Az Alkotmánybíróság kedden délelőtt 11-kor hirdet ítéletet a túlóratörvénnyel kapcsolatban. A túlóratörvény miatt független képviselők (Bősz Anett, Hadházy Ákos és Szél Bernadett) mellett a DK, a Jobbik, az LMP, az MSZP és a Párbeszéd frakciói fordultak az AB-hoz. Arra hivatkoztak, hogy a Munka Törvénykönyvét és más munkaügyi jogszabályokat szabálytalanul módosított a parlament, ezért a módosítás formai ok miatt – közjogilag – érvénytelen. Az ellenzék érdemi, tartalmi kifogásokat is benyújtott, ám ezeket az AB majd később, elkülönítetten tárgyalja – írja az Index.

Nem állapítható meg közjogi érvénytelenség a munka törvénykönyvének a parlament 2018. december 12-ei ülésnapján elfogadott módosítása és a közigazgatási bíróságokról szóló törvény kapcsán

- mondta ki az Alkotmánybíróság (Ab) kedden, nyilvános ülésen kihirdetett határozatában.

Ellenzéki parlamenti képviselők, az Országgyűlés tagjainak több mint egynegyede fordult az Ab-hez azzal, hogy a testület semmisítse meg a két törvény december 12-én elfogadott rendelkezéseit, mert azok elfogadásának körülményei szerintük házszabályba és alaptörvénybe ütközőek, így közjogilag érvénytelenek.

Az indítványban arra hivatkoztak, hogy az Országgyűlés elnöke és a levezető elnök nem a pulpitusról vezette az ülést, a szolgálatban lévő jegyzők közül egyik sem tartozott ellenzéki képviselőcsoporthoz, továbbá a szavazási rendszer kártya nélküli üzemmódban működött.

Az Ab elutasító döntésének indoklásában kiemelte: az Országgyűlés sok évszázados intézménye történeti alkotmányunk egyik legfontosabb vívmánya, törvényes és alkotmányos működése a jogállamiság és az alkotmányos hatalomgyakorlás egyik kulcsa.

Rámutatott: a demokratikus törvényhozás a tárgyalás elvén működik, két fő alapelve pedig a tanácskozás demokratizmusa és a többségi döntés elve.

Az Alkotmánybíróság kifejtette: előfordulhat, hogy a tanácskozás demokratizmusát védő szabályok egyes parlamenti frakciók visszaélésszerű magatartása miatt akadályozzák a törvényhozás észszerű működését, a döntések megszületését. Ez a parlamenti obstrukció, amikor egy parlamenti kisebbség politikai céljai, a parlamenti döntéshozatal ellehetetlenítése érdekében jogszerű lehetőségét rendeltetésével ellentétesen – a visszaélésszerű joggyakorlás határait feszegetve – használja ki, például felszólalásával húzza az időt.

Az Ab szerint a törvényhozás ésszerű működésének biztosításához fűződő alkotmányos érdek igazolhatja azt a parlamenti törekvést, hogy a többségi döntés elve ne szenvedjen indokolatlan hátrányt a tanácskozás demokratizmusának elve miatt.

Emlékeztettek arra: a strasbourgi székhelyű Emberi Jogok Európai Bírósága is megállapította, hogy a parlamentben folytatott viták szabadsága alapvető fontosságú a demokratikus társadalmakban, ám e szabadság nem korlátlan, a parlamenteknek jogukban áll cselekedni, amikor tagjaik a törvényhozás szokásos működésének rendjét megzavarják.

Az Ab leszögezte:

az Országgyűlés hatékony, zavartalan működéséhez nyomós közérdek fűződik, a magyar szabályozásban ennek biztosítása és az intézmény méltóságának megőrzése az Országgyűlés elnökének joga és kötelezettsége, ennek ellátása érdekében kap az elnök rendészeti és fegyelmi jogkört.

Az Alkotmánybíróság szerint igazolható, hogy a törvényhozás zavartalan, demokratikus működése érdekében az obstrukciót megakadályozzák, az ilyen képviselői magatartásokat keretek között tartsák, fegyelmi előírásokkal szankcionálják.

Kitért arra is, hogy nem minősül obstrukciónak az a magatartás, amely jogszerűnek még formai értelemben sem nevezhető, és előidézhet olyan jogellenes helyzetet, amikor a rendeltetésszerű működés helyreállítása azonnali megoldást követel.

Döntött az Alkotmánybíróság: érvényes a túlóratörvény – Elutasították az ellenzéki kifogásokat

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

Az Ab a konkrét eset kapcsán felidézte: az Országgyűlés 2018. december 12-i ülésnapján ellenzéki és független képviselők az utat elállva lehetetlenné tették a feljutást az elnöki emelvényre.

A házszabályi rendelkezések szövegéből azonban álláspontjuk szerint nem következik, hogy az ülés csak az elnöki székből vezethető.

Továbbá igaz ugyan, hogy a parlamenti üléseken a törvény szerint egyidejűleg kettő, lehetőleg egy kormánypárti és egy ellenzéki képviselőcsoporthoz tartozó jegyző teljesít szolgálatot. A vizsgált esetben azonban a két kormánypárti jegyző kijelölése nem visszaélésszerűen, hanem kényszerítő okok következtében történt, annak módja nem volt jogszabályok által kizárt, így nem tekinthető garanciális előírás megsértésének.

A szavazás módjában sem talált kifogásolnivalót a testület

A szavazások lebonyolításának az indítványozók által kifogásolt módjával kapcsolatban az Ab azt állapította meg, hogy egyrészt a szabályok nem írják elő a gépi szavazások "kártyás üzemmódban" történő lebonyolítását, másrészt pedig a képviselők felelősséggel tartoznak azért, hogy megfeleljenek – a többi között a személyes közreműködésre vonatkozó – elvárásoknak.

Az Ab rámutatott arra is, hogy Országgyűlés 2018. december 12-i ülése határozatképes volt, az indítványokban érintett törvények elfogadásakor a szükséges számú szavazatot leadták. Ezen túlmenően az indítványok a szavazások eredményével kapcsolatban csupán érdemi elbírálásra alkalmatlan felvetéseket, lehetőségeket fogalmaztak meg.

Mindezek alapján az Ab a támadott rendelkezések alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványokat a 15 alkotmánybíró egyhangú döntésével elutasította.

Az Ab határozatának szövege teljes terjedelmében elolvasható a testület honlapján.

Forrás: MTI, Index, 24.hu

28 hozzászólásarrow_drop_down_circle

CsipkeRózsa
Az ellenzéki viselkedés minden formájában találtak volna kifogásolni valót, még a hátra tett kéz formában is.
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
Qqberci
"történeti alkotmányunk egyik legfontosabb vívmánya"

Hol van már az az Alkotmány... Van helyette iPad-en gyártott gyurmagombóc...
namihami
Ez ---EZ--- az AB (lassan jobban illik rá az Abortusz Bizottság név) nem fogadta el az óvást? Nem akarok hinni se a szememnek, se a fülemnek.
Pedig ugyebár eddig a hihetetlen mértékű pártatlansàg volt rá jellemző. Még inkább kicsit balra lejtett.
Vagy mégsem?!?!?
kereső
A nem létező Alkotmány, a nevében azt bitorló birók gyülekezete ,már nem először olyan döntést hoz, amely azt igazolja, hogy Magyarország végleg búcsút mondott a parlamentarizmusnak, a jogállamiságnak.Itt és most csak kizárólag az törvény -és a jog ,amit orbán=fidess=állampárt annak mond.
RonaGyuri
@Qqberci: @namihami: @kereső: alaptörvény bigottság! =))
CsipkeRózsa
Az ellenzéki viselkedés minden formájában találtak volna kifogásolni valót, még a hátra tett kéz formában is.
kulabombaafityiszre
Olyanok hozták a rabszolga törvényt,aki életükben nem dolgoztak,csak másokból éltek,és olyanok mondták,hogy alkotmányilag megfelel akik a szervilis seggnyaláson kívül semmilyen épkézláb munkát nem végeztek.
tudode
Olyan mindegy, hogy mit dönt azzal a CÉGÉRREL, amelyet nem is birtokol!
.
Hiszen nem egyéb, .. c i n k o s t á r s a ..a HATALOMMAL VISSZAÉLŐ "falusi gyerek"-nek.
.
Miért is! Emlékezzünk:
.
""""A Horn kormánynak is megvolt a "kétharmados felhatalmazása", de önkorlátozó módon nem élt vele, hanem négyötödhöz kötötte az alkotmányozást. Érdekes módon, ezzel egyetértettek az akkori ellenzéki pártok, például a Fidesz és a KDNP. Orbán Viktor sem tiltakozott, hogy kedves Horn Gyula, kétharmados felhatalmazásod van, kutya kötelességed alkotmányt elfogadni, akkor is, ha mi nem értünk vele egyet. Na ezt a korlátot törölték el, hogy lényegében egyetlen politikai erő, minden kompromisszum és egyeztetés nélkül, egymaga dönthessen. """"
.
Minősíthetetlen .. d i s z p i n t y e k, megszegik az ESKÜJÜKET egy POLITIKAI SZÉLHÁMOS mesterkedése felett SZEMETHÚNYVA, melynek következtében fenntartják 9. éve a K Ö Z J O G I a n a r h i á t!!!
.
Nessy
@ágimami: Én még mindig nem tértem magamhoz a meglepődéstől!
Érdekes lenne az indoklás ellenkező esetben.
CsipkeRózsa
@tudode: ma, 14:31

Szerintem, a 4/5-ös alkotmány-módosítási törvényt a 2/3 nem törölhette volna el, nem írhatta volna át 2/3-os változtatási módra.
Eladott Ország
Az épp kivégzésre ítélt Magyar Tudományos Akadémia épületében tartottak nemrégiben egy európai csúcskonferenciát az alkotmányos identitásról. Az eseményen jelen volt az Európai Bíróság elnöke, a német szövetségi alkotmánybírósági elnök, valamint több uniós ország alkotmánybíróságának képviselője is. Ezt a nagyszerű eseményt maga Áder János, a kutak hazai védelmezője nyitotta meg, aki szerint azért is nehéz az európai alkotmányos identitás kutatása, mert nincs egy egységes európai alkotmány, holott igen nagy szükség volna rá.Ha jól értem, Áder János arra mert gondolni, hogy szükségesnek tartja azt, hogy Brüsszel szóljon bele a magyarok életébe? Vegye el az identitásunkat, az ezer éves nemzetünk múltját, jelenét és jövőjét? Hát hogy képzeli ezt Áder? De persze lehet, hogy csak arra gondolt, hogy mivel a magyar alkotmány Európa egyik, ha nem a legcsodálatosabb alkotmánya, azt közkincsé kellene tenni. Tudják meg Svédországban és Franciaországban is, milyen egy igazi, jól működő, az emberek érdekeit szem előtt tartó alkotmány. Ez alatt persze azt értem, hogy tudják meg tőlünk nyugatra is, milyen az ha nincs szabad sajtó, ha az emberek alapvető jogait megcsorbítják és betiltják a hajléktalanságot. Ezeket mindenképpen érdemes lenne megosztani európai testvéreinkkel.
Bele se merek gondolni mi lenne az európai demokráciával, ha a magyar “tákolmányt” alkalmazná...brrr.
tudode
@CsipkeRózsa: .
Jól érzékeli!
.
---- Eltemetett demokrácia – Vörös Imre volt alkotmánybíró szerint államcsíny történt
.
www.vasarnapihirek.hu/fokusz/eltemetett_demokracia_voros_imre_volt_alkotmanybiro_szerint_allamcsiny_tortent
.
Egy, két "fecske" nem csinál "demokráciát", a többiek KUSOLNAK!
Qqberci
Morcosbajsz legközelebb a Parlament klotyójából vezényli le a szavazást...
advocat
Nem jó dolog, ha másoknak - az unióban - kifogásaik vannak. Bár azok jogilag is rosszabbul képzettek, mert Viktornál okosabb nincs. Ebben sem.
Veleda
Akkor most már törvényesen rabszolga tartó társadalomban élünk.
justhpeter
@Veleda: Igen. Orbanisztán rabszolgatartó társadalom. A Tákolmánybíróság erről döntött.
Nessy
@justhpeter: Miután nincs Alkotmány, ez az egész gittegylet csak felesleges pénzkidobás!
kereső
@Commenter: Nekünk nincsen Zolánk, sőt egy árva jogászunk sem, aki megirná ,hogy "Vádolom" az ab-t,mert az ő "közreműködésük nélkül" ez az egész nem jöhetett volna létre- és itt most nem csak a rabszolgatörvényre gondolok, hanem a NER-re!
Commenter
@kereső: Zola a miénk is. Vannak még korábbi (orbán előtti) bírák, sőt a volt KE is aki korábban az AB elnöke volt, akik szót emelhetnének a mostani ab tevékenysége ellen.
kereső
@Commenter: Olyan Zolánk nincsen,aki megirná! Egyébként is, az "értelmiség", amely olyan nagyon kritikus volt az "emmuttnyocévben"- ebben a nyolc évben kussol, mint az a bizonyos a fűben. Ne emlegesd nekem a volt KE-t. Orbán neki is köszönheti a hatalmát. És nagyon megkérdezném tőle:Most nincs "erkölcsi" válság az országban? És egyáltalán mit szól a jogállam mai állapotjához?
Commenter
@kereső: Parti Nagy Lajos megírhatná vagy Háy János...A volt KE már csak a 2farkú kutyapárton tud nevetni,éli nyugdíjas napjait. A kétfarkú kutyapárt kapcsán mondta hogy náluk már csak az a viccesebb amit a fidesz csinál, én ezt egy éve olvastam tőle azóta semmi.Gondolom a bazsarózsák ápolása fontosabb, mint az ország politikai, erkölcsi válsága. Azért nem szól semmit a jogállam állapotához mert ő maga tudja a legjobban hogy ilyen már nincs. Itt már csak olyan jogállam van amilyennél már jogállamabb nem lesz. Ezt viszont már kövér lászló mondta az ellenzéknek.
evacica
Nem is lehet ettől a talpnyaló Orbánt kiszolgáló elvtelen gerinctelen társaságtól mit várni! Ezek még a szakmai jó hírüket is piacra dobták a pénzért!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.