Már a tizenéveseknek is elegük van a túlzott elvárásokból, a tananyag nagyságából, az iskolában töltött időből. Ki hallja meg a hangjukat, ha a kormány befogja a fülét? Itt volt Vekerdy Tamás pszichológus.
Felhasználói tartalom,
A Propeller.hu felhasználók által feltöltött tartalmakkal pörög. A felhasználók által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.
8 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Az alapiskola elsősorban használható eszközrendszert kellene, hogy adjon, és útmutatást, mégpedig változatos utak bemutatását, amelyen az egyén elindulhat, az írás, olvasás, számolás - ma már informatika és nyelv- tudásával felvértezve, és kiválaszthatja a saját útját!
Ehelyett gyenge eszközt kap a gyerek, egyetlen utat, és kijelölt ismeretrendszert. Ha érti, ha szereti, ha érdekli, ha nem, azt kapja! Aki nem abban az ütemben tanulja, ahogy elő van íva, az vagy lemarad, vagy unatkozik. De kiesik a "skatulyából", pedig lehet, hogy éppen az a gyerek a legnagyobb tehetség, amelyik kiesik a skatulyából.
Régen használható tudást kaptak többségben, hiszen a földműves gyereke eltanulta otthon a földművelés minden csínját-bínját, az iskolában pedig megtanulta hozzá az eszközrendszert. Az iparos ugyanígy, vagy otthon, vagy egy másik iparosnál megkapta a gyakorlati használható tudást... stb .
Ma pedig a gyerekek otthonról nem kapnak semmit. Az iskolában se. Értő olvasás és az elemi számolási készség is gyenge, de nem párosul semmilyen gyakorlati ismerethez.
Semmihez. Nincs használható tudásuk. Az eszközrendszerük is gyenge, az idegen nyelvtudás is, a nagy többség betanított munkát végez majd.
Igazából nincs is megállapítva, se felmérve, hogy ma, milyen tudás lenne használható, és ehhez milyen eszközrendszert kellene megtanítani.
Ez a fő probléma!
De egy orvos csemetéje abba, a jogászé abba látott bele.
Ma, ritka szerencse, ha a szülők olyan helyzetben vannak, hogy a saját szakmájuk gyakorlati tudását továbbadhatják.
Átalakult a társadalom, mások az elvárások. Ma már egész más oktatási rendszer kellene.
Egy hivatalban, vagy gyárban dolgozó alkalmazottnak esélye sincs szakmai, gyakorlati tudást adni a gyereknek. Pláne, ha nem is dolgozik. Sok gyerek áll úgy a továbbtanulás küszöbén, hogy fogalma sincs mi szeretne lenni, még azt se tudja, mi érdekli. Ez is az oktatási rendszer feladata, hogy a gyereket rávezesse!
A tehetség is nehezen jut a felszínre, mert az olyan gyerek nem fér bele az előírt skatulyába! A deviáns kihullik!
a "szolgalelkű" gyerek érvényesül. A szófogadó, a mindent, bármit bemagoló!
És rengeteg fölösleges elméleti ismerettel halmozzák el őket, nehogy eszükbe jusson ellenkezni.
Gondolkodj el időnként, van annak értelme, amit a gyereknek meg kell! tanulnia? Veszi annak valaha hasznát? Jobban fog majd attól boldogulni az életben?
Mi lesz belőle? Szolgalelkű, szófogadó, aki tudja saját magáról, hogy amúgy, ő semmit se tud.
Ez rossz rendszer! Át kellene alakítani, mert ma mások a körülmények. Hozzá kell igazítani az oktatást.
Nos lehet, csak az itt a baj sokszor hogy még abban sem segítenek nekik hogy számolni vagy olvasni megtanuljanak, mert ők maguk sem értik sokszor sajnos, vagy csak egyszerűen nem foglalkoznak velük, menjél fiam játszani a géppel addig sem zavarsz. A másik végletet meg inkább nem ecsetelném, sötét szülők sötét gyerekei.
Annak idején, amikor az én gyerekeim voltak iskolás korúak, mindig arról volt szó, hogy ne próbáljuk otthon tanítani a gyerekeket mert egészen más módszerek és tananyagok vannak már az oktatásban, mint annak idején amikor mi, szülők jártunk iskolába.
Az unokáim szülei nem igazán tudnak segíteni csemetéik iskolai feladatainak megoldásában, mert a módszerek és elvárások mások, mint amikor ők jártak iskolába.
Ezt csak azért írtam le, hogy bizonyítsam, bármely korban, bármi volt a tananyag, kinevelődtek tudós emberek és maradtak alulműveltek is. Mert igaz az, hogy nem az iskola teszi az embert, akárhány diplomája van is.
Az iskola arra való, hogy minden marhasággal tömje tele a diákok fejét, felkészítve az agyukat arra, hogy befogadó legyen bármire. Mert csak a pallérozott agy képes váratlan fordulatok, élő problémák megoldására.
Hasonlóan az izomzathoz. Ha rendszeresen dolgoztatják, nagy erőt képes kifejteni, ha nem, akkor egy pohár víz is nehéz lehet.
Új hozzászólás