Súlyos konfliktust okozhat az EU és Kína között a Budapest-Belgrád vasútvonallal kapcsolatos brüsszeli vizsgálat. Az amúgy gyanúsan drága beruházás, az új selyemút kiépítése a pekingi vezetés kedvenc projektje, ami azonban nem hatja meg az EU szigorú bürokratáit – írja a napi.hu.

Az Európai Bizottság vizsgálja, hogy megfelel-e az uniós szabályoknak a Budapest-Belgrád vasútvonal építése, ami súlyos konfliktushoz vezethet Brüsszel és Peking között – tudósít a Financial Times. A gyorsvasúti szakasz ugyanis része Kína új selyemútjának, vagy újabb nevén az Egy öv, egy útvonal projektnek, amellyel részben szárazföldi utat akarnak építeni az Európába szállítandó kínai áruknak.

A pekingi vezetés szívéhez igen közel áll a gigantikus, összesen 900 milliárd dolláros selyemútprojekt, amely jelentős beruházást hoz az útjába kerülő balkáni országoknak és Magyarországnak is.

Kína és az EU konfliktusához vezethet a Budapest-Belgrád vasútvonal

Ivica Dacic szerb, Li Ko-csiang kínai kormányfő és Orbán Viktor miniszterelnök kezet fognak, miután megállapodtak a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről

A szerb és a magyar fővárost összekötő, 2,89 milliárd dollárért (810 milliárd forint) megépülő, 350 kilométeres vasútvonallal kapcsolatban azt vizsgálja a bizottság, hogy a beruházási szerződés megsértette-e az uniós pénzügyi szabályozást vagy sem. Ez ugyanis előírja, hogy a nagy közlekedési infrastruktúra-fejlesztések kivitelezésére közbeszerzést kell kiírni.

Brüsszel a szerb és a magyar féllel is kapcsolatba lépett, de természetesen az EU-tag Magyarország esetén merülhetnek fel komolyabb aggályok. Ha a budapesti vezetés megsértette az uniós tendereztetési szabályokat, annak pénzbüntetés és egyéb szankciók lehetnek a következményei.

Az 1,8 milliárd dollárba (500 milliárd forint, a 4-es metró költségét meghaladó összeg) kerülő magyar szakaszról kötött szerződéssel kapcsolatban semmi sem került nyilvánosságra.

Az FT betekinthetett a dokumentumba, amely szerint a két kormány által kijelölt vállalatok együttműködnek a fejlesztésben.

A magyar kormány nem tagadja, hogy a bizottság vizsgálódik az ügyben, ám úgy véli minden rendben. A Kínával kötött megállapodás tartalmaz egy mellékletet, amely részletezi, hogyan felelnek meg az abban foglaltak az uniós szabályoknak. Ezt a részt Brüsszellel konzultálva dolgozták ki.

A vasútvonal jelentős része az Egy öv, egy útvonal tervnek – mondta az FT-nek Matura Tamás, a Corvinus Egyetem professzora. A magyarországi résszel azt is bizonyítani akarják, hogy kínai vállalatok képesek az EU standardjainak megfelelő vasútfejlesztést végezni.

Súlyos diplomáciai következményei lennének annak, ha a Kína első európai vasúti projektje hátrányt szenvedne. Peking rendkívüli erőfeszítéseket tett, hogy megnyerje hozzá az útba eső kelet-közép-európai államok támogatását, így megszégyenülne, ha Brüsszel keresztbe tenne a projektnek.

Az elmaradt gazdasági haszon sem lenne csekély. Peking célja ugyanis egyebek mellett az, hogy a kínai kézbe került Pireusz kikötőjét áruk elosztóközpontjává tegyék, ahonnan Európa, a Közel-Kelet és Afrika piacai is könnyen elérhetők.

17 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Cefi
Kína és az EU konfliktusához vezethet a Budapest-Belgrád vasútvonal.

Szerintem pedig a világ és a saját országa polgáraival a konfliktus oka, a képen jobb oldalt álló emberszerű képződmény, a vezérürü fideszállat, S. Lajos szerint vezérgeci.
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
verőce21
@Nessy: (14:44) Nem "keserítesz el", mert rosszul tudod! :)
A ROLA-vonatok még 2004 után is közlekedtek a Hegyeshalom-Budapest-Kiskundorozsma terminál útvonalon, de a Cegléd-Szeged pályafelújítás után levették a "tengelyen történő kamion illetve konténer szállítás"-t a fuvarozási programból. Egyetlen igazi értelme volt pedig a teherszállítási projektnek az országban.
Sőt tervben volt még hajón, RO-RO, más útvonalakon is, de hosszú...
lusta
@verőce21: Drága Sztrovacsek, mi egy hátranyilazó pirospöttyös seggű lovasnemzet vagyunk, ne legyenek már ilyen labancos gondolatai, mi igaz kurusosan küzdünk. A hülye labancok például közzétették az összehasonlító áraikat is az autópályás és a ROLA közlekedés között. A ROLA nyert és bizony nem kevéssel.Persze ezt mindenki tudja, hogy a nyugat vergődik, döglődik és nincs is emiatt mit átvenni, tanulni tőlük.
verőce21
@lusta: (15:07) Akkor ezek szerint nem tudod, hogy eleve az osztrákoktól vettük a "technikát". :)
verőce21
"2012 december 9-ig az alábbi állomásokról indultak RoLa vonatok:
• Kiskundorozsma – Wels (Ausztria)
• Sopron
• Budafok-Háros vasútállomás
• BILK Soroksár
• Záhony
Magyarországon a szolgáltatás azért szűnt meg, mert a magyar állam nem hosszabbította meg a szolgáltató Hungarokombi pályahasználati díjkedvezményét"
justhpeter
Itthon a vasútépítő lobbit is ki kell szolgálni.
lusta
@justhpeter: Valamiből Szíjj Ártó Panama Pubi apukája kénytelen volt venni egy villát.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.