Lesújtó, szomorú képet rajzol a magyar oktatás helyzetéről a Magyar Nemzetnek és nemzethalált emleget Vekerdy Tamás pedagógus, pszichológus. Úgy véli, a jelenlegi oktatási rendszer csak alattvalókat, jól irányítható arctalan tömegeket akar termelni.
Vekerdy szerint eddig általában olyan reformokat vezettek be, amiről azt remélték, hogy az oktatás jobb lesz tőle, ám ez a mostaniról nem mondható el:
akkor legalább olyasmit próbáltak, ami külföldön bevált, vagy amitől azt remélték, hogy a tanároknak vagy a diákoknak jobb lesz. Az utóbbi években viszont nem ez számít. A mostani irány teljes csőd. (...) A jelenlegi magyar oktatási rendszer annak a bolsevik pártnak a struktúráját követi, ahol azt mondták: a demokratikus centralizmus azt jelenti, kuss, pofa be!
A centralizáció legfontosabb intézményéről, a Klikről Vekerdy úgy vélekedett,
hogy Gróf Klebelsberg Kunó mindenben az ellenkezőjét csinálta annak, amit ma a Klik forszíroz.
Megkérdezték Vekerdytől, hogy mit szól Lázár János kijelentéséhez, hogy
ha valaki dolgozik egy gyárban, akkor nem érdekel senkit, hogy azt szereti vagy nem szereti. Mindez nem jelenti azt, hogy a Klik hibátlan lenne, de az nem lehet, hogy a farok csóválja a kutyát.
Szerinte azonban
ez az autoriter állam tipikus válasza. Magyarország – ahogy Illyés Gyula is írta – az urak és cselédek országa. Itt az emberek silányabb része felfelé cseléd, hajbókol, lefelé viszont úr.
Vekerdy szerint a jelenlegi oktatásügy "minden ponton" reformra szorul. A rendszer gondolkodását Rákosi gondolkodásához hasonlítva úgy fogalmazott, az alapgondolat az, hogy
alapvetően mindenki legyen egész nap valahol, ahol ellenőrizhetjük, kontrollálhatjuk. A tanár is legyen bent egész nap. (...) A kevesebb több! Ezt az elvet alkalmazzák a kitűnő eredményeket elérő finn iskolarendszerben. Kevesebb óra, kevesebb tananyag, kevesebb gyerek jusson egy tanárra.
Hozzátette, hogy az elmúlt öt esztendőben drámaian romlott a magyar oktatásügy teljesítménye:
A második Orbán-kormányt megelőző nyolc évben a magyar gyerekek értő olvasása Európában az utolsó ötödből az első ötödbe került. Bevezettek egy csomó változtatást – a lengyelek még többet vezettek be –, és javult is az iskolai eredményesség. Mi, akik nagyjából ismerjük a helyzetet, nem hittük el, hogy erről a szintről mindössze öt év alatt ennyit romolhat a magyar gyerekek teljesítménye.
Vekerdy a finn, decentralizált, tanfelügyelet és kötelező tanterv nélküli, rendkívül sikeres rendszert ajánlja a magyar politikusok figyelmébe, ahol nagyon nehéz tanárrá válni, de ha valaki már tanár, akkor hagyják, hogy önállóan végezze a dolgát. Mint mondta, a differenciálás (az egyéni igényekhez való alkalmazkodás – a szerk.)
a modern pedagógia alapszava. Nálunk mindennek az ellenkezője történik, és óriási az iskolák közötti különbség. (...) nálunk az iskolázás minden évével nő a gyerekek magukkal hozott társadalmi különbsége. A normális országokban az iskolázás minden évével csökken. Nem nagy titok, hogy ha ez a különbség nő, az középtávon maga a nemzethalál, vagy nem is tudom, mit mondjak, hogy megértsék a helyzet súlyát.
Vekerdy szerint a centralizáció csak látszólag hatékony és csak egy ideig:
Mindig volt autoriter állam, amelyik centralizált, és hihetetlenül hatékonynak tűnt egy ideig. Nézzük meg: Hitler elfoglalja egész Európát, kivéve Angliát és a semlegeseket. Sztálin meghódította a világ egyötödét. Közben ott tébláboltak körülöttük a szerencsétlen, mindig válsággal küzdő, folyamatosan összeegyeztethetetlennek tűnő érdekek között egyeztető nyugati demokráciák. Ezek a gyenge, nem centralizált demokráciák aztán megnyertek minden nagy világháborút, legyen az meleg vagy hideg. (...) Itthon ma nem állampolgárokat akarnak nevelni, hanem alattvalókat, és ez döntő különbség. Nem kell a kreatív ember, nem kell a független vállalkozó ember, mert ők kiszámíthatatlanok mint szavazók. Nincs más cél, mint a jól irányítható, arctalan tömeg kialakítása.
Én persze tudom, hogy egyik napról a másikra nem lehet kidobni az egész rendszert, és a semmiből egy másikat a helyébe rakni. Az is nagy égés lenne a kormánynak, ha be kéne vallaniuk, hogy önös érdekből, hozzá nem értésből, pénzlenyúlásból gyártották a jelenlegi oktatási rendszert. De már az utolsó óra után vagyunk, amíg egyáltalán el lehetett viselni.
Csak az lehet a megoldás, hogy ezek eltakarodnak, és oktatási szakemberek dolgozzák ki a akár a finn mintára is. Mert azt gondolom senki se szeretné, ha megint ugyanezek ugyanúgy NAPI 70000 forintért gányoljanak össze valamit.