Három kereskedelmi médiaszolgáltató jelentkezett a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB), hogy a szombaton indult választási kampányban politikai reklámot kíván közzétenni – közölte a Nemzeti Választási Iroda (NVI) az MTI érdeklődésére.

Az alaptörvény rögzíti, hogy a demokratikus közvélemény kialakulásához választási kampányidőszakban szükséges megfelelő tájékoztatás érdekében politikai reklám kizárólag ellenérték nélkül, az esélyegyenlőséget biztosító feltételek mellett közölhető. A választási eljárásról szóló törvény (Ve.) részletezi ezt a szabályt és különbséget tesz a politikai hirdetés, illetve a politikai reklám között: a jogszabály politikai hirdetésnek nevezi az ellenérték fejében, valamely jelölőszervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló és támogatásra ösztönző, sajtótermékben (illetve az interneten és moziban) közzétett tartalmat.

Három kereskedelmi médiaszolgáltató is közzétenne politikai reklámokat a kampányban

MTI Fotó: Mónus Márton

A politikai reklám – amelynek a célja ugyancsak a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítése – televízióban, rádióban jelenhet meg.

A politikai reklám műsoridejét a közszolgálati médiaszolgáltatónál – a Duna Médiaszolgáltató Zrt.-nél – a törvény 300 percben állapította meg. Ezt az időtartamot az országos listát állító jelölőszervezetek között egyenlő arányban kellett felosztani. A politikai reklámokat a közszolgálati médiaszolgáltató legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában kell közzétenni.

A nem közszolgálati médiaszolgáltatók nem kötelesek ilyen jellegű politikai reklámot sugározni, de vállalhatják azt. A jogszabály szerint amennyiben a közszolgálatinak nem minősülő, országosan elérhető lineáris médiaszolgáltatást nyújtó szolgáltatók biztosítani kívánják politikai reklám közzétételének lehetőségét, ezt kötelesek közölni a NVB-vel.

A nem közszolgálati médiaszolgáltatóknak szombat 16 óráig volt lehetőségük ilyen bejelentést tenni, az NVB-hez a határidő lejártáig két kereskedelmi médiaszolgáltató is bejelentkezett. Az NVI tájékoztatása szerint határidőig a televíziók közül az ATV Zrt. és az RTL Klub jelentette be, hogy politikai reklámokat tenne közzé a kampányban. Mindkét médiaszolgáltató 300 percben jelölte meg a közzététel összes időtartamát, a pártlistát állító jelölő szervezetek részére 235-235 percet, a nemzetiségi listát állító jelölőszervezetek részére 65-65 percet biztosítanak.

Továbbá a határidő lejárta előtt jelezte az NVB-nek az Advenio Zrt. is, hogy három rádiójában (Class FM, Class FM #HU és Class FM #UK) kíván a kampányban politikai reklámot sugározni. A médiaszolgáltató azt jelezte az NVB-nek, hogy csatornánként 1450 percben kíván politikai reklámot sugározni, ebből 1147 percet biztosít a pártlistát állító jelölőszervezeteknek és 303 percet a nemzetiségi listát állító jelölőszervezeteknek. (A Class FM műsorát az interneten sugározza.)

Ez azt jelenti, hogy az országgyűlési választás kampányában politikai reklámot a közszolgálati műsorszolgáltatón kívül kereskedelmi csatornákon is láthatnak a választópolgárok.

A Ve. szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett teheti közzé a jelöltet, illetve listát állító jelölőszervezetek és a független jelöltek politikai reklámjait, közös jelölt, illetve közös lista esetén a jelölőszervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére.

A politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos. A politikai reklám közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet, és nem fogadhat el.

(MTI)

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.