Nem évtizedekre tervezik már a mosógépeket sem. Egy tesztvizsgálat során kiderült, hogy egy átlagos berendezés hat évig bírta a strapát, de a drágábbak is csak nyolcig – írja a Világgazdaság.
A gyártók azzal számolnak, úgyis jön egy újabb, „okosabb” modell. Csakhogy Magyarországon még kevesen engedhetik meg maguknak, hogy egyik napról a másikra átváltsanak egy új generációs gépre.
Tizennégy gyártótól összesen 30 mosógépet tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete egy külföldi laboratóriumban. Arra voltak kíváncsiak, mennyi ideig lehet őket meghibásodás nélkül üzemeltetni.
A teszt során azt is bemérték, mennyi vizet és energiát fogyasztanak: a 30 termékből 6-ról derült ki, hogy az átlaghoz képest víz- és energiatakarékosabb. A Zanussi, Electrolux, Whirlpool esetében átlagosan 60 százalék volt annak az esélye, hogy 5-6 évig problémamentesen üzemelnek. Az AEG, valamint a Siemens esetében már 80 százalék.
Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa azt mondta: a vizsgált mosógépeket széles skálán választották ki, hogy kiderüljön: van-e összefüggés az ár és a minőség között. A teszt során a vizsgált mosógépekkel körülbelül tízévi használatot szimuláltak.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nem talált olyan terméket a mosógépek tesztelése során, amelyik minden szempont alapján átlagon felül teljesített volna. A harminc készülékből mindössze öt bizonyult az átlagnál tartósabbnak. Nincs könnyű helyzetben a vásárló, hiszen mérlegelnie kell, hogy számára mi a fontosabb: tartós legyen a mosógép, csendes, vagy pedig kevés áramot és vizet fogyasszon az évek során. Miközben 110 000 forint körüli összegért is találunk közepes tisztítási hatékonyságú, átlagos energia- és vízfogyasztású és közepesen tartós mosógépet, 265 000 fölött is van olyan termék, amelyik csak ugyanezt a szintet hozza. Mivel a mosógép nagy anyagi beruházás a háztartásoknak, nem mindegy, hogy mennyire tartós darabot választanak, ezért is készült a vizsgálat.
Nem lepődött meg az eredményen Sárközi András háztartásigép-szerelő, aki több mint harmincéves tapasztalattal rendelkezik.
Azt mondja, függetlenül attól, hogy milyen márkajelzés van a gépeken, amikor szétbontják, kiderül, hogy ugyanazokból a kínai alkatrészekből rakták össze szinte mindet. A drágábbakat kicsit precízebben, de vannak típusok, ahol még ez sem érvényes.
Nem véletlen, hogy a gyártók többsége ma már egy évre ad garanciát, és a legdrágább gépekre sincs több ötéves jótállásnál. Vannak manapság olyan biztosítások is, hogy ezt meg lehet hosszabbítani. Érdemes azonban figyelni arra, hogy mekkora igénybevételre vásároljuk a gépet. Háztartási célokra, úgy számolnak, négynaponta indítják el. Ezekben a mai modellekben pedig ezt nyomon is tudják követni a gyártók. Ha gyakrabban használják, akkor arra hivatkozva, hogy extrém igénybevételnek tették ki, és nem erre gyártották őket, még biztosítás esetén sem fizetik a javítást és az alkatrészt.
Ma már sokan felismerték személyes tapasztalataik alapján is: azért bírják rövidebb ideig a berendezések, hogy minél gyakrabban cseréljék őket. A jelenség körül persze egy felépített elmélet is kialakul, ami a „tervezett elavulás” nevet kapta. Lényege, hogy a gazdasági növekedés fenntartása érdekében több cég kevésbé tartós, hamarabb elromló, ezért hamarabb lecserélendő termékeket kezdett gyártani.
A tervezett elavulást eddig még egyetlen tudományos vizsgálat sem erősítette meg, sőt, az összeesküvés-elméletek közt tartják számon.
Természetesen a cégek sem ismerik el, hogy van ilyen. A Bosch és a Siemens például állítja: a háztartási gépeiket eleve 15 évre tervezik.
68 hozzászólásarrow_drop_down_circle
...de mára rájöttek, hogy ami a garanciát meghaladja az már pazarlás.
csúcstechnika képviselői, egy lépcsőfok, amit majd 4-6 év múlva követ a következő fokozat.
Ha megfigyeljük a hirdetéseket, szinte röhej, hogy félévenként ugyanarról a termékről kiderül, hogy van jobb, hatékonyabb, megbízhatóbb.
A mérnökeinek a Fordokban azt kellett vizsgálni, melyik anyag, alkatrész meddig bírja.
És nem a leggyengébbeket cserélték le jobbra, hanem a legtartósabbat olcsóbb, kevésbé strapabíróra.
Egy motornál kb 100.000 ami az átlag..A honda gyártott egy full fogaskerekes vezérléssel elátott motort a 90-es években. Abban is rekord 1 millió km körül volt. Majdnem bele is döglött a honda a VFR-be, mert alkatrészt nem vettek hozzá és szervizbe sem vitték. Tehát új motort sem vettek...:) Amúgy ma is, ha a családom életét kéne rábiznom egy járműre, akkor a 1990-2000 között nézegetnék jó állapotú gépjárműveket akár 0 km-es maival szemben!
2000 után megjelentek a szoftveres szimulációk, stb. Nagyjából a Toyota maradt, akik nem adtak le az elvekből. Persze a Toyota nevéhez fűződig a Lean gyártástervezési módszer. Ami a mai project mangament rendszerek is használnak.. Vagyis nem az anyagból spórolnak, hanem az erőforrásokat csoportosítják át hatékonyabban. De ez japán...nem a környezetvédelemért lobizzó németország WV grouppal, ami átbaszta az egész világot százalékosan hozzájárulja a tetves dizel rákkal...
Azóta sikerült megtalálni a gyári programját, kiderült hogy a proci állította le a verklit, tehát ez a ,,tervezett avulás,, tipikus példája...
A tervezett elavulás nem mese. Munkám során gyakran tapasztalom, hogy nagyon is igaz:
www.youtube.com/watch?v=aM2SoPr9I7k
@emerencia: Az öreg, alumínium (néha még rongyszigetlésű) vezetékekre számolatlanul terheli rá a modern és energiafaló cuccokat. És ha szerencséje van, akkor csak a dobozban, a kötés füstöl el. Ha peches, akkor még a falban is ég a kanóc.
DE. Ha véletlenül a földeléssel van baj, azt már csak akkor veszed észre, ha gubanc van. Ezért célszerű a FI-relé, bár nem filléres mulatság. De még mindig olcsóbb, mint egy temetés.
A GV. meg a GVS madzagokat ne is említsd, ráadásul 1.5 mm2, 10 A terhelhetőséggel, amit ma egy automata mosógép a felfűtés alatt fel is vesz, bár már vannak amik csak 1.2-1.4 KW fűtőtesttel készülnek...Az alu vezeték legnagyobb átka míg a rézvezeték oxidrétege vezeti az áramot az alu vezeték oxid rétege az elox viszonylagosan szigetelő, és a kötések bizony oxidálódnak, pláne ha lúgos környezetben, levegőben vannak, a mosószerek meg mind lúgbázisra épülnek, tehát be van építve a a vezeték égés a falba...
kb. húsz éve. Jó lenne áttérni a rézre de a költsége megfizethetetlen.Villamos szempontból is rengeteg az elavult lakás.
A régi szerelvények nagyrészében egy rugó nyomta össze a csatlakozórészeket, na ez az újakból szinte mindből hiányzik. Én nagyon szerettem a KOPP-okat, de azok minősége is sokat romlott. Hogy a SOLID-nak nevezett vagy a piacokon árult lengyel vagy török ""árukról"" már szó essék. Ugyanez igaz a szerelhetőségükről is. Gyenge anyag, vacak csavarok. És újabban a dobozba szoruló körmöt nem anya fogja, hanem műanyagba vágja bele magát a csavar. Na, azzal szereltetném, aki újította. Innen is csókolom.
A kuncsaft megveszi, mert akkor olcsó, de olyan is.
Az igazság az hogy ma már jól szerelhető szerelvényt keresni kell, mert az áruházak nagy részt a bóvlit tartják a polcaikon, vagy a villásdugók vezetékrögzítője, ha erősen ránézel már szét is törik...
A többi meg csupán a józan észre hallgatni a kádban fürdünk, közben nem használunk elektromos kütyüt...Nem olyan bonyolult ez mint első látásra...
Az öregek általában betartják a szabályokat mert átérzik a felelősséget. A fiatalabbak között is van ilyen de sajna egyre több a gyorstalpalós, sokszakmás szaki akibe finoman szólva nem épült be ez a reflex és félő, hogy nem is fog soha. :-(((((((((((
Na nem untatlak tovább...
Sajnos, már a legolcsóbb helyen se találni 40-45 Ft-nál olcsóbban 1,5 mm2-es rézvezetéket. Ráadásul a mosógép és bojler pedig, a gerincvezetékkel egyetemben, nem haragszik meg a 2,5-es méretre. És a mai energiaigényű, sokszor 180-200 m2 körüli házak, lakások, általában 3 fázison 18-20 körrel készülnek, hát abba szó nélkül be lehet rángatni 1.200-1,400 m drótot. Ehhez jön még a cugehör, falban és falon kivül. És a hab a tortán, a munkadíj. Többek között ezért lett ilyen drága az építkezés.
És pluszban: emlékeztek arra jó magyar fröccsöntő lángészre, amelyik egy időben (szerencsére régen) a 65-ös dobozt úgy gyártotta le, hogy nem a külső, hanem a belső átmérőjét csinálta 65 mm-re. Na, abba ha megfeszültél se tudtad a körmöket annyira kicsavarni, hogy 2 nap múlva ne essen ki a szerelvény a dobozból. Szerencsére nem sokáig volt a piacon a cucca. HEJ, a régi szép idők.
De vélhetően amit leírtál annak a szűrésével lehet baja, magyarul ,,kiszáradt az elkó,, a szűrőkondijai, mert van legalább kettő benne...
Hát a nyugdíj, én már az vagyok de a fiaim akik 46,45, 42 évesek meg a lányom aki 30 éves hát nekik lesz-e nyugdíjuk, én őszintén mondom NEM HISZEM, HOGY LESZ!!!
Amúgy meg ebben a korlátozott működésben van valami, mert már sok helyről hallottam, hogy valamit beleépítenek, hogy mérje a szavatosságot. Nem lenne ezzel semmi baj, ha volna pénzük az embereknek, frissíteni a készülékeiket.
Érdemes még javitani vagy???71 vagyok és az az igazság egyre bonyóbakká teszik a technikát is , nincs semmi kompatibilitás az eszközök között...nehogy otthon 2 xarból valami használhatót összepakoljon a jónép...
Megköszönném a tanácsod..van pár szakmám (egy életre tanulni köllött hogy megéljünk)de nem ez...
Sajnos a gyerekeink nyugdijához csak annyit hogy igen bajban lesznek...pedig igen normális ötlet volt a háboru előtti megszervezése először a bányászok nyomdászok vasutasok majd az állam is átvette ezt a OTI (Országos Társadalombiztositási Intézményt) de a45 után ellopott államositott vagyonokat sokan kárpótlásként visszakapták vagy egy részét az OTI semmit holott rengeteg kötvénye bérháza ingatlana volt amiből finanszirozta a nyugdijakat ellátásokat. És az egészben a szemétség az hogy járulék néven ugyan akkor fizetik a gyerekeink is ugyan azt az összeget +(adók!) amit nyugdijbamenetlnél felhasználhatna ha megéli.
Én nem szeretnék ebbe a világban fiatalabb lenni, érzi az ember fizikai ereje jóval kevesebbés azt a mokóskereket nem birná amit elvárnának tőlle!
De mindegy.
A lényeg, hogy 2-3 évente új autó rozsdásodik, porosodik a ház előtt.
Új lapostévén nézheted a 20 éves, szavatossága lejárt filmeket.
Veszed az eldobható cipőket.
Új gyártásban veszed meg a 70-s évek divatját.
Új...
Új...
.
.
.
.
.
Új hozzászólás