A Viking Sigyn ukrán kapitánya, Jurij Csaplinszkij összefüggéstelenül rádiózott a Hableány hullámsírba merülése után, egyszerre angol, német és orosz szavakat használva.

Sokkot kapott a Viking kapitánya, amikor rájött, mit tett

A Navinfo Rádió diszpécsere szerint percekkel a katasztrófa után jelentkezett, és érthetetlen mondataiból csak annyit lehetett kihámozni, hogy „havária” történt. A diszpécser és társa a térség hajói­nak úgynevezett AIS-adatait ellenőrizve jött rá, hogy a Sigyn elsüllyesztette a Hableányt, a rádiózásból pedig megtudhatták: emberek estek a vízbe.

A május 29-i budapesti hajókatasztrófa nyomozása során felvett újabb tanúvallomásokat tanulmányozva egyre inkább erősödik a korábbi gyanú, hogy a gyanúsítás szerint a tragédiát okozó ukrán hajóskapitány, Jurij Csaplinszkij sokkot kapott, amikor rájött, hogy emberek halnak meg a hibája miatt.

Eddig az összes bizonyíték, amit a Magyar Nemzet megismerhetett, arról árulkodik, hogy a Hableány sétahajót hegymenetben, szabálytalan előzés közben a Margit híd pesti oldalán, a középső hídnyílásban érte utol a Viking Sigyn.

A hajózási szabályzat szerint a hátulról érkező, előzni szándékozó hajó – esetünkben a Sigyn – hajóvezetőjének, azaz a szállodahajó kapitányának rádiókapcsolatba kellett volna lépnie a Hableány vezetőjével, a néhai Lombos Lászlóval.

Ez azonban nem történt meg. Ráadásul a szabályzat kifejezetten tiltja, hogy hídnyílásba egynél több vízi jármű hajózzon be egyszerre, a Sigyn azonban behajózott közvetlenül a Hableány után. Ezután a szállodahajó torlóhullámával befordította maga elé a sétahajót, és maga alá gyűrte a magyar járművet, amely hét másodperc alatt elsüllyed.

Szombati számunkban írtuk meg, hogy a Sigyn román másodkapitányát a kapitánya ébresztette fel a belső telefonon azzal, hogy „havária” történt. A másodkapitány a vallomása szerint felrohant a kormányállásba, és mivel sokkos állapotban találta felettesét, leváltotta, és átvette a Sigyn kormányzását.

A szállodahajó navigációs eszközei és a kormányállás hangfelvételei pontos képet adnak a katasztrófa időbeni történéseiről. A hangfelvételen hallhatók a VHF rádiótelefon (10-es csatorna) -forgalmazások, amelyeket más hajók folytattak, a Sigyn azonban hallgatott.

Egy női hang, utas a fedélzetről, 21 óra 5 perc 38 másodperckor azt kiabálja: „Oh my God! Boat!” („Jaj, Istenem! Hajó!). Három másodpercre rá egy férfihang – szintén utas a fedélzetről – „Boat, boat!” (Hajó, hajó!), majd 21 óra 5 perc 43 másodperckor: „­Ajajajaj!” – ekkor gázolta le a Sigyn a Hableányt és küldte a hullámsírba. Egy kétségbeesett, sikítozó női hang azt kiabálja 21 óra 6 perc 7 másodperckor angolul: „Elütöttél egy hajót!”. Erre egy férfi – a hangja alapján a kapitány – visszakérdez: „What?!” („Micsoda?!).

A dunai hajózásban részt vevőknek a Navinfo Rádió szolgáltatja a hajózáshoz szükséges pontos információkat, illetve három rádiócsatornán az egymás közötti kommunikációt. A 10-es csatorna a hajó-hajó közötti forgalmazást biztosítja, ezen keresztül zajlott a katasztrófa során vízbe esettek mentéséről a kommunikáció. A 16-os csatorna a vészhelyzeti kommunikációnak van fenntartva.

Itt a Mayday, Mayday szavakkal kezdődő mondatokkal kell kommunikálni. A 22-es csatorna pedig a hajó és a „part” – például a Navinfo diszpécserszolgálata – közötti kommunikációt biztosítja. A katasztrófa idején szolgálatban lévő diszpécser tanúvallomásában azt mondta: a balesetről nem azonnal értesült, csak percekkel később jelentkezett a Viking Sigyn kapitánya a 22-es csatornán, azaz nem a vészhelyzetvonalon.

A diszpécser nem értette, mit mond a kapitány, mert egyszerre beszélt oroszul, németül, angolul, csak a diszpécser visszakérdezésére nyögte ki, hogy „havária”. A Sigyn kormányállásában rögzített hanganyaga szerint Jurij Csaplinszkij 21 óra 8 perc 45 másodperckor – három perccel a katasztrófa megtörténte után – hívta a Navinfót.

A Navinfo diszpécserei a 10-es csatorna felhangosítása után értesültek arról, hogy „ember a vízben”, és hogy több magyar hajó is elkezdte a mentést. Ekkor még mindig nem tudták, hogy pontosan mi történt, csak azt, hogy baleset volt a Margit hídnál, ezt jelentették a Közlekedési Hatóság diszpécserének, aki azonnal hajózási zárlatot rendelt el a Duna budapesti szakaszára, kivéve a mentésben részt vevő hajókat. A vízirendészetet is riasztották.

Az előírások szerint minden húsz méternél hosszabb vagy 12 személynél többet szállító vízi járművet fel kell szerelni rádióval, valamint AIS-transponderrel. Ez utóbbi GPS-alapon működő rádiójelet adó-vevő készülék, és látható rajta a hajó pozíciója, iránya, sebessége az összes hajó és a Navinfo számára. A diszpécserek ezt a rendszert játszották vissza, és megállapították: a Viking Sigyn és a Hableány összeütközött.

A Hableány a térképen inaktívvá vált, az általa sugárzott AIS-jelek megszűntek – ekkorra már a Duna mélyén volt. Ugyanígy vették észre, hogy a Hableány és a Sigyn útvonala találkozott a Margit híd alatt.

Forrás: magyarnemzet.hu

9 hozzászólásarrow_drop_down_circle

görbetükör
Ha én ott sokkot kapok, az teljesen rendjén van.
De egy hajóskapitánynál ez megbocsájthatatlan!
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Klubtag
A szerencsétlen és nem vétlen kapitány persze tetemre hívható, de a tulajok és az üzemeltetők aljassága, romlottsága pontosan az eseményeket követő órákban vált nyilvánvalóvá...
maci0427
@görbetükör: Van rá egy fogadásom , hogy 50 - 50 % -ban fogják kihozni a felelőst ! De még az is lehet , hogy a hableány lesz a hunyó , igaz egy kicsit altatják az ügyet ! Lásd Veronai tragédia !
szocdem
Nekem valahogy feltűnő, hogy a Hableányt jobbról és hátulról érte el a Sigyn, mintha az keresztbe ment volna előtte.
A tanuk viselkedése is elgondolkodtató. HA előttük volt végéi a Hableány, akkor hogy lehet hogy csak akkor vették észre amikor kerszteben előttük hajtva már majd nem elérte a Sigyn? Ez egy kicsit árnyalja azt a képet hogy ki előzött kit, ki milyen irányt váltott és mikor.
szocdem
@szocdem: Boxcs, balról és hátulról, mint amikor valaki jobbról elé vág valaki egy gyorsabb járműnek - akkor is pont ez a következmény, pont így néz ki az ütközési pont helyzete
Sámannus
@görbetükör: Alkalmassági vizsgálat a vezetőknél is kijár.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.