Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt. Orbán Viktor miniszterelnök a közösségi oldalán búcsúzott Frankó Endrétől.

Orbán Viktor is elbúcsúzott a legendás pilótától
Fotó: MTI/Mónus Márton

A főhadnagytól a Magyar Honvédség, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis háromgépes Gripen-kötelék áthúzásával búcsúzott a főhadnagytól. A Gripenek a Csepel-sziget északi csücskénél várakoztak a légtérben nem sokkal dél után, majd a Duna fölött mintegy 300 méter magasan haladtak kötelékben egészen az Árpád híd budai hídfőig, majd északi irányban elhagyták a várost.

Frankó Endrétől az Óbudai Jó Pásztor templomban vettek búcsút és az altemplomban helyezték végső nyugalomra.

Orbán Viktor miniszterelnök a közösségi oldalán búcsúzott Frankó Endréről. A város felett átrepülő Gripeneket és egy tisztelgő katonát ábrázoló fotóhoz a 101. "Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály jelmondatát írta: "Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse". Búcsú Vitéz Frankó Endre főhadnagytól, a hős puma immár az égi kötelékben. Nyugodjon békében! – írta a kormányfő.

Frankó Endre 1923. szeptember 3-án született Egerben. 1939-ben, a Gyöngyös melletti Pipishegyen ismerkedett meg a vitorlázórepüléssel, majd 1942-ben, érettségi után jelentkezett a Magyar Királyi Légierő kötelékébe. A kiváló öttusázó sportember Szombathelyen, a Horthy Repülő Akadémián kezdte meg tanulmányait, majd 1944. augusztus 20-án avatták hadnaggyá. A Pumákhoz 1944. novemberében került, a pilótahiány miatt alig hat órányi gyakorlórepülést követően már az éles bevetések vártak rá. Frankó Endre hadnagy összesen nyolc bevetést hajtott végre a Dunántúl, majd a Nyugat felé visszavonuló ezreddel Ausztria felett. 1945. május 5-én, a német-osztrák határ melletti Pockingban esett amerikai hadifogságba.

Budapestre 1945 végén ért haza, három évvel később már az Országos Magyar Repülő Egyesület motoros oktatója volt, itt már katonákat is tanított. 1949-ben nevezték ki az Esztergomi Repülőiskola parancsnokhelyettesének, majd nem sokkal később parancsnokának. Egy évvel később Békéscsabán lett az első oktatóképző iskola tanára, majd a GANZ repülőklub hivatásos motoros repülő-oktatója.

Gépészmérnöki diplomát szerzett, majd az UVATERV (Út-, Vasúttervező Vállalat) mérnökeként dolgozott. Nevéhez fűződik például a budapesti, János-hegyen ma is működő Libegő: nem csak az ötlet volt az övé, de a felvonó fő- és gépésztervezője is volt.

Nyugdíjas éveiben is aktívan kísérte figyelemmel a magyar katonai repülést.

(MTI)

8 hozzászólásarrow_drop_down_circle

silber13
Ez volt egy orbánii búcsúszöveg !!! Röhej egy hapsi ez a csúti hájas semmirsemalkalmas krapek!:-))))
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
silber13
Ez volt egy orbánii búcsúszöveg !!! Röhej egy hapsi ez a csúti hájas semmirsemalkalmas krapek!:-))))
namihami
Lelki társ volt. Az is a fasizmus híve volt. És az utolsó csatlósok közül való.
jesz
@durbincs: @durbincs: @durbincs: @durbincs:@durbincs: Picinyem...te egy nagy marha vagy...

Itt egy bátor emberről esett szó, függetlenül a politikai hozzáállásától...aki szabad akaratából az aerodinamika kiismerhetetlen kegyeire bízta magát, és egy fém szekezettel bóklászott a levevegő-égen, az igenis bátor..nagy idők tanúja volt

Ne feledjük, mindezt 70-80 évvel ezelőtt kezdte...akkor még nagy kihívás volt nem lezuhanni...

Te hülyegyerek...inkább vedd le a sapkád a pilóta emléke előtt...
silber13
@namihami: Nem volt fasiszta egy percig sem, sőt egy puma sem volt az. Ísmetem TobtakTibor bácsit, ő elmondta, nem is tűrtek volna meg maguk között olyan embert.
TollerBela
Orbánviktor, a legendás hadúr, a Nalóeoni üstököst lepipáló orbángazsi üstökös apja (minden bizonnyal) - elbólogatta a legendás, fantasztikus, 8 egész bevetést repülő főhadnagyot, aki élete nagyobbik részében békés gépészmérnök maradt. De most mégsem nem mérnökként lengettek neki (amiben alkotott valamit), hanem a tökfelesleges zöldfüfű pilótaságért, amit éppen csak megúszott anno ...Legenda ? Háááááááááát ...mi az a legenda, amit annak nevez az orbánsajtó ?
ómió
Az "efftársi igazságszolgáltatást" is megúszta? Az már maga "legendás" lehetett!
namihami
@silber13: Akkor a szovjet hadsereg mellett, a nácik és a Horthy hadsereg ellen harcolt, ugye?!?!
Sajnos a történelem még mindig úgy itéli meg, hogy aki a németek oldalán harcolt, a fasizmus mellett, az bizon, tetszik-nemtetszik, fasiszta volt. Bár a szovjet csapatok mellett harcoltak magyarok is, akár reguláris, akár partiznként, akkor is mi voltunk az ""utolsó csatlósok"".
És ez a németek mellett harcoló pilótákra is igaz lenne, ha a Vörös Hadsereg állományában lettek VOLNA. De nem ott voltak.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.