Budapesttől Győrig 163 nagyméretű kátyú (és számtalan kisebb) tarkítja az M1-es autópályát. A helyzet nemcsak életveszélyes, de abszurd is. Vajon miért, hogyan romlott le ilyen gyorsan és ennyire az ország legforgalmasabb autópályája, és lehet-e még egyáltalán autópályának hívni az M1-est?

Az államnak nincs pénze az M1-es karbantartására

Fotó: Kálmándy Ferenc / MTI

A megnövekedett forgalom és időjárás az oka, hogy az aszfaltburkolat romlása jelentősen felgyorsult az utóbbi években az M1-esen – írta az autópálya karbantartója, a Magyar Közút megkeresésünkre. Amíg 1995-ben átlagosan 20 ezer jármű haladt át naponta az M1-esen, addig mára ez a szám egyes térségekben a 80 ezret is eléri (ennek fele kamion, teherautó), a fővároshoz közel pedig a gyorsforgalmi út több helyen is 100 százalék feletti kapacitással üzemel, írták.

Az időjárás és a forgalomnövekedés (különösen a teherforgalomé) mellett az M1-es lepusztulásának fő oka, hogy az állam nem tartja megfelelően karban az autópályát – mondták a közlekedési, illetve az autópályák állami kezelésére rálátó szakértők, akik nem akartak névvel nyilatkozni.

Egy régebben épült aszfaltút felső kopórétegének átlagos élettartama 3-8 év, a teljes cserét szükséges elvégezni meghatározott időközönként és szakaszonként. Az M1-es legkorábban épült szakasza (1976-77) Budapesttől Tatáig tart, itt van a legtöbb kátyú és forgalomkorlátozás.

A nyilatkozó szakértők szerint az állam azért nem tudja megfelelően karbantartani az M1-est, mert erre nincs pénze. Az útdíjból származó évi 220 milliárd forintot az utakra kell fordítani, de az M1-es teljes kopóréteg-cseréje valószínűleg elvinné ennek jelentős részét. A felújítást ugyanakkor nemcsak a befolyó útdíjakból lehet finanszírozni, hanem egyéb költségvetési forrásokból is, ennek átcsoportosításához politikai szándék kell, ám ez a jelek szerint nincs meg.

A kormány 2016-ban hirdetett meg egy 2500 milliárd forintos útépítő programot 2022-ig. Ebbe hol beletették az M1-es bővítését, hol kivették. A bizonytalankodásra jellemző, hogy Lázár János miniszter 2017 januárjában azt mondta: Budapest és Tatabánya között biztosan, Tatabánya és Győr között pedig valószínűleg 2×3 sávosra kell bővíteni az autópályát.

Most ott tartunk, hogy Budapest és Győr között bővítik kétszer háromsávossá az M1-est.

(24.hu)

59 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Eladott Ország
Útfelújításból nem lehet lopni, csak új beruházásból, különösen ha EU támogatás is van rajta, baszódjatok meg.
bence
@papa.49: ! Majd a zárolt orbán vagyonból megoldják !
vadnarancs
@lusta: Ostrava és Plzen környékén is dolgoznak serényen... Ott legalább visszaforgatnak valamit az útdíjakból az utakra is. Nálunk nézd meg... Kár említenem utakat, BÁRMELYIKET említhetném!
papa.49
Figyüzzatok ma elmentem Dunaújvárosba dolgozni a 44 főút szar, a Kecskeméten átvezető utak szarok, ( csutigeci 2016 nyarán ígért 80 milliárdot Kecskemétnek a város fejlesztésére) az 52 út kb 3 km szakaszokban van felújítva, kb. 15 km összesen a 70 km ből a többi kritikán aluli, az út 152 km ből csak a 6 főút pár km volt elfogadható ,eg a Pentele híd !!!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.