxizás, ha rábólintanak a követelésekre.
Áremelést akarnak a taxisok
Tarifaemelést szeretnének a fővárosi taxisok, 10 százalékos emeléssel számolnak, ezt kedden jelentették be.
A hvg.hu utánaszámolt, és cikkük szerint nem jön ki sehogy sem a 10 százalékos emelés a követelések láttán.
A cikk szerint a taxisok javaslatában "az alapdíj 33 százalékkal, 450-ről 600 forintra emelkedne, a kilométerdíj 280-ról 320-ra (ez 14 százalék), a várakozási díj pedig 11 százalékkal, 70-ről 80 forintra nőne". Korábban Metál Zoltán, az Országos Taxis szövetség elnöke azt nyilatkozta, hogy azért van szükség a tarifaemelésre, mert megnőtt a kereslet a taxisok iránt a minimálbér emelkedése miatt.
Fotó: pixabay.com CCO
Metál az emelés indoklására még felhozta a járulékos költségek (biztosítási díjak emelkedése, az online kasszák havidíja) növekedését is, mint amiket eddig nem hárítottak az utasokra. Ezt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke, Dudás Zoltán is osztja.
Budapesten a legdrágább a taxizás
Zsiday Viktor pénzügyi elemző a blogján számolta ki, hogy a visegrádi négyek és Románia, valamint Horvátország fővárosai közül hol a legdrágább a taxizás.
A bejegyzése szerint egyedül Prágában jön ki drágábban egy 10 kilométeres taxizás, de ha az átlagbérekhez viszonyítjuk a 10 kilométeres taxiút árát (hogy hányszor lehet egy ekkora távot megtenni az átlagbérből), akkor egyértelműen Budapest jön ki a legdrágábbnak.
Alacsonyabb benzinárak, csökkenő taxilétszám
A hvg.hu cikke szerint annyiban tényleg jogos az emelés kérése, hogy az elmúlt 4 évben (2013-ban lett bevezetve a hatósági árszabás a taxisoknál) nagyot emelkedtek a biztosítási díjak, valamint az online kasszákat is be kellett szereltetni (bár erre kaptak állami támogatást), és havidíjuk is 1500-2500 forint közt mozog.
Az is igaz, hogy az elmúlt négy évben emelkedtek a minimálbérek, de csak bruttóban, 98 ezerről 127 ezerre, míg az átlag bruttó havibér a 2013-as 230 ezerről idénre már 300 ezerre nőtt. De ezek bruttó összegek, a nettó ennél jóval kevesebb.
A cikk szerint ugyanakkor a taxisok egy dologról nem beszéltek, az pedig az üzemanyagok ára. 2013 áprilisában, a taxisrendelet elfogadásakor még 410 forint fölött mozgott a benzin literje, most ez jó 50 forinttal alacsonyabb.
Mostanra egyébként a cikk szerint a korábbi 6500 fős budapesti taxiautó-létszám 5000 autóra csökkent, vagyis kevesebb taxis van a fővárosra. Ez látszik is, Vitézy Dávid volt BKK-vezér még október elején írt arról Facebook-oldalán (amit azóta feltörtek és a korábbi posztokat törölték – de mostanra már visszaszerezte a jogosultságot), hogy csúcsidőben 20-30 percet is lehet várni egy taxira, a sofőrök a kártyás fizetés lehetőségét sem szeretik.
A nyáron a BKK ellenőrizte a taxisokat, 70 százalékuknál valamilyen problémát találtak. Volt, aki továbbra is pörgeti a taxamétert, más magasabb kilométerdíjjal számolt, akadt, aki be sem kapcsolta az órát, hanem helyette fix árat kért.
(Címlapi kép: pixabay.com CCO)
11 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás