Ahogy arról mi is beszámoltunk hozzávetőlegesen a hazai intézmények negyede vett részt abban a felmérésben, amelyet a Nemzeti Pedagógus Kar indított el a közelmúltban annak érdekében, hogy kiderítsék, januártól hány pedagógust és más iskolai dolgozót kell majd pótolni a kötelező oltás miatt.
Kép: Pixabay
A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke Horváth Péter elmondta:
a helyzet aggasztó, 1500 intézményben mintegy ötezer pedagógus nincs beoltva, és közülük háromezren a jövőben sem tervezik felvenni a vakcinát.
A felmérésben részt vevő iskolákban és óvodákban összesen 5270 olyan pedagógus van, aki nincs beoltva, közülük 3338-an nem is tervezik felvenni a vakcinát.
A tanárok 61 százaléka tehát az intézkedés hatására sem változtat korábban meghozott döntésén.
Szintén nem elhanyagolható tény, hogy az 1522 intézményben van továbbá 3289 egyéb munkavállaló, aki ugyancsak nem vette fel az oltást, és közülük 2081-en nem is tervezik beadatni.
Azokból az állami iskolákból vándorolnak el a dolgozók, ahol számos esetben már eddig is csak megfeszített tempóban, túlórákkal és helyettesítésekkel lehetett ellátni a feladatokat. A felmérésből egyébként az is kiderült, hogy a többség számára egész egyszerűen érthetetlen, hogy a kötelező oltás bevezetése miért a fenntartótól, és miért nem a feladatoktól függ.
Míg egyes intézményekben százszázalékos az átoltottság, máshol a dolgozók harminc-negyven százaléka nem vette fel az oltást. Ha az oltatlanok hatvan százaléka esetleg meg is gondolja magát, januártól összességében a munkavállalók tíz-húsz százaléka kieshet, ami egyértelműen veszélyezteti a feladatellátást. Emiatt a téli szünet után pánikhelyzet alakulhat ki, erre kellene valamiképp megoldást találni
– folytatta Horváth Péter, hozzátéve, hogy éppen ezért az államtitkársággal is megosztják a felmérés eredményeit.
Azt már tudjuk, hogy a felmérés persze nem teljes, és iskolánként eltérők az adottságok.
Ha például valahol a tíz angoltanár közül kiesik egy, akkor csoport-összevonással viszonylag könnyen orvosolni lehet a helyzetet. Ugyanakkor ha egy vagy akár több alsós pedagógus távozik, a gyerekek állandó osztályfőnök nélkül maradhatnak, ami ebben az életkorban komoly törést jelenthet.
Az ilyen speciális helyzetekért nem a pedagógusoknak, oktatóknak, hanem a kormánynak kell vállalnia a felelősséget, mert tanév közepén olyan rendeletet hozott, amellyel veszélybe sodorja az oktatás biztonságos működését.
Ez a legnagyobb hiba amit elkövetett a kormány ezzel kapcsolatban jelneleg, ugyanis már most is katasztrofális a helyzet a közoktatásban
- mondta lapunknak egy budapesti tanár.
Nálunk a legtöbben be vannak oltva, viszont tudok három olyan kollegáról aki nem fogja felvenni az oltást, ezt nekem nincs jogom megítélni, de az biztos, hogy ők akkor nem fognak itt tanítani. Van pár bizonytalan, ők vagy felveszik vagy nem. Ezt nem tudjuk még előre.
- tette hozzá.
Mindez egybecseng az egyik szakképző centrum vezetőjének véleményével, aki szerint azért sem érdemes az ilyen felmérések adatait figyelembe venni december végéig, mert addig jópáran beoltathatják magukat olyanok is, akik korábban tiltakoztak ellene.
Az biztos, hogy nem gondolkoznak, legalábbis nem ésszerűen. Megbocsáthatatlan az ami itt folyik. Jelenleg sokkal nagyobb a tanárhiány, mint amekkorát kezelni tudnánk iskolai szinten.
- mondta el egy budai gimnázium igazgatója lapunknak, aki szerint alternatívát kéne kínálni, vagy párbeszédet nyitni.
Hogy mi lesz a diákokkal? Azt nem lehet tudni, ezért is mondtam, hogy minden logikát nélkülöz ez a jelenlegi szabályozás. Arra, hogy hány oltatlan pedagógusunk van arra nem szeretnék válaszolni, de biztos, hogy több embert is el fogunk januártól veszíteni. Aztán, hogy visszajönnek-e? Azt ki tudja. Mert én nem tudom megítélni, hogy az alapítványi vagy egyházi iskolák mennyit fognak elszippantani.
- fejtette ki álláspontját.
Ahogy már a múlt heti cikkünkben beszámoltunk róla, az érdekvédelmi szervezet úgy gondolja, hogy a pedagógusokkal kapcsolatos bérfeszültségről szeretné elvonni a figyelmet a kormány a kötelező oltással, pedig felelősségtudatosan fontosabb lenne arra koncentrálnia, hogy
a diákoknak az oktatáshoz való hozzájutását biztosítsa, mert a vártnál is nagyobb tanárhiány miatt sérülhet a tanulók joga, veszélybe kerülhet sokak érettségije és továbbtanulása is.
Tényleg, mindenki egyenlő, de vannak egyenlőbbek!