Súlyos konfliktust okozhat az EU és Kína között a Budapest-Belgrád vasútvonallal kapcsolatos brüsszeli vizsgálat. Az amúgy gyanúsan drága beruházás, az új selyemút kiépítése a pekingi vezetés kedvenc projektje, ami azonban nem hatja meg az EU szigorú bürokratáit – írja a napi.hu.

Az Európai Bizottság vizsgálja, hogy megfelel-e az uniós szabályoknak a Budapest-Belgrád vasútvonal építése, ami súlyos konfliktushoz vezethet Brüsszel és Peking között – tudósít a Financial Times. A gyorsvasúti szakasz ugyanis része Kína új selyemútjának, vagy újabb nevén az Egy öv, egy útvonal projektnek, amellyel részben szárazföldi utat akarnak építeni az Európába szállítandó kínai áruknak.

A pekingi vezetés szívéhez igen közel áll a gigantikus, összesen 900 milliárd dolláros selyemútprojekt, amely jelentős beruházást hoz az útjába kerülő balkáni országoknak és Magyarországnak is.

Kína és az EU konfliktusához vezethet a Budapest-Belgrád vasútvonal

Ivica Dacic szerb, Li Ko-csiang kínai kormányfő és Orbán Viktor miniszterelnök kezet fognak, miután megállapodtak a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről

A szerb és a magyar fővárost összekötő, 2,89 milliárd dollárért (810 milliárd forint) megépülő, 350 kilométeres vasútvonallal kapcsolatban azt vizsgálja a bizottság, hogy a beruházási szerződés megsértette-e az uniós pénzügyi szabályozást vagy sem. Ez ugyanis előírja, hogy a nagy közlekedési infrastruktúra-fejlesztések kivitelezésére közbeszerzést kell kiírni.

Brüsszel a szerb és a magyar féllel is kapcsolatba lépett, de természetesen az EU-tag Magyarország esetén merülhetnek fel komolyabb aggályok. Ha a budapesti vezetés megsértette az uniós tendereztetési szabályokat, annak pénzbüntetés és egyéb szankciók lehetnek a következményei.

Az 1,8 milliárd dollárba (500 milliárd forint, a 4-es metró költségét meghaladó összeg) kerülő magyar szakaszról kötött szerződéssel kapcsolatban semmi sem került nyilvánosságra.

Az FT betekinthetett a dokumentumba, amely szerint a két kormány által kijelölt vállalatok együttműködnek a fejlesztésben.

A magyar kormány nem tagadja, hogy a bizottság vizsgálódik az ügyben, ám úgy véli minden rendben. A Kínával kötött megállapodás tartalmaz egy mellékletet, amely részletezi, hogyan felelnek meg az abban foglaltak az uniós szabályoknak. Ezt a részt Brüsszellel konzultálva dolgozták ki.

A vasútvonal jelentős része az Egy öv, egy útvonal tervnek – mondta az FT-nek Matura Tamás, a Corvinus Egyetem professzora. A magyarországi résszel azt is bizonyítani akarják, hogy kínai vállalatok képesek az EU standardjainak megfelelő vasútfejlesztést végezni.

Súlyos diplomáciai következményei lennének annak, ha a Kína első európai vasúti projektje hátrányt szenvedne. Peking rendkívüli erőfeszítéseket tett, hogy megnyerje hozzá az útba eső kelet-közép-európai államok támogatását, így megszégyenülne, ha Brüsszel keresztbe tenne a projektnek.

Az elmaradt gazdasági haszon sem lenne csekély. Peking célja ugyanis egyebek mellett az, hogy a kínai kézbe került Pireusz kikötőjét áruk elosztóközpontjává tegyék, ahonnan Európa, a Közel-Kelet és Afrika piacai is könnyen elérhetők.

17 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Cefi
Kína és az EU konfliktusához vezethet a Budapest-Belgrád vasútvonal.

Szerintem pedig a világ és a saját országa polgáraival a konfliktus oka, a képen jobb oldalt álló emberszerű képződmény, a vezérürü fideszállat, S. Lajos szerint vezérgeci.
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
RonaGyuri
csakhogy nekünk szinte semmi szükségünk rá, csak Orbánék gazdagodnak
Cefi
Kína és az EU konfliktusához vezethet a Budapest-Belgrád vasútvonal.

Szerintem pedig a világ és a saját országa polgáraival a konfliktus oka, a képen jobb oldalt álló emberszerű képződmény, a vezérürü fideszállat, S. Lajos szerint vezérgeci.
Nessy
ha lesz is probléma, nem biztos, hogy megtudjuk, mint ahogy a 2010 utáni visszatartott, ki nem fizetett pénzekről sem tudni semmit. Kis hazánkban csak és kizárólag a 4-s metró, annak is a 2010 előtti dolgai a problémásak!
Hiába, jön a választás, mindent titkosítani kell 80 évre, ami rossz fényt vetne pártunkra és kormányunkra! Óket csak hódolat illeti s nem bírálat! Már igazán megtanulhatná Brüsszel! Dictum, factum!
verőce21
Ennek a beruházásnak mintha semmi köze nem lenne a ROLA-hoz! A sok román, meg bolgár kamion vonaton átutaztatásához az országon.
Én tudom jól, hogy a sok apró vonatkerék mint a kartácstűz nyüvik a vasúti pályát (két szál acélsín, amit egy mozdulattal lehet cserélni), de amúgy pedig a kamionok az autópályákat, nem beszélve a sok halálos közlekedési balesetről.

Kizárólag kínai érdekeket finanszírozunk. Hol van itt Magyarország haszna? Vagy ez csak az ellenlábas pártalakulat programja egy szeletének lenyúlása?
lusta
Ez csak a kínaiaknak üzlet. Nekünk a beruházás soha sem fog megtérülni. mellesleg kőkeményen dolgoznak a szárazföldi selyemúton. Ne feledjük, szélesnyomtávú vasút jelenleg Kassáig és a lengyel Slawkówig készen áll és használák is. Yiwu városából január elején induló vonat 18 nap alatt ért Londonba 11.999 km megtétela után. Európába 11-14 nap alatt ér ide kb 40 vagon/konténerből álló szerelvény, míg jelenlegi tengeri szállítás 42 napot jelent. China Daily szerint idén már az 1000 vagont meghaladó vasúti áruszállítást fog a China Railway Express végezni. Visszafelé egyelőre csak a fele megy, de a növekedés a tengeri áruszállítás olcsóbb árai ellenére is dinamikus. Záhony pedig szépen, de lassan elszenderül.
lusta
@verőce21: A lengyeleknél a kis kínaiak próbálkoztak autópálya és vasút építéssel is, de mindenütt csak egy hatalmas csődtömeget hagytak maguk mögött.
Nessy
@verőce21: Nem akarlak elkeseríteni, de a "tengelyen történő kamion illetve konténer szállítás" már nagyon régi ötlet. csak közben volt egy 1989, és az egész feledésbe merült!
verőce21
@lusta: (14:43) Ennek is az lesz a vége Sztrovacsek Úr, én brutális barátom! :)
Perwool
Megmondta Orbán!Ha, Brüsszelnek nem tetszik a felcsúti kisvasút meghosszabbítja... Kínáig!
Na ugye...
Ma már jobb Kínával a kapcsolatunk mint a Kádár rendszerben!
"Nyugaton van keresnivalónk, Keleten semmi keresnivalónk nincs."
Orbán Viktor (Magyar Hírlap, 2007. november 17.)
"Egy nyugati kultúrnemzet életére rátelepedett a Kelet uralma, amely
megmételyezte és tönkre tette országunkat. Nyugatos nép a keleti önkény
hálójában. Ez a magyarok tragédiája, amelyet a XX. századi kommunizmus hozott a nyakunkra. Kék cédulás választás, a szovjet felszabadítás hamis mítosza, a vas és acél országának lázas látomása, a munkásosztály hatalmáról és a Nyugat bukásáról táplált beteges propaganda. A keleti politika nem tűri az önállóságot, nem tűri a függetlenséget, és nem tűri a szabadságot. Felszámolja az emberek független életét védő védvonalakat. Vagyontalanná tesz, elszegényít, kiszolgáltatottá vetkőztet, ha kell, megfélemlít. A hatalomtól függő élet láncába fűz. Mióta a Kelet betette a lábát Magyarországra, a magunkfajta szabadságszerető magyarok mindig ugyanazt akarták; szabadulni sorvasztó öleléséből, és elzavarni hazai helytartóikat"
Orbán Viktor (2007, Astoria)"
verőce21
@Nessy: (14:44) Nem "keserítesz el", mert rosszul tudod! :)
A ROLA-vonatok még 2004 után is közlekedtek a Hegyeshalom-Budapest-Kiskundorozsma terminál útvonalon, de a Cegléd-Szeged pályafelújítás után levették a "tengelyen történő kamion illetve konténer szállítás"-t a fuvarozási programból. Egyetlen igazi értelme volt pedig a teherszállítási projektnek az országban.
Sőt tervben volt még hajón, RO-RO, más útvonalakon is, de hosszú...
lusta
@verőce21: Drága Sztrovacsek, mi egy hátranyilazó pirospöttyös seggű lovasnemzet vagyunk, ne legyenek már ilyen labancos gondolatai, mi igaz kurusosan küzdünk. A hülye labancok például közzétették az összehasonlító áraikat is az autópályás és a ROLA közlekedés között. A ROLA nyert és bizony nem kevéssel.Persze ezt mindenki tudja, hogy a nyugat vergődik, döglődik és nincs is emiatt mit átvenni, tanulni tőlük.
verőce21
@lusta: (15:07) Akkor ezek szerint nem tudod, hogy eleve az osztrákoktól vettük a "technikát". :)
verőce21
"2012 december 9-ig az alábbi állomásokról indultak RoLa vonatok:
• Kiskundorozsma – Wels (Ausztria)
• Sopron
• Budafok-Háros vasútállomás
• BILK Soroksár
• Záhony
Magyarországon a szolgáltatás azért szűnt meg, mert a magyar állam nem hosszabbította meg a szolgáltató Hungarokombi pályahasználati díjkedvezményét"
justhpeter
Itthon a vasútépítő lobbit is ki kell szolgálni.
lusta
@justhpeter: Valamiből Szíjj Ártó Panama Pubi apukája kénytelen volt venni egy villát.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.