Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát – mondta az állam kormányzója.

Kalifornia pert indított a szövetségi kormány ellen a kipufogógáz-kibocsátásra vonatkozó döntés miatt – jelentette be Xavier Becerra kaliforniai államügyész pénteken Sacramentóban.

Donald Trump amerikai elnök szerdán a Twitteren tudatta:

a kormány megvonja Kaliforniától a szövetségi engedélyt, hogy önállóan határozza meg a kipufogógáz-kibocsátási szabályait. Az elnök egyben azt is közölte, hogy  a szövetségi kormányzat új károsanyag-kibocsátási szabályozást tesz közzé. Ez várhatóan a korábbi szigorításokat lazító egységes károsanyag-kibocsátási szabályzó lesz.

Kaliforniának régóta joga volt az önálló döntésre az ügyben, és ennek megfelelően a tagállam júliusban négy autógyárral – a Forddal, a Hondával, a Volkswagennel és a BMW-vel – külön megállapodást írt alá, amelyben az érintett gyárak a jelenleg érvényben lévő szövetségi szabályozásnál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák tiszteletben tartására vállaltak kötelezettséget. A Trump-kormányzat szerint azonban a kipufogógáz-kibocsátás szabályozásának nem tagállami, hanem szövetségi hatáskörnek kell lennie.

Kalifornia pert indított az amerikai kormány ellen a kipufogógáz

Gavin Newsom, Kalifornia demokrata párti kormányzója már szerdán politikai bosszúnak minősítette a döntést.

Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát

– mondta a kormányzó. Elaine Chao közlekedésügyi miniszter csütörtökön közölte: az országos közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) előzetes joga az országos normák megállapítása tagállami szinteken is.

Xavier Becerra államügyész pénteken azzal érvelt, hogy a szövetségi legfelsőbb bíróság 2007-ben már precedens értékű döntést hozott, amely kimondja, a károsanyag-kibocsátás normáinak tagállami meghatározása nem befolyásolja a közlekedésbiztonsági felügyelet szabályalkotását, vagyis a tagállami döntéstől függetlenül a szövetségi hivatal még megállapíthat országos szabályzókat. Kalifornia perkérelméhez még 22 tagállam és külön három nagyváros, New York, Washington és Los Angeles csatlakozott.

Elemzők szerint a vita hátterében nemcsak a szövetségi kormány várható új szabályozása húzódik meg, hanem az is, hogy Washington nem akarja kiengedni a kezéből az autógyárakkal folytatandó tárgyalásokat.

Cikk- és címlapkép: AFP

(MTI)

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.