Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt. Orbán Viktor miniszterelnök a közösségi oldalán búcsúzott Frankó Endrétől.
Fotó: MTI/Mónus Márton
A főhadnagytól a Magyar Honvédség, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis háromgépes Gripen-kötelék áthúzásával búcsúzott a főhadnagytól. A Gripenek a Csepel-sziget északi csücskénél várakoztak a légtérben nem sokkal dél után, majd a Duna fölött mintegy 300 méter magasan haladtak kötelékben egészen az Árpád híd budai hídfőig, majd északi irányban elhagyták a várost.
Frankó Endrétől az Óbudai Jó Pásztor templomban vettek búcsút és az altemplomban helyezték végső nyugalomra.
Orbán Viktor miniszterelnök a közösségi oldalán búcsúzott Frankó Endréről. A város felett átrepülő Gripeneket és egy tisztelgő katonát ábrázoló fotóhoz a 101. "Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály jelmondatát írta: "Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse". Búcsú Vitéz Frankó Endre főhadnagytól, a hős puma immár az égi kötelékben. Nyugodjon békében! – írta a kormányfő.
Frankó Endre 1923. szeptember 3-án született Egerben. 1939-ben, a Gyöngyös melletti Pipishegyen ismerkedett meg a vitorlázórepüléssel, majd 1942-ben, érettségi után jelentkezett a Magyar Királyi Légierő kötelékébe. A kiváló öttusázó sportember Szombathelyen, a Horthy Repülő Akadémián kezdte meg tanulmányait, majd 1944. augusztus 20-án avatták hadnaggyá. A Pumákhoz 1944. novemberében került, a pilótahiány miatt alig hat órányi gyakorlórepülést követően már az éles bevetések vártak rá. Frankó Endre hadnagy összesen nyolc bevetést hajtott végre a Dunántúl, majd a Nyugat felé visszavonuló ezreddel Ausztria felett. 1945. május 5-én, a német-osztrák határ melletti Pockingban esett amerikai hadifogságba.
Budapestre 1945 végén ért haza, három évvel később már az Országos Magyar Repülő Egyesület motoros oktatója volt, itt már katonákat is tanított. 1949-ben nevezték ki az Esztergomi Repülőiskola parancsnokhelyettesének, majd nem sokkal később parancsnokának. Egy évvel később Békéscsabán lett az első oktatóképző iskola tanára, majd a GANZ repülőklub hivatásos motoros repülő-oktatója.
Gépészmérnöki diplomát szerzett, majd az UVATERV (Út-, Vasúttervező Vállalat) mérnökeként dolgozott. Nevéhez fűződik például a budapesti, János-hegyen ma is működő Libegő: nem csak az ötlet volt az övé, de a felvonó fő- és gépésztervezője is volt.
Nyugdíjas éveiben is aktívan kísérte figyelemmel a magyar katonai repülést.
(MTI)
15 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Sajnos a történelem még mindig úgy itéli meg, hogy aki a németek oldalán harcolt, a fasizmus mellett, az bizon, tetszik-nemtetszik, fasiszta volt. Bár a szovjet csapatok mellett harcoltak magyarok is, akár reguláris, akár partiznként, akkor is mi voltunk az ""utolsó csatlósok"".
És ez a németek mellett harcoló pilótákra is igaz lenne, ha a Vörös Hadsereg állományában lettek VOLNA. De nem ott voltak.
kidagadt nyaki erekkel , a csillébe-guggolva ? mint @Eladott Ország:= @Yoda69: = @kissé felnőttem: =@Qqberci: ?@csak húgy.: =@Aki Én: = @sgl:= @Clavigo:= @simmering73:= @szaboria1: =@nemkati: = @rokker33: @Béla333:?+@gina:?@lemming: = @Jozefina:=@silber13: =@csipetke: +@Horizont: @Horizont: Ótvar Agyilag zokni @sgl: = @Yoda69:? @karma1: .=..@RonaGyuri: = @Peller Anikó: ?
kidagadt nyaki erekkel , a csillébe-guggolva ? mint @Eladott Ország:= @Yoda69: = @kissé felnőttem: =@Qqberci: ?@csak húgy.: =@Aki Én: = @sgl:= @Clavigo:= @simmering73:= @szaboria1: =@nemkati: = @rokker33: @Béla333:?+@gina:?@lemming: = @Jozefina:=@silber13: =@csipetke: +@Horizont: @Horizont: Ótvar Agyilag zokni @sgl: = @Yoda69:? @karma1: .=..@RonaGyuri: = @Peller Anikó: ?
mondja maga 50IQ-s az általánost bukott bányás Buzi-Madár ?
Új hozzászólás