Vlagyimir Putyin orosz elnök a Tu-160-as stratégiai rakétahordozó alapján új orosz szuperszonikus utasszállítót szeretne.

Az orosz nukleáris triád fontos elemeként méltatta a korszerűsített Tu-160-as stratégiai rakétahordozót Vlagyimir Putyin, aki csütörtökön Kazanyban megszemlélte a gép próbarepülését. Az orosz elnök egyúttal kezdeményezte, hogy a repülő alapján fejlesszenek ki egy új szuperszonikus utasszállítót.

Putyin új szuperszonikus utasszállítót akar

Fotó: wikipedia/Kremlin.ru

"Ez (a repülőgép létrehozása) komoly lépés a magas szintű technológiai szféra fejlesztésében és az ország védelmi képességének megerősítésében, mert egyike nukleáris triádunk légi elemeinek" – mondta.

A Tu-160-as (a NATO-kód szerinti nevén Blackjack) a TASZSZ háttéranyaga szerint legnagyobb változtatható szárnyállású repülőgép és a világ legnehezebb harci repülője, amely nukleáris robbanótöltettel felszerelt manőverező robotrepülőgépek szállítására alkalmas. Eredeti változatát a Szovjetunióban hozták létre válaszként az amerikai Rockwell B-1 Lancer interkontinentális bombázóra.

Noha eredetileg 100 ilyen, Oroszországban "Fehér Hattyú" néven emlegetett repülőgép megépítését tervezték, 1981 és 1996 között 42 készült el belőle. Az orosz légierő jelenleg 16 régi típusú géppel rendelkezik.

A számos tekintetben korszerűsített, hivatalos nyilatkozatok szerint 60 százalékkal megnövelt hatékonyságú stratégiai rakétahordozó kazanyi gyártásáról 2015-ben született döntés. Az első új gépet tavaly november 16-án adta át ünnepélyesen az összeszerelő üzem. A próbarepülések a múlt héten kezdődtek el.

Az orosz védelmi tárca 10 modernizált Tu-160M2 típusú rakétahordozó megvásárlására szerződött le, 160 milliárd rubel (mintegy 710 milliárd forint) értékben. A gép sorozatgyártáshoz szükséges digitális dokumentáció leghamarabb az év közepére készül el. A fedélzeti rádióelektronikai berendezések kifejlesztését 2020-ra ígérték. A minden elemében elkészült új bombázó első repülése a következő évtized közepén várható majd.

Az orosz hadászati légierő perspektivikus rendszereinek kifejlesztése az orosz védelmi tárca szerint a Tu-160M2 műszaki bázisának felhasználásával történik majd.

Putyin a gép polgári alkalmazásának lehetőségéről csütörtökön azt mondta, hogy a Tu-144-es szuperszonikus repülőgép gyártásáról annak idején azért mondtak le, mert egy jegy ára az akkori átlagfizetésnek felelt meg. Az elnök szerint a mostani nagyvállalatok már a hatalmas területű országban, amelyből hamarabb lehet eljutni New Yorkba, mint Kalinyingrádból Vlagyivosztokba elrepülni, már hasznosítani tudnának egy ilyen gépet.

Jurij Szljuszar, az Egyesült Repülőgépipari vállalat vezetője közölte, hogy az utasszállító terve már elkészült.

Putyin egyébként szerdán Ufában "stratégiai célként" nevezte meg, hogy az orosz hadiipari vállalatok 2025-re 30, 2030-ra pedig 50 százalékra növeljék a polgári rendeltetésű termelésüket.

Putyin új szuperszonikus utasszállítót akar

Fotó: wikipedia Közkincs

A Tu-144-es 1968 végén hajtotta végre szűzrepülését. Összesen 16 darabot gyártottak belőle. 1977-től alkalmazták utasszállításra a Moszkva-Almati útvonalon. Az Aeroflot légitársaság színeiben 102 járatot hajtott végre, ebből 55 alkalommal szállított utasokat.

Egy Tu-144-es, fedélzetén hatfőnyi személyzettel, 1973-ban lezuhant a Le Bourget-i légi bemutatón . Egy másiknak 1978 májusában tesztrepülés közben kényszerleszállást kellett végrehajtania, és kiégett Jegorjevszk közelében üzemanyag-szivárgásból származó tűz következtében. Hét hónappal az üzembe állítását követően 1978. június 1-jén leállították alkalmazását a légi utasszállításban.

(MTI)

5 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Sámannus
Lássátok csak miért ilyen fasza nekik. Ezért vesszük a saját ócskavasunkat olyan drágán.
Sámannus
Ha jól látom a képen a Konkordica van. A bájos fülecskéje azt jelenti, hogy nem sikerült a koppintás.
gybognarjr
Ha a technológia gyorsabban fejlődik, mint a mérnökök munkában elért eredményei, az új eszköz amit terveznek, elavult lesz, mire gyártani kezdenék. Ezért kell hatalmas spekulativ tőke, (befektetés) uj technológia tervezésben való alkalmazásához, mert a haszon talán soha nem lesz meg, vagy csak évtizedek múlva - de akkor lehet nagyon sok! Lásd Apple, Microsoft Amazon.com, many many years ago FedEx, etc.
papa.49
Az ezredes most kezdi elveszíteni a csatáját !!!
Ez nem ment a Brezsnyevnek se, meg a Gorbacsovnak se, mindkettőt lenyomta a színész !!!
simmering73
A Concorde terveit annakidején az orosz ipari kémek apránként lopták el (mint mindent a-tól z-ig). Nem véletlenül csúfolták a repülőgépet Konkordszkijnak.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.