Hiába állami fenntartású mindkét oktatási forma, a szakképzésben lévő tanárok több fizetést kaphatnak azoknál, akik mondjuk gimnáziumban tanítanak – emiatt viszont az utóbbi helyekről elszipkázzák a tanárokat.

A hvg.hu cikke szerint az egyre keveseb tanárért egyre nagyobb a harc a magyar iskolákban. A szakképzésben már több fizetést kaphat kevesebb óraszámért egy tanár, mint az EMMI fennhatósága alatt lévő iskolában (általános iskolák és gimnáziumok), a technikumok nagyobb eséllyel tudják elcsábítani a pedagógusokat.

Többet fizet az állam a szakképzésben lévő tanároknak, mint azoknak, akik gimnáziumban tanítanak

Fotó: Illusztráció/pexels.com CCO

A cikk szerint az igazgatók nem is értik, hogy az állam miért fizet többet az egyik minisztériumon keresztül ugyanazért a munkáért, mint egy másik minisztériumon keresztül. 

Néhány éve, ha nagyon nem találtam matektanárt, felhívtam valamelyik szakközépben tanító kollégát, hogy nincs-e kedve átjönni hozzánk, és soha nem mondtak nemet. Most, ha leülök tárgyalni egy természettudományt tanító pedagógussal, a legtöbbször azt a választ kapom, hogy köszöni, de a technikumban 80-100 ezerrel többet ígértek, inkább azt választja

- mondta el a lapnak egy vidéki gimnáziumigazgató, és a hvg.hu szerint nem ő az egyetlen, aki ehhez hasonlókat tapasztal.

Közpolitikai rémálom az oktatás helyzete

A cikk szerint egyre inkább tarthatatlan a tanárhiány – főleg a természettudományos területeken –, hiába állítja a kormány, hogy ez csak ellenzéki hagulatkeltés és sajtóriogatás. Egyes szakoknál még helyettesítésekkel, áttanítással, óraadók alkalmazásával el lehet fedni a tanárhiányt, máshol ez már egyáltalán nem tud működni, de egyre inkább mindenki belátja, hogy ez az egyik legsúlyosabb probléma a magyar köznevelésben és szakképzésben.

Ennek a leképeződése, hogy az egyre kevesebb tanárért egyre elkeseredettebb harcot folytatnak a Klebelsberg Központ (állami tankerületek, EMMI) és az Innovációs és Technológiai Minisztérium alá tartozó szakképzési iskolák. Az ITM megemelt fizetéseivel a technikumok az állami gimnáziumokból közismereti és nyelvoktatást tartó tanárokat is könnyedén át tudnak magukhoz csábítani a cikk szerint.

Radó Péter oktatáskutató a lapnak a következőket mondta a rendszerről:

Igazi hungarikum a magyar oktatási rendszer, a világon nincs még egy ennyire szétzuhant és átláthatatlan oktatásfinanszírozási rendszer. Egy igazi közpolitikai rémálom.

Ercse Krisztinával közös, A magyar közoktatásban zajló privatizáció és annak hatásai című tanulmányban azt mutatták be, hogy jelenleg a magyar közoktatásban hat (6) párhuzamos, eltérő mértékben centralizált finanszírozási mechanizmus működik. 

Az egyik véglet az önkormányzatok által ellátott óvodai nevelés finanszírozása (ez változatlanul normatív és decentralizált), a másik véglet az állami általános iskolai és gimnáziumi oktatás, amelynek finanszírozása teljes mértékben centralizált és normativitást nyomokban sem tartalmas – írja a lap. A kettő között pedig különböző finanszírozási modellek és mechanizmusok vannak. Emellett az is bonyolítja a helyzetet, hogy minisztériumi szinten is több gazdája van az iskoláknak: az általános iskolák és gimnáziumok az EMMI, a szakképzés (technikum, szakközépiskolák, szakiskolák, felnőttképzés) az ITM alatt vannak, a finanszírozásuk pedig eltérő.

Nagyobb fizetés, kisebb munkateher

Egy állami gimnáziumban a tanárok bérét egyedül a pedagógusi bértábla határozza meg, attól eltérni nem lehet – a szakképzésben viszont van erre lehetőség. Tavaly a területen dolgozók béremelést kaptak, az igazgatóknak pedig lehetősége van a teljesítményalapú differenciálásra.

A cikk szerint a szakképzésben főként a fiatal tanárok és szakoktatók bérét emelték meg látványosan, egy kőműveként végzett szakmunkás szakoktatóként akár 300 ezer forintot is kaphat, ami az állami gimnáziumban 20 év gyakorlattal rendelkező mestertanár bérével egyenlő – ez nagy feszültséget okoz. A gimnáziumokban pedig kereshetnek olyan tanárt, mondjuk az általános iskolákból, akik náluk is taníthatnak, és őt csábítják át – ez viszont az általános iskolában okoz szaktanár-hiányt.

Ráadásul a munkaterhek is kiszámíthatóbbak és kisebbek a szakképzésben: Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint itt heti 22 órát kell tanítani, gimnáziumokban ez heti 25 óra, de inkább több a helyettesítések miatt. Totyik azt is elmondta a hvg.hu-nak, hogy az óvodákból mintegy 3000 óvodapedagógus hiányzik, és miközben az ő bérüket alig emelték, a bölcsődei szakdolgozókét jelentős mértékben: ez pedig azt eredményezi, hogy óvodából átmennek a bölcsikbe az óvodapedagógusok a 80-100 ezer forinttal több bérért.

A PSZ szerint körülbelül 12 ezer pedagógus hiányzik országos szinten az oktatási rendszerből (ma 146 ezer főállású tanár van, 160 ezer kellene), mert bár csökken a gyereklétszám is, azért nem ekkora mértékben. Az állami oktatásban lévő tanárok fizetése, főként a kezdőké alacsony, egy uniós összevetés szerint csak Bulgáriában kapnak kevesebbet a kezdő pedagógusok. Ráadásul évek óta sokkal kevesebb a friss diplomás, miközben egyre több tanár megy nyugdíjba, ez is nagy veszély jelenleg.

Forrás: hvg.hu

9 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Designer
Igen, és a szakképzésben létezik (TECHNIKUMOK) egy belső minősítési rendszer, mely szerint 3-5 skálán van a bérkategória kalkulálva egyénenként az adott képzési centrumban! Kissé szubjektív, mert kolléga is minősíti a másikat + egyéb munkaközösség-vezetői, vezetői vélemény is szerepet játszik abban, mit kapsz!
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
emerencia
@sgl: A gazdaságot hátráltató tényező, hogy nagyon kevés a szakképzésben a hozzáértő tanár/oktató és gyakorta nincs elég idő a biztos tudáshoz és gyakorlathoz. Nekem még anno a nappali gimnáziumi érettségit követően 2 évet kellett tanulni nappalin un. magas elméleti tudást igénylő, az adott szakmára szakosodott iskolában szakmunkás hallgatóként, majd három évi szakmában eltöltött igazolt munka után mehettem kollégáimmal munka mellett, saját költségen, az iskolai órákat utólag ledolgozva technikusira mely egy komoly szakdolgozat elkészítése és megvédése után technikusi államvizsgával végződött. Mindez középfokon. A lexikális anyag bemagoltatása jól megy manapság de egy szakma nem csak ebből áll. A gyorstalpalós érettségi sem ad ahhoz elég alapot, hogy a végzett diákok képesek legyenek önképzéssel pótolni hiányosságaikat. Számomra meglepő, hogy sokszor az internet előtt ülve követelik minden új feladat előtt a tanfolyamot a már az adott szakmai képesítéssel rendelkező munkavállalók. Sajnos többször tapasztaltam, hogy a diplomával rendelkező de megfelelő szakmai munkát nem végző "szakemberek" kötnek ki a szakképzésben. Sok esetben nem vicc, hanem komoly valóság ez a mondás: "aki tudja csinálja, aki nem, tanítja." Tisztelet a kivételeknek. Gondolom a munka világából szeretnének arra alkalmas oktatókat nagyobb fizetéssel átcsábítani a szakképzésbe mert hiába jelentkezik munkára valaki temérdek képesítéssel, ha mindegyikből csak gyenge képzést kapott.
emerencia
@Designer: Nem ártana ilyenkor a diákokat sem megkérdezni.
Designer
@emerencia: Ja! Meg a szülőket is?! Azé' ne má' a farok csóválja a kutyát! Így is megalázó!!!
emerencia
@Eladott Ország: Valami beteges hagyomány a dolgozók, szakmunkások, technikusok nemcsak anyagi, hanem emberileg való degradálása úgy a társadalom mint a saját vezetőik által. Egyre nagyobb divat lett egyes cégeknél a munkavállalók infantilizálása. Meglett, komoly, felnőtt emberek kénytelenek eltűrni, hogy megvezethető hülyegyereknek nézzék őket a munkahelyükön és ha munkahelyet változtatnak nemegyszer cseberből vederbe esnek mert az ő szintjükön ez a szokás. A fiatalabb generáció gyakorta nem csinál problémát ebből pedig a közoktatás feladata lenne felkészíteni őket a felnőtt életre. Amíg nagyon sok munkahelyen csak a külvilág előtt vannak hatalmas sikerek a kollégák megbecsülését tekintve, egyre többen fogják amint tehetik elhagyni hazánkat.
emerencia
@Designer: Az a gáz, hogy farokra és kutyára vannak osztva. Valaki mindig fölényeskedni, önkényeskedni akar a másikon. Jobb lenne inkább az iskolákban a demokráciát gyakorolni.
Gauntlet
A munka alapú társadalom: mindenkit a 8 bites szakmunka felé próbálnak lökni - ez annak az utóhatása.
Csakhogy közben a szakmunka ideje lejárt. Jönnek a robotok szinte minden téren - már táncolni is tudnak, lásd Elon Musk videó. Olyanhoz nyúlnak hát, amihez nem is értenek!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.