A 2010 utáni Fidesz-kormányoktól sosem állt távol a gazdasági aktivizmus, de az a lendület még részükről is párját ritkító, ahogyan az építőipari áremelkedéselleni harcba belevetették magukat kezdi beszámolóját a G7 gazdasági portál.
Ha Orbán Viktor megfújja a kürtöt, akkor nemcsak a jogalkotás áll azonnal csatarendbe, hanem a teljes államapparátus, sőt még az elvileg független intézmények is.
- írja a lap.
A napokban azzal kereste meg lapot egy vállalkozó, hogy hiába tárgyalt három-négy szállítmányozó vállalkozással a héten, képtelenek voltak az áruja számára fuvart szerezni, pedig csak belföldi szállításról volt szó.
Sejtése szerint az állhat a háttérben, hogy az építőanyagok exportjára bevezetett bejelentési kötelezettség megbolondította a piacot, elszívta a fuvarkapacitásokat (noha ő egész más ágazatban tevékenykedik).
Gyors piaci kitekintésünk alapján valószínűleg igaza is van, azzal együtt, hogy – mint egyik szállítmányozási forrásuk fogalmazott:
valóban roham van, de azért nincs katasztrófa
Ez alatt azt értette, hogy a hosszú távú fuvarozási szerződésekkel dolgozó cégeket nem érinti a probléma. A Magyarországról kifelé menő exportfuvarokra a keretszerződések jellemzőek, legfeljebb 10 százalék lehet az előre le nem kötött kapacitás, ami most hirtelen betelt.
Minden bizonnyal ez magyarázza meg azt is, hogy a hirtelen jött kereslet miért szívta el még a belföldi kapacitást is:
néhány igazán jól fizető külföldi fuvart az is elvállalhat, aki egyébként csak az országon belül szokott szállítani.
Miért koncentrálódott ennyire most a kereslet? A választ a múlt csütörtöki Magyar Közlönyben kell keresni, ebben jelent meg ugyanis az a kormányrendelet, amely szerint „az építőipari ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű nyersanyagok és termékek” külföldi eladása és kiszállítása bejelentés- és engedélyköteles.
Ha a kormányzat úgy ítéli meg, hogy a szóban forgó építőanyag külföldre szállítása kockázatja a magyar építőipari ellátásbiztonságot, akkor az államot elővásárlási/vételi jog illeti meg.
A rendelet hatályba lépését pedig úgy határozták meg, hogy a legkésőbb ma lezajló szállításokra nem vonatkozik a bejelentési kötelezettség. Azaz péntek éjfélig még szabad az export, utána viszont már egyrészt bejelentést kell tenni, másrészt számolni kell az állam elővásárlási jogával, ráadásul a mérlegelésre tíz napja lesz az államapparátusnak.
A más ágazatokban működő vállalkozások számára legalább jó hír, hogy jövő héten minden bizonnyal már nem szívja el az építőanyag-export a fuvarkapacitásokat.
Forrás:G7.hu
8 hozzászólásarrow_drop_down_circle
- A takarodó megfelel!
scontent.fbud10-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/136040968_429064521683736_8182626794207060714_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=78CPz4MSmF4AX8AY2no&_nc_oc=AQlDfbDNzA8NOLm4IQQl_XIygo9p_NWlHrV_K9j0TtddfH2FmBvZ8Q4Jsk66dm6MBII&_nc_ht=scontent.fbud10-1.fna&oh=2ef46f8bfff3455baaae91ca7cfd4986&oe=60F8D6C0
magyar-gyaur.blog.hu/2021/07/16/orbanistak_az_emberi_eroforras_liberalis_bloff
Új hozzászólás