A buszvezetők mögötti helyek elrekesztését, a sofőrök fizikai elkülönítését kéri a szakszervezet a maszkviselésből fakadó konfliktusok miatt. Közben a BKV-nál is emelkedik a koronavírus-fertőzöttek száma.

A BKV-s dolgozókat összefogó szakszervezet buszvezetők mögötti helyek elrekesztését, a sofőrök fizikai elkülönítését kéri a közlekedési vállalattól. Az ok elsősorban az, hogy a kötelező maszkviselés előírása miatt vannak utasok, akik dühöngeni kezdenek, és ezt a buszvezetőkön vezetik le.

A lap birtokába is került egy néhány héttel ezelőtti felvétel, amin hallani, hogy egy utas felhevülten vitatkozik a sofőrrel, aki végig higgadtan próbálja meggyőzni az utast, hogy kötelező a maszkviselés.

Segítséget kérnek: a buszsofőrök rettegnek a dühöngő utasoktól

A sofőr arról beszélt a Narancsnak, hogy nála ekkor telt be a pohár: „Elég volt. Vagy legyen minden buszon egy őr, ellenőr, bárki, de a munkám így ebben a formában biztonságosan végezni nem lehet, nem tudom. Semmilyen eszköz, semmilyen jogom, jogunk ahhoz, hogy megvédjük magunkat. Egy ilyen eset után, ami sajnos kezd mindennapossá válni, vezessük biztonságosan, legyünk türelmesek és udvariasak az utasokkal".

Elmondása szerint egyre jobban szaporodnak a hasonló esetek. A BKV válasza szerint ugyanakkor a járművezetők mostanában napi szinten számolnak be „maszkviseléséhez köthető apróbb szóváltásokról”, de „havonta csupán néhány esetben kerülnek intézkedést igénylő konfliktushelyzetbe az utasokkal, illetve másik gépjármű vezetőjével". Augusztusban és szeptemberben összesen négy alkalommal történt intézkedést igénylő konfliktus, és egyik sem maszkviselés kérdése miatt, tették hozzá.

A BKV válaszában hozzátette, hogy „Veszélyhelyzet esetén a járművezetők a rendelkezésre álló zártláncú rádión kérhetnek segítséget a diszpécsertől, de a kialakuló, kialakult feszültségek feloldása sok esetben az utastársak közreműködésével is megoldható." A közlekedési vállalat szerint a megoldást gyorsítja, ha rendőrök érkeznek a helyszínre, és a hatóság értesítésében az utasok is segíthetnek.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke arról beszélt a lapnak, hogy egyre gyakoribb a verbális támadás a járművezetők ellen. Mint elmondta, kollégái munkája pszichikailag megterhelőbb lett az elmúlt hónapokban, miközben járműveik állapota egyre rosszabb, így azzal is meg kell küzdeniük, szerelőkből pedig nincs elég. Épp ezért a járvány idején átmeneti megoldásként szeretnék visszaállítani a sofőrök elkülönítését.

„Érdekképviseletünk továbbra is azt támogatja, hogy az első ajtós felszállást szüneteltessék, a sofőrök mögötti részt fizikailag lezárják, ahogy tavasszal történt, hiszen a jegyértékesítés nem kötelező a sofőrök számára" – mondta el a Magyar Narancsnak. A szakszervezeti vezető szerint az is ront a dolgozók hangulatán, hogy a főváros utalt rá, a cégnél 2021-ben elmaradhat a béremelés.

Cikkünk megjelenése után reagált a BKV, ezt változtatás nélkül közöljük:

"A BKV Zrt. mind a járványhelyzet első, mind pedig a jelenlegi, második hullámában minden elvárható intézkedést meghozott annak érdekében, hogy az éppen aktuális helyzethez igazodva olyan munkakörülményeket biztosítsuk dolgozóink számára, amelyek a lehető legnagyobb biztonságot adják részükre. Különösen igaz ez azokra a munkavállalókra, akik a „frontvonalban”, azaz olyan területen dolgoznak, ahol az elkerülhetetlen érintkezések miatt nagyobb a veszélye a megfertőződésnek, elsősorban tehát a járművezetőkre.

A cikkben leírtak már jelentős részben idézik a BKV témához kapcsolódó észrevételeit, amelyeket továbbra is fenntartunk.

A járvány tavaszi hullámában a járművek első terének utasok számára is biztonságos fizikai lezárását az akkor érvényben lévő szigorú kijárási korlátozás alatt tapasztalható alacsony utasszám, utassűrűség tette lehetővé. Jelenleg azonban egy ilyen intézkedéssel, vagyis az utastér csökkentésével éppen növelnénk a zsúfoltságot, ami segíti a járvány terjedését, ez pedig kollégáinkra is veszélyt jelent. Fontos tény, hogy a korlátozások enyhítésével és a kordonozás megszüntetésével egyidőben a BKV Zrt. a még nyitott vezetőfülkéjű autóbuszainak a fülkéjét is zárttá alakította, ezzel is csökkentve a fizikai kontaktust az utasok és a járművezetők között."

Jelenleg előkészítés alatt áll egy hangsúlyos kampány, amelynek célja, hogy felhívjuk a figyelmet a jármű első terének elhagyására.

"Néhány radikális kivételtől eltekintve az utasaink többsége türelemmel és megértéssel viszonyul az óvintézkedésekhez és a BKV Zrt. munkatársaihoz. Járművezetőink biztonsága minden esetben elsődleges, kollégáinktól nem várunk el semmilyen indokolatlan fellépést a szabálysértőkkel szemben, sőt, kifejezetten kérjük tőlük, hogy a zárt fülkéjük biztonságában maradva szükség esetén a továbbiakban is a ma is meglévő csatornákon jelezzék a veszélyhelyzetet és várják meg az erre illetékes hatóságok intézkedését."

Cikk- és címlapkép: AFP

(magyarnarancs.hu)

6 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Pálinkás Pál
Talán a buszvezetők is másképp gondolnák,ha maszkot kéne hordaniuk..."a sofőrök fizikai elkülönítését kéri a közlekedési vállalattól." ..tehát ...a buszvezető ugyanabban a légtérben tartózkodik ,mint az utas, ráadásul egész végig ,amíg dolgozik...a buszvezető nem fertőzhet??? vagy ő valamivel védve van??? mert máskülönben nem értem,ő miért lehetne egész végig maszk nélkül...az meg külön irritáló hogy a buszon egy olyan pofázik a maszk miatt,akinek nem kell hordania!!! nos kedves maszkimádók...kérném a logikus magyarázatot, a buszvezető miért nem veszélyezteti az utasokat??? ha pedig ő nem,akkor a többi utas sem...itt páran fel voltak háborodva a szerencsétlen hülye fotóján ,ami a meccsen készült.../Fradi-Újpest/... szeretném látni itt is a dörgedelmes hozzászólásokat,hogy a buszvezető miért kivételezett???
Jozefina
A busz vezető azért van elkerítve, hogy a biztonságos távolság megtartásával ne fertőzzön és őt sem fertőzzék. Ezt általában aki nem idóta az meg is érti. A maszk viselés és a biztonságos távolságtartás csökkentheti a vírus terjedését. Aki viszont ezt nem érti meg azt keményen meg kell büntetni, mert vszélyezteti mások egészségét.!!!
jesz
..."A BKV válasza szerint ...(...)ugyanakkor a járművezetők...(...)havonta csupán néhány esetben kerülnek intézkedést igénylő konfliktushelyzetbe az utasokkal, illetve másik gépjármű vezetőjével". Augusztusban és szeptemberben összesen négy alkalommal történt intézkedést igénylő konfliktus, és egyik sem maszkviselés kérdése miatt, tették hozzá."...

Tehát? Mi a kérdés? A buszvezetők meg menjenek dolgozni, ne terjesszék a pánikot..nincs semmi látnivaló, oszoljanak!

Amúgy akitől a fenti idézet származik, az szarjon sünt.
Pálinkás Pál
@Jozefina: látod milyen ostoba vagy...egy zárt térben főleg egy buszon nincs "biztonságos távolság..."... legjobb példa, nem kell hozzá más csak egy cigaretta...tegyük föl, a söfőr rágyújt...és akkor te jelentkezzél a busz egy olyan pontjáról,ahová nem ér el a füst!!! a füstöt helyettesítsd be az "aerosol hatással" ami most divat nálatok...a füstöt azért írtam mert az még látszik is...talán hisztek a saját szemeteknek... tegyük tisztába a dolgot...vagy senki,vagy mindenki maszkkal a zárt térben...ne legyen kivétel..
Peller Anikó
@Pálinkás Pál: Itt Szegeden a buszvezetők maszkot hordanak, tapasztalatom szerint mindig. Te melyik faluban laksz, hogy ott nem kell?
Pálinkás Pál
@Peller Anikó: én a nagyfaluban lakom,és itt bizony nem kell...

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.