Az autóvásárlás jelentős beruházás ezért dühítő, ha rendeltetésszerű használat mellett meghibásodások lépnek fel. Ilyenkor a tulajdonos joggal várja el, hogy az autóját a garanciálisan javítsák. Kevesen tudják, hogy a jogszabály a jótállás és a szavatosság fogalmait használja, ami nem ugyanaz.

Jó, ha tudja: nem garancia, jótállás védi az autóvásárlót

Fotó: Pixabay.com

Az eltérést a hiba okának bizonyítási kötelezettsége adja. A jótál­lásnál vitás esetben a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a fennálló hiba nem gyártási probléma, míg a szavatosság ideje alatt ez a kötelezettség a vevő feladata. A használt autók esetében más a helyzet. Fontos tudnivaló, hogy a jótállás az autóhoz jár, vagyis annak értékesítése esetén a jótállás is átszáll az új tulajdonosra.

Ha fiatal használt autót vásárolunk, márkától függően több év garanciával is gazdagodhatunk. Ez esetben az autógyártó az, akihez a jótállási igényérvényesítés végsősoron eljut, tehát közvetlenül hozzájuk is fordulhatunk. A problémát célszerű mindig írásban jelezni, ezt meg lehet tenni bármelyik márkakereskedésben, de akár az importőrhöz fordulva is.

Ha gyári jótállás nélkül vásárolunk magánszemélytől vagy kereskedéstől autót, ez esetben is kötelező jó­tállással tartozik az eladó fél. Előnyösebb helyzetbe kerülünk, ha kereskedőtől vesszük, mert ez esetben fogyasztói szerződésről beszélünk. A Polgári Törvénykönyv szerint „fo­gyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegé­vel összeegyeztethetetlen.”

Lefordítva, egy kereskedéstől vásárolt, legyen az akármilyen kis cég, hat hónapig jótállást kell vállalnia az autóra, és tegyük hozzá: két évre pedig szavatosságot, bár ezt a fe­lek közösen lerövidíthetik egy évre. Kivételt képeznek azon hibák, amelyekről a vásárló tájékoztatást kapott akár írásban, akár szóban, érdemes tehát írásban rögzíteni a közösen megbeszélt hibákat, elkerülendő a vitákat.

Amint kiderül, hogy hibás az autó, haladéktalanul dokumentálni kell a hibát. Legjobb, ha egy – a felektől független – szakszervizben részletesen átvizsgáltatjuk, és írásba foglaltatjuk a hibákat, illetve árajánlatot kérünk a javításra. A hibát és a szavatossági igényt a felfedezésétől számított lehető legrövidebb időn belül írásban közöljük a kereskedővel. Legjobb ezt a kereskedő székhelyére címzett ajánlott, tértivevénnyel feladott levélben megtenni.

Persze egy átlagos, jóhiszemű vásárlónak nem kell tisztában lennie a teljes törvényi feltételrendszerrel, annak minden kitételével, viszont több helyről is kaphat segítséget. Részletes információk nyerhetők a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének honlapjáról.

(Borsonline.hu)

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.