A Publicus Intézet felmérése szerint a Fideszt támogatók elsöprő többsége véli úgy, hogy az autópályáknak a legjobb helye az államnál van.
A Népszava cikke szerint a Publicus Intézet készített felmérést arról, hogy a lakosság mennyire támogatja azt, hogy a Fidesz 35 évre szervezné ki koncesszióba a magyar gyorsforgalmi úthálózatot.
Fotó: Illusztráció/pixabay.com CCO
A cikk szerint a felmérésből az derült ki, hogy még a kormánypártot támogatók nagy többsége szerint is az autópályáknak jobb helye van az államnál, mintsem egy magáncégnél. A megkérdezettek 82 százaléka szerint jobb lenne, ha az állam üzemeltetné továbbra is a gyorsforgalmi utakat, egy központilag meghatározott tarifarendszer alapján.
A cikk szerint az ellenzéki összefogást támogatók között 80 százalékos a támogatottsága ennek az opciónak, míg a kormánypártiak sorában ez 85 százalékra rúg.
A koncesszióba kiszervezés ötlete úgy derült ki, hogy a kormány egy hirdetményt tett közzé a koncessziókról, mindössze három hetet adva az érdeklődőknek, hogy összeállíthassák a csomagjaikat a kiírásra. Jelentkezni a cikk szerint a Nemzeti Koncessziós Irodánál (NKI) lehetett, de a Rogán Antal fennhatósága alá tartozó, tavaly létrehozott intézménynek még saját honlapja sincs. A kormány egyébként pénzhiánnyal, méghozzá EU-s források hiányával indokolta a koncessziós kiszervezés ötletét, de aztán kiderült, hogy az uniós helyreállítási alapból is lehet feltételekkel ugyan finanszírozni az útépítéseket.
A Publicus felmérése szerint a Fidesz-hívek nagy többsége az elutasítás mellett azt sem zárja ki, hogy irányított az eljárás. A kormánypártiak 44 százaléka a jelentkezés gyanús feltételeit és a rendkívül rövid határidőt azzal magyarázza, hogy a kabinet így akart NER-közeli cégeket helyzetbe hozni. A fideszes válaszadók 23 százaléka szerint a kormány azért lépett ilyen gyorsan, mert most került pénzügyileg nehéz helyzetbe. 33 százalékuk szerint vagy más ok áll a héttérben, vagy nem kívánt, vagy nem tudott válaszolni a kérdésre.
A cikk szerint a kormánymédia eléggé hatásosan blokkolja a témát a felületein, ugyanis a felmérés szerint az Orbán-támogatók sokaságához még az alaphír sem jutott el a koncessziós kiszervezésről. Az ellenzékiek 84 százaléka hallott erről, de a kormánypártiak közül csak 32 százalék tudott a dologról. A felmérésből az is kiderült, hogy kevesen hiszik el a kormány magyarázatát, hogy forráshiány miatt kell kiszervezni a gyorsforgalmi úthálózatot (a kormánypártiak 30, míg az ellenzékiek 7 százaléka ad igazat ennek a magyarázatnak) a cikk szerint.
A cikk szerint hétfőn járt le a jelentkezési határidő, de a Népszava érdeklődésére (hányan jelentkeztek a koncessziós kiírásra) a Miniszterelnöki Kabinetiroda azt válaszolta, hogy először a jelentkező cégeket kell kiértesítani, és még minimum öt napig nem adják ki a jelentkezk nevét.
A Transparency International Magyarország az Európai Bizottság belső piaci főigazgatósához fordult, mert a szervezet úgy látja, az ügylet több ponton is sérti az uniós koncessziós és közbeszerzési irányelveket.
"A szervezet egyik fő kifogása, hogy az eljárás valójában csak látszólag koncesszió: annak ugyanis egyik kritériuma, hogy az építmény hasznosítási joga és a hasznosításból fakadó kockázat a koncesszió jogosultjáé. Csakhogy a TI szerint a tervezett koncesszió hirdetményéből semmilyen kockázatviselés nem derül ki, a kormány illetékese pedig úgy nyilatkozott, hogy az építmény hasznosítása – azaz az útdíjak beszedése – továbbra is a kormány feladata. A TI jelezte azt is: ha a koncesszió időtartama több, mint 5 év, akkor számításokkal kell alátámasztani azt, hogy ennyi idő kell, mire megtérül a koncesszió jogosultjának befektetése. Csakhogy nincs ilyen nyilvános számítás: a TI közérdekű-adatigényléssel próbálta ezt megszerezni a Nemzeti Koncessziós Irodától, de elutasították kérelmüket"
- olvasható a cikkben.
A Népszava érdeklődésére a Miniszterelnöki Kabinetiroda "nonszensznek" nevezte a Transparency állításait, szerintük a kiírásuk mindenben megfelel a vonatkozó uniós jogszabályoknak. A Transparency programvezetője, Nagy Gabriella a Népszavának elmondta, a kormány szándékosan mossa egybe és keveri a koncessziós és a közbeszerzési eljárást. Szerinte a kormány olyan hosszú időre adná át a sztrádákat, amire közbeszerzés nem, csak koncesszió adhat lehetőséget, de olyan, a nyertes számára kevesebb kocázatot jelentő feltételekkel, amit a közbeszerzés tesz lehetővé.
Forrás: nepszava.hu
Segghülyék miatt miért nekem kell állni a számlát ? Ráadásul 49 százalékos eredmény miatt. Egy sötét kissebség.