Az utolsó pillanatban még menekülni akarhatott a Hableány kapitánya.

Az utolsó pillanatban láthatta meg a Hableány kapitánya a hajóját minden figyelmeztetés nélkül balról előzni akaró Viking Sigynt, és elforgatta a sétahajó kormányát, hogy meneküljön az elkerülhetetlennek bizonyult katasztrófa elől – írja a Magyar Nemzet.

A szállodahajó utolérte, a hajó tatjának bal oldalához ütközve maga alá gyűrte, majd a víz alatt hosszanti és keresztirányban is megpörgette a Hableányt.

Az újság értesülése szerint a hatósági szemlebizottság a Csepeli Szabadkikötőben a sétahajó roncsát vizsgálva megállapította egyebek mellett, hogy a kormánylapát 11 fokkal tér ki az egyenestől.

Ez azt jelenti, hogy a kapitány az utolsó pillanatban még menekülni próbált, de már elkésett a manőverrel.

Az ütközés erejét – és a Hableány reménytelen helyzetét – jellemzi, hogy az ezertonnás Sigyn, 13-14 kilométer/órás sebességgel nekiütközve a negyventonnás Hableánynak, végigroncsolta a sétahajó bal oldalát a tattól a kormányállásig, hatvan centiméteres, félkör alakú mélyedést vájva a félméterenként merevítőoszlopokkal megerősített, öt centiméter vastagságú acéllemezből épült hajótestbe. Az ütközés ereje, az egymásnak feszülő fémdarabok akkora hanghatással járhattak a szakértők szerint, hogy kizárt: mindezt nem hallották meg a két hajó fedélzetén.

Menekülni akarhatott a Hableány kapitánya

A Botond nevû tolóhajó és a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát szállító uszály az Újpesti-öbölben 2019. június 13-án. A BRFK munkatársai huszonhat órán át vizsgálták a csepeli kikötõben a Dunából június 11-én kiemelt hajót, amely május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A Hableány fedélzetén 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Továbbra is a Duna teljes déli szakaszán, az összes bevethetõ hajóval, valamint parti egységekkel megerõsítve folytatják a hiányzó három ember keresését.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hatvanfős, gyakorlott nyomozókból álló különleges csoportja minden ellenkező híresztelés ellenére a katasztrófa minden részletét vizsgálja, így a cserbenhagyásnak, illetve az elsősegélynyújtás elmulasztásának a lehetőségét is.

A Viking Sigyn kapitányát nemcsak gondatlanság miatt terheli a felelősség, hanem azért is, mert nem kellő mértékben nyújtott segítséget vagy azt teljesen elmulasztotta

– fejtette ki a Magyar Nemzetnek a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. oldalán sértetti képviselőként fellépő ügyvédek egyike, Sógor Zsolt.

Az ügyvéd a segítségnyújtás elmulasztásának a lehetőségét abban látja, hogy az eddigi információk szerint a Viking Sigyn a gázolás után a tragédia helyszínétől csak 800 méterrel távolabb állt meg az újpesti rakpart egyik kikötőpontonjához horgonyozva, s ekkor küldtek vissza a Margit hídhoz egy motoros gumicsónakban két matrózt, hogy tájékozódjanak, valóban ütköztek-e valamivel, ahogy azt az utasok egyébként jelezték a kapitánynak.

Sógor Zsolt úgy véli, hogy ha a kiváló manőverezőképességű és hajtómotoronként 2000 lóerős Sigyn azonnal megáll és vízre bocsátja mentőcsónakjait, úgy több ember életét is megmenthették volna.

Az ügyvéd szerint azt is vizsgálnia kell a nyomozó hatóságnak, hogy a Sigyn mögött egy percen belül a tragédia helyszínére érkező Viking Ingvi személyzete miért nem mentette a vízbe esetteket, miért hajózott át megállás nélkül a roncs felett. A Sigyn mögött érkező testvérhajó személyzetének is felelőssége lehet a történtek miatt – hangsúlyozta az ügyvéd, aki közölte: egyeztettek a nyomozó hatósággal, s várják a nautikai, hidrológiai és műszaki igazságügyi szakértői véleményeket, s ezek ismeretében indítványozzák a helyszíni bizonyítási kísérletet – olvasható a napilapban

Cikk- és címlapkép: MTI/Balogh Zoltán

(magyarnemzet.hu)

4 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Jozefina
Azt is vizsgálni kellene az eljárás folyamán, hogy a túlzsúfolt hajóforgalom engedélyezése miatt ki a felelős??? Úgy gondolom, hogy nagyon hosszú vizsgálati időszak következik és rmélni lehet egy igazságos ítéletet!!!
jesz
Azt kell csak vizsgálni hogy a kapitányi hídon miért nem volt senki? a videókból jól látható, hogy a viking ment felfelé rendesen...és nem dudált nem lassított...mert senki nem állt a hídon a kormány mögött..

és semmi köze a sűrű hajóforgalomnak a balesethez...mint tudjuk előtte évekig nem volt gond...csak most nagyhirtelen?

az ukrán egyáltalán még Magyarországon van?
Macskaszem
A cikk címe elég félrevezető, ugyanis a kapitány a hajót akarta menekíteni, nem a bőrét, mint ahogy a cím sugallja. Lefogadom, hogy valamelyik szarházi köcsög propagandalapból származik ez a szemét cikk, és nem véletlenül van ilyen félrevezető címe, mivel mindenki a rogán-állam érdekeltségű Vikinget ekézi..
Dr plágium
A hajót és utasait próbálta menteni a Hableány kapitánya. Sajnos esélye sem volt. A Viking pedig simán elment ahelyett hogy segített volna. A segítségnyújtás elmulasztása is büntetési tétel.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.