Kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit: a magyar 15 évesek minden tudásterületen az OECD-átlag alatt maradtak.

Megint megbukott a magyar oktatás a PISA-teszten

A magyar diákok átlagpontszáma kis mértékben javult a legutolsó felméréshez képest, de 2009 óta így is mindhárom területen romlás látszik: olvasásban 18, természettudományokban 12, matematikában 9 pontos a visszaesés az elmúlt tíz évben. Emelkedett a nagyon gyenge teszteket írók aránya is.

Olvasásból a holtversenyes 30., matematikából a 33., természettudományos területen a 32. legmagasabb értéket érték el a magyar tanulók a 79 vizsgált ország, országrész között. Az oktatás és a tudás azonban legfeljebb csak közvetve szól a nemzetközi versenyről, úgyhogy fontosabb, hogy magunkhoz képest hogy szerepeltünk.

A 2009-es csúcsponthoz képest a legutóbbi, 2015-ös mérésen történelmi mélypontot ért el a magyar tanulók teljesítménye, minden területen mélyen az OECD-országok átlaga alá kerültünk, a természettudományos és a szövegértési kompetenciák különösen nagyot zuhantak. Ehhez képest most kompetenciaterületenként 4-6 pontot sikerült javítani, a legtöbbet olvasásban. Ezzel azonban még messze nem sikerült visszahozni azt, amit az elmúlt tíz évben elvesztettünk: a 2009-es eredményeknél még mindig körülbelül húsz ponttal vagyunk lejjebb, az oktatási átalakítások közben tehát romlott a tanulók tudása – erre a rutinszerű válasz, hogy a nagy rendszerátalakításoknak időre van szükségük, hogy egy ilyen teszten is éreztessék a hatásukat.

A PISA-tesztekkel az OECD három nagy tudásterületet mér fel háromévente. A legutóbbi, 2018-as felmérésben 79 ország vett részt, ezekben vizsgálták a 15 évesek matematikai, természettudományos és olvasási kompetenciáit – jellemzően olyan elgondolkodtató, önálló megoldást igénylő, életközeli feladatokon keresztül, melyekre a kritikák szerint a magyar iskolák amúgy sem készítenek fel igazán.

Az elmúlt években a PISA-mérések jelentősége hatalmasra nőtt, a szakemberek és a szélesebb közvélemény is hajlamos ezekből az eredményekből következtetni teljes oktatási rendszerek sikerességére vagy sikertelenségére. Ez a PISA-fetisizmus sokak szerint már túlzó és kontraproduktív is lehet, az eredmények ezzel együtt hiánypótlóak: a mérés-értékelés legkomolyabb nemzetközi módszertanával kialakított tesztek az adott oktatási minisztériumok, állami és egyéb fenntartók érdekeitől függetlenül mutatják, merre tart egy-egy ország iskolája, hosszú távon hogyan változik a színvonal.

(Kép: peakpx)

Forrás: Index

27 hozzászólásarrow_drop_down_circle

justhpeter
Ezért kell a kormánynak maga alá gyűrnie az oktatást és a tudományt. Javaslom, hogy mindezek kerüljenek a Némert Szilárd, Hoppál Péter, Hollik István hármas felügyelete alá Kósa Lajos magasabb rendú irányítása mellett.
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
kokopelli
@görbetükör: Őszintén! Nincs igazuk?Ők "futhatnak be" odaát,mert az un. normálókkal ott is tele a
"Dachboden bzw. der Keller"! (;-))
amaramaistanna
Alakul... sajnos alakul és úgy tűnik célba érhet a Fidesz-KDNP elbutítási programja...
simmering73
Elég csak ránézni durbincs beírásaira. Egy kész PISA az az ember.
Lepényleső
Dehogy bukott meg,sikeres,hiszen kezesbárányokként tesznek majd a bán juh nyájában,- annak kénye-kedvére?
namihami
@Eriksson: 14.55:: Gondolom, együtt sörözöl a nevezett Einsteinnel. Különben honnan lenne ez az ex cathedra...
Eriksson
@namihami: Van mikor együtt a banda: Einstein, Zweistein, Dreistein.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.