A Szülői Hang mérte fel, hogy miképp vélekednek a szülők az iskolai nyelvoktatásról, az azzal elvileg megszerezhető nyelvvizsgáról, valamint a kormány legutóbbi ötletéről, a kéthetes külföldi nyelvtanulásról. Többségük nincs megelégedve a helyzettel.

A 24.hu cikke szerint a Szülői Hang készített felmérést a közelmúltban az iskolai nyelvoktatás hasznáról, az azzal elvileg megszerezhető nyelvvizsgáról, illetve a kormány legutóbbi tervéről, a kéthetes külföldi nyelvtanulási lehetőségről.

A szülők többsége nem bízik abban, hogy az iskolai nyelvoktatás elég a nyelvvizsgához

Fotó: Illusztráció/pixabay.com CCO

A kérdésekre több mint hatezren válaszoltak, és a lap szerint 

a szülők többsége nem számít arra, hogy az iskolai oktatás képes biztosítani gyermeküknek a középfokú nyelvvizsgát, valamint mindössze 30 százalékuk bízik a kéthetes külföldi nyelvtanfolyamok sikerességében.

A felmérés szerint a következőkben látják az iskolai nyelvoktatás hibáit a szülők:

- rossz módszerek,

- tanárhiány,

- gyakori tanárváltás,

- kontraszelekció,

- túl nagy létszámú nyelvi csoportok,

- nem a tudásszintnek megfelelő képzés,

- túlterheltség.

Azt is nagy problémának látják a szülők, hogy az iskolai nyelvoktatásban amíg nagy hangsúlyt fektetnek az elméleti tudásra, addig a gyakorlatban használható készségekre már nem jut ekkora figyelem. Egy Pest megyei általános iskolába járó szülő így fogalmazta meg, mi ezzel a gond:

a gyerek tudja, hogy „kakukkos óra”, „inga”, vagy épp gleccserbolha (nem vicc), de egy pohár vizet nem tud kérni.

Mások szerint túl van hangsúlyozva a hazai nyelvoktatásban a nyelvtan, míg a kommunikáció a háttérbe szorul, ezért nem mernek nagyon megmukkanni az emberek idegen nyelveken.

A tanárhiány nagyot ront a nyelvoktatás minőségén

Az érdemi oktatást a tanárhiány is nehezíti, mert hiába van helyettesítés, ha szakember híján az érdemi oktatás elmarad ilyen esetekben. A helyettesítések a legnagyobb számban az általános iskola felső tagozatán, illetve a szakiskolákban (a régebbi szakmunkás és szakközépiskolák) jelentkeztek, de a felmérés szerint minden iskolatípusnál 7 százalék feletti az eredmény.

Egy szülő ezzel kapcsolatban Jász-Nagykun-Szolnök megyéből a következőt írta a felméréshez:

volt mikor nyelvvizsga nélküli magyar szakos tanár tanította a gyerekeket, és hónapokig semmit nem fejlődtek.

Egy Bács-Kiskunban lakó szülő szerint a tanár többet hiányzott összesítve, mint a gyerekek, egy somogyi szülő szerint nyelvvizsgás, de nem nyelvtanár végzettségű tanárok oktatták alsó tagozatban a nyelveket a szakemberhiány miatt.

A felmérés szerint angol oktatás esetén a szülők 42 százaléka volt elégedett a tanárok munkájával, 22 százalék azonban kifejezetten elégedetlen volt.

Túlterheltek a diákok

A csoportos oktatás munkatempója sem mindenkinek tetszik, a szülők szerint van, hogy a gyerek fejlettségi szintjéhez képest lassabban halad egy csoport, így a gyerek unatkozik, nem figyel. Mások viszont lemaradnak a csoporthoz képest.

"A legégetőbb problémák közé sorolták a szülők a gyerekek túlterheltségét: a szülők 88 százaléka úgy véli, hogy szükség lenne a tanórák és a tananyag mennyiségének csökkentésére is, ráadásul többségében jelentős csökkentést tartanak szükségesnek"

- írja a 24.hu a felmérésre hivatkozva.

Nem nagyon repesnek a szülők a kormány ötletétől

Az új kormányzati ötlet (9. és 11. osztályos diákok két hetet külföldön töltenek ingyen nyelvtanulás céljából) sem jött be a szülőknek, a felmérés szerint 53 százalékuk nem bízik a hatásosságában. A kormány egyébként 90 milliárdot irányzott elő erre a célra, de a szülők szerint másra kellene ezt inkább fordítani az oktatáson belül, például a nyelvtanárok fizetésére (ezt 53 százalék választotta).

"Hiába a rengeteg tanóra és a hatalmas mennyiségű tananyag, a visszajelzések azt mutatják, az iskolai nyelvoktatás mégse képes azokat az eredményeket hozni, amiket a szülők és a diákok elvárnának. A válaszokból kiderült, hogy a szülők nem voltak túlzottan bizakodóak azzal kapcsolatban, hogy a nyelvórák elegendő tudást képesek adni egy középfokú nyelvvizsga megszerzéséhez.

Angol nyelv esetében a válaszadók 60 százaléka szerint nem elegendő az iskolai nyelvoktatás egy középfokú nyelvvizsga megszerzéséhez, mindössze 26 százalék számít ennek ellenkezőjére.

Az iskolatípusok közül a szakképzésben tanuló gyermekek szülei tűnnek a leginkább pesszimistának a kérdésben"

- olvasható a cikkben.

A felmérés szerint a válaszadók 24 százaléka gondolta hasznosnak azt, hogy a kormány 2020-tól nyelvvizsgához kötné a felsőoktatásba való bejutás lehetőségét, míg 65 százalék elutasította azt. (Az adatfelvétel még azelőtt zajlott, hogy a kormány visszavonta ezt a tervet.)

Egy Fejér megyei szülő, akinek a gyermeke gimnáziumban tanul, azt írta a felmérést végző Szülői Hangnak, hogy 

megfelelő színvonalú iskolai nyelvoktatásra lenne szükség, ami kis létszámú, kommunikáció központú, 21. századi eszközökkel zajlik. Nyelvvizsgát megkövetelni pedig szerinte akkor lehet, ha előtte ezt biztosították.

A 24.hu cikke szerint "a felmérés 2019 szeptember elejétől november elejéig tartott, összesen 6358 válasz érkezett 4323 szülőtől. Egy szülő több gyermekére is külön-külön megadhatta a válaszokat. A részvétel önkéntes volt, a felmérésen elsősorban az oktatás iránt érdeklődő szülők vettek részt."

29 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Málna
@Aki Én: Nem egészen. A mi esetünk azt igazolja, hogy meg lehet csinálni. Bárkinek sikerülhet, ha van akarat és szorgalom.
Eriksson
Akinek nincs nyelvérzéke az tanulhatja akármeddig, akkor sem fog tudni "külföldiül".
Aki Én
@Málna: Igen, meg lehet csinálni. Senki nem állította, hogy lehetetlen. Kötélen is át lehet sétálni a néhai World Trade Centerek között, de az nem jelenti, hogy a többségnek sikerül. Philip Petit se mondja, hogy kuss, igenis megcsinálható a dolog. Megint szembemész a forgalommal. Ne mondj már butaságot, mintha mindenki képessége egyforma lenne, minden iskola, nyelvtanár vagy akár vizsga egyforma lenne. Egynek megy pótórák nélkül, a többségnek nem. Ne hidd, hogy azért mert van egy nyelvvizsgázó gyereked, mestere vagy a témának.
Befejeztem. Azt akarod bután bizonygatni, hogy egy-egy kivétel igazol téged sok ezer emberrel, tanárral szemben. Sajnos itt is kibukik a tájékozatlanságod, a tények totális eltagadása, félremagyarázása. Hogy finoman fejezzem ki magam...
Aki Én
@Málna: ...egyébként nem hiszem el, hogy egyetlen pótóra, otthoni gyakorlás... nélkül sikerül a nyelvvizsga, kizárólag az iskolában tanultakkal.
kokopelli
@Aki Én: ..én nem tudom,hogy miért kötelező a nyelvvizsga,de azt tudom,hogy nem minden levizsgázott
ütötte meg azt szintet,amire én számítottam a kötetlen beszélgetéseink során!!Az egész kényszer is egy
igazi vicc!
Málna
@Aki Én: MIlyen tájékozatlanságom bukik ki? Saját példát hoztam, az hogy lehet tájékozatlanság? És hol van az a sok ezer ember, tanár, aki az ellenkezőjét mondja, mint én? A felmérésben résztvevők csak véleményt mondanak a vizsgával kapcsolatban, nem a tapasztalatukat.
Persze, hogy nem mindenki képessége egyforma, az én gyerekemnek sincs nyelvérzéke, keményen megküzdött ezért az eredményért. SZORGALOMMAL.
Otthoni gyakorlás meg hogyne lett volna...Persze, hogy tanult, gyakorolt. Sőt, plusz órákat is adott neki a nyelvtanára az iskolában a vizsga előtt. És egy intenzív ingyenes nyelvtanfolyamra is járt a nyáron. A lehetőség mindenkinek adott. Nyáron kihasználjuk ezt a két hetes külföldi lehetőséget, utána irány a felsőfokú nyelvvizsga. Majd elmondom, hogy sikerült.:-)

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.