Tíz százalékos tarifaemelést kérnek a budapesti taxisok, ám utánaszámolva az derül ki, sokkal nagyobb mértékben drágulna meg a taxizás, ha rábólintanak a követelésekre.

Áremelést akarnak a taxisok

Tarifaemelést szeretnének a fővárosi taxisok, 10 százalékos emeléssel számolnak, ezt kedden jelentették be

A hvg.hu utánaszámolt, és cikkük szerint nem jön ki sehogy sem a 10 százalékos emelés a követelések láttán.

A cikk szerint a taxisok javaslatában "az alapdíj 33 százalékkal, 450-ről 600 forintra emelkedne, a kilométerdíj 280-ról 320-ra (ez 14 százalék), a várakozási díj pedig 11 százalékkal, 70-ről 80 forintra nőne". Korábban Metál Zoltán, az Országos Taxis szövetség elnöke azt nyilatkozta, hogy azért van szükség a tarifaemelésre, mert megnőtt a kereslet a taxisok iránt a minimálbér emelkedése miatt. 

Tíz százalékos tarifaemelést kérnek a taxisok – de sokkal nagyobb lehet a drágulás

Fotó: pixabay.com CCO

Metál az emelés indoklására még felhozta a járulékos költségek (biztosítási díjak emelkedése, az online kasszák havidíja) növekedését is, mint amiket eddig nem hárítottak az utasokra. Ezt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke, Dudás Zoltán is osztja.

Budapesten a legdrágább a taxizás 

Zsiday Viktor pénzügyi elemző a blogján számolta ki, hogy a visegrádi négyek és Románia, valamint Horvátország fővárosai közül hol a legdrágább a taxizás. 

A bejegyzése szerint egyedül Prágában jön ki drágábban egy 10 kilométeres taxizás, de ha az átlagbérekhez viszonyítjuk a 10 kilométeres taxiút árát (hogy hányszor lehet egy ekkora távot megtenni az átlagbérből), akkor egyértelműen Budapest jön ki a legdrágábbnak. 

Alacsonyabb benzinárak, csökkenő taxilétszám

A hvg.hu cikke szerint annyiban tényleg jogos az emelés kérése, hogy az elmúlt 4 évben (2013-ban lett bevezetve a hatósági árszabás a taxisoknál) nagyot emelkedtek a biztosítási díjak, valamint az online kasszákat is be kellett szereltetni (bár erre kaptak állami támogatást), és havidíjuk is 1500-2500 forint közt mozog. 

Az is igaz, hogy az elmúlt négy évben emelkedtek a minimálbérek, de csak bruttóban, 98 ezerről 127 ezerre, míg az átlag bruttó havibér a 2013-as 230 ezerről idénre már 300 ezerre nőtt. De ezek bruttó összegek, a nettó ennél jóval kevesebb.

A cikk szerint ugyanakkor a taxisok egy dologról nem beszéltek, az pedig az üzemanyagok ára. 2013 áprilisában, a taxisrendelet elfogadásakor még 410 forint fölött mozgott a benzin literje, most ez jó 50 forinttal alacsonyabb. 

Mostanra egyébként a cikk szerint a korábbi 6500 fős budapesti taxiautó-létszám 5000 autóra csökkent, vagyis kevesebb taxis van a fővárosra. Ez látszik is, Vitézy Dávid volt BKK-vezér még október elején írt arról Facebook-oldalán (amit azóta feltörtek és a korábbi posztokat törölték – de mostanra már visszaszerezte a jogosultságot), hogy csúcsidőben 20-30 percet is lehet várni egy taxira, a sofőrök a kártyás fizetés lehetőségét sem szeretik.

A nyáron a BKK ellenőrizte a taxisokat, 70 százalékuknál valamilyen problémát találtak. Volt, aki továbbra is pörgeti a taxamétert, más magasabb kilométerdíjjal számolt, akadt, aki be sem kapcsolta az órát, hanem helyette fix árat kért. 

(Címlapi kép: pixabay.com CCO)

11 hozzászólásarrow_drop_down_circle

eszegfu
"A nyáron a BKK ellenőrizte a taxisokat, 70 százalékuknál valamilyen problémát találtak."...Ne "gyerekeskedjetek" már! Előbb talán jobban kellene teljesiteni! Bizony szégyen a szakmátokra nézve is, hogy az 5 ezer kocsiból 3.500 kocsinál, ill. a vezetőjénél talált valami hibát a BKK és akkor a Nav ellenőrzésről még nem is beszélek!
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
eszegfu
@elnyomott: Jogos a felvetésed! Egyébként fogalmam sincs milyen törvény alapján ellenőrzi a taxisokat a BKK?! Esetleg Te tudsz erről valamit?
elnyomott
@eszegfu: - Nem nagyon. De sajnos gyakrabban kell az utóbbi időben taxiznom. Nem hiénákkal, hanem tényleg rendes, becsületes taxisokkal, akik jó nevű cégnél vannak (nem akarok reklámot, melyik taxit veszem igénybe) és ők panaszkodnak, hogy hihetetlen kemény műszaki előírások vannak. Szinte három évenként új kocsi árában lehet számolni.
elnyomott
@eszegfu: - ja, és a költségeikhez mérten tényleg a legolcsóbbak közé tartoznak. És a sofőrök udvariasak, tényleg biztonságosan közlekednek az utakon.
eszegfu
@elnyomott: Természetesen én is egy "bejáratott" taxissal utazom, ha szükségem van fuvarra és nekem is u.azok a tapasztalataim. Ennek tükrében sem értem, hogy miért van baj, illetve mi az a hiba a kocsik 70 %-nál? Müszakilag, esetleg adózásilag? Ezek nem lehetnek, mert ezek ellenőrzésére nem jogosult a BKK. A cikk szerint a taxamétereket nem használják helyesen, tehát ők a "hiénák"?!
elnyomott
@eszegfu: -- tényleg nem értek hozzá. Csak azt értem, hogy egyre több taxis mondja, hogy nem fogja megérni neki tovább a taxizás. És ezt sajnos nem a hiénák mondják.
simmering73
"...megnőtt a kereslet a taxisok iránt a minimálbér emelkedése miatt." Aha. Ritkán olvasni ekkora marhaságot. Én például 30 éve nem ültem taxiban.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.