A Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete készített felmérést az előválasztáson résztvevők között.
Fotó: HVG Videó/YouTube
Az előválasztáson résztvevők szociodemográfiai hátterét, médiafogyasztási szokásait és politikai attitűdjét térképezte fel a Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete, mely a második forduló alatt végzett kérdőíves kutatást – foglalja össze a kutatás lényegét a hvg.hu.
A felmérés eredményeit most közzé is tették a blogjukon, ebből pedig kirajzolódik néhány egyértelmű megállapítás – amelyek egyébként javarészt megerősítik a korábbi feltételezéseket.
440 fő kezdte meg a kérdőív kitöltését. Közülük 357-en árulták el, hogy kire szavaztak: 124-en Dobrev Klárára (35%), 233-an Márki-Zay Péterre (65%). A hivatalos adatok szerint Budapesten a sátrakban leadott szavazatok 39 százalékát Dobrev Klára, 61 százalékát Márki-Zay Péter kapta. A kutatás tehát 4 százalékkal tért el a tényleges vasárnapi eredménytől.
A kutatás arra is rámutatott, hogy
sokkal több nő szavazott Dobrev Klárára, mint Márki-Zay Péterre, viszont a DK miniszterelnök-jelöltjének jóval idősebb a szavazótábora, mint a nyertesnek.
Dobrev Klára választóinak átlagéletkora 67 év, Márki-Zay Péter választóinak 44.
Éles különbség rajzolódott ki a két szavazói tábor között iskolai végzettségüket tekintve is. Míg Dobrev Klára választóinak mintegy kétharmada középfokú, harmada felsőfokú végzettséggel rendelkezik, addig Márki-Zay Péter esetében az arány éppen fordított. Márki-Zay Péter támogatóinak 14 százaléka ráadásul tanuló, Dobrev Klárára szavazó diák azonban nem került be a mintába.
A kutatás szerint az iskolai végzettségre vonatkozó eredmények azt az általános vélekedést erősíthetik, hogy Márki-Zay Péterre a magasabb státuszúak szavaztak. Vallásosság tekintetében azonban nincs lényegi különbség a jelöltek szavazói között.
Szintén érdekes megfigyelni, hogy az egyes szavazótáborok honnan informálódnak.
A felmérés szerint Dobrev Klára szavazóinak többsége számára a televízió számít elsődleges hírforrásnak, Márki-Zay Péter szavazóinak túlnyomó többsége online hírportálokról tájékozódik. A közösségi média főként Márki-Zay Péter szavazói számára szolgál hírforrásként, rádióból inkább Dobrev Klára szavazói tájékozódnak.
Forrás: hvg.hu
Fotó: HVG Videó/YouTube
16 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás