Diszkriminatív, a tulajdonjognak is ellentmond, ráadásul még nehéz helyzet elé is állítja a nagykereskedelmi láncokat a kormány új törvényjavaslata, melyet egy nap alatt verne át a Parlamenten a Fidesz.

A hvg.hu cikke szerint hiába indokolja jó ügyként a kormány az élelmiszerpazarlás elleni törvénytervezetet, annak több pontja is nehezen magyarázható. (Az ügyről mi is beszámoltunk a Telex cikke alapján.)

Minő meglepetés: több sebből is vérzik a kormány élelmiszerpazarlás elleni javaslata

Fotó: Illusztráció/pixabay.com CCO

A Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Nagy István agrárminiszter nevével jelzett javaslat a cikk szerint előírná a Magyarországon jelen lévő élelmiszerláncoknak, hogy ajánlják fel a minőségmegőrzési lejárathoz közeli élelmiszerekeiket az államnak, azon belül egy állami nonprofit társaságnak. Emellett ezen láncoknak a kiskereskedelmi adóját is megemelnék a korábbi 2,5 százalékról 2,7 százalékra.

A parlament ma, azaz december 14-én, kedden szavaz az országgyűlés elő gyorsított eljárásban beterjesztett javaslatról, amely a cikk szerint meglehetősen diszkriminatív, mivel a 100 milliárd forintnál nagyobb árbevételű láncokra vonatkozik. Ez az Aldi, Auchan, Lidl, Penny Market, Spar és Tesco áruházait jelenti, a kisebb és sok esetben magyar tulajdonú élelmiszerboltok kimaradnak a törvény hatálya alól. 

A fenti cégeknek azonban a törvényjavaslat alapján kötelező lenne az élelmiszereik többségét a minőségmegőrzési időtartam lejárta előtt 48 órával felajánlani az Élelmiszermentő Központ (ÉMK – állami nonprofit cég) számára, emellett pedig ki kellene nevezniük egy élelmiszermentési felelőst, és élelmiszerhulladék-csökkentési tervet is készíteniük kellene. Amennyiben ezt a tervet nem nyújtják be, vagy 2 százalékot meghaladó mértékben átlépik az élelmiszerhulladék éves tervezett mértékét, akkor bírságra számíthatnak. 

A szabály a fogyaszthatósági idővel, valamint a 48 óránál rövidebb minőségmegőrzési idővel rendelkező élelmiszerekre nem vonatkozna, vagyis nem érintené a friss pékárukat. (A fogyaszthatósági idő azt jelzi, hogy addig fogyasztható egy termék, utána viszont már nem, mert már esetleg káros lehet az egészségre – például húsok, tejtermékek, gomba. A minőségmegőrzési idő – angolul best before a kifejezés – arra utal, hogy a lejárat után még fogyasztható a termék, csak legfeljebb nem lesz olyan a minősége, mint megszokta az ember – ilyen lehet a csoki, a liszt, stb.. A törvényjavaslat ez utóbbi termékekre vonatkozik – összegzi a lap a két meghatározás különbségét.)

Az élelmiszerláncok eddig is igyekeztek csökkenteni a kidobandó élelmiszerek mennyiségét, legtöbbször úgy, hogy a lejárati időhöz közel járó termékeket leárazták, illetve amit nem tudnak eladni, de emberi fogyasztásra még alkalmas, azt jótékonysági szervezeteknek ajánlják fel. (A hvg.hu megemlíti a Tescót, amely kimutatása szerint 2020/2021-ben a Magyar Élelmiszerbank Egyesület segítségével 3744 tonna élelmiszer-felesleget adott karitatív szervezeteknek.) A Nébih adatai szerint évi 1,8 millió tonna élelmiszer végzi a szemétben a teljes élelmiszerláncban (tehát nem csak a boltokban), ami fejenként 68 kilónyi élelmiszert jelent. 

A kormányzati elképzelés szerint az Élelmiszermentő Központ koordinálná a lejáarthoz közeli élelmiszereket, ám az újraelosztásukat a már működő karitatív szervezetekre tolnák át. 

Több paragrafus az uniós szabályokat ülteti át a magyar gyakorlatra

Cseh Balázs, a 2005 óta működő Magyar Élelmiszerbank Egyesület elnöke a lapnak a tervezetről a következőt mondta:

„A törvényjavaslat kitér rá, hogy az ÉMK koordinációs munkát végez, arra viszont nem, hogy az élelmiszer hozzájuk kerül-e fizikailag, vagy a velük szerződésben álló karitatív szervezetek fogják-e eljuttatni közvetlenül a rászorulókhoz. Ha ez utóbbiról lesz szó, akkor ez inkább jogi változásokat fog eredményezni, nem feltétlenül gyakorlatiakat”

Cseh szerint a törvényjavaslat az egész élelmiszerfelesleg csak egy kis százalékáról rendelkezik, például a pékáruk és a gyorsabban romló élelmiszerek sem tartoznak ide, vélhetően ezekről nem az ÉMK fog rendelkezni. Cseh szerint a törvényjavaslat több paragrafusa az uniós jogszabályt ülteti át a magyar viszonyokra, ilyen például az, hogy a lejárt minőségmegőrzési idejű élelmiszert adományozni lehet. Továbbá ilyen paragrafus az is, hogy az ÉMK az Európai Bizottság felé jelenti le az adatokat az élelmiszerhulladékról. 

Az érintett élelmiszerláncok nem annyira optimisták

A cikk szerint az érintett élelmiszerláncokat nem érte teljesen váratlanul a kormányzati terv, viszont egyeztetésre senki sem hívta meg őket. A felkészülésre sem kaptak sok időt, mert a törvényjavaslat február elsején már hatályba is lép elfogadása esetén. 

A lap több, a témához közelálló forrástól úgy értesült, hogy az élelmiszerláncoknak leginkább az "böki a csőtrét", hogy olyan élelmiszert kell átadniuk az államnak (a minőséglejárati idő előtt 48 órával), amit még teljes áron is tudnának értékesíteni. 

"Már abban az esetben, ha a termékek kötelező felajánlása egyben azt is jelenti, hogy amennyiben az állami cég igényt tart rá, akkor azt be is kell szolgáltatni, függetlenül attól, hogy a hátralévő két napban azt sikerül-e értékesíteni. A törvénymódosítás szövegéből mindenesetre nem következik, hogy a lejárati időig fennmaradó két napban egy áruháznak lehetősége van-e még a polcain tartani a felajánlott terméket, amelyet egyébként is ott árusít, vagy a két nappal korábbi felajánlás ezt a lehetőséget eleve megvonja, és onnantól bedobozolva kell átadásra készen tartania az árucikkeket"

- olvasható a cikkben, amely szerint a most még átláthatatlan szabályon a végrehajtási rendelet finomíthat majd, ha a kormánynak nem az azonnali beszolgáltatás a célja. Míg a konzervek, étolaj sokáig kint tartható a polcokon, a zöldségek, kenyerek, csomagolt gyümölcsök és néhány vaj esetében a 48 órás előzetes határidő alaposan lerövidíti azt az időt, amíg kint lehetnek a polcokon.

A lapnak olyan szereplők is nyilatkoztak, akik szerint a tövényjavaslat a termelőkre is visszacsaphat, mert ha egy élelmiszeráruháznak nem érdeke olyan árut megvennie, amit utána nem, vagy csak alig tud eladni, akkor gyaníthatóan a rövid lejáratú termékekből (mint a zöldségek) csak kevesebbet fognak rendelni. A csomagolt kenyereknél is várhatóan a hosszabb lejáratúakat fogják előnyben részesíteni, ami a magyar beszállítókra lehet rossz hatással. 

A cikk szerint ugyancsak nehéz lesz évre előre megtervezni az élelmiszerhulladék mennyiségét, mert ez is több tényezőtől függ. A boltosok azon is aggódnak, hogy hogyan fogja az állam két hónap alatt felállítani azt a szervezete, ami ezt az egészet koordinálná. 

"Bár azt nem nehéz kitalálni, hogy az Országgyűlés meg fogja szavazni a gyorsított eljárásban eléjük kerülő törvényjavaslatot, az egyelőre kérdéses, hogy mi lesz a további sorsa. Sokan emlékeznek még rá, amikor egy éve Áder János köztársasági elnök alkotmányossági kontrollt kért a hulladékgazdálkodási törvénnyel kapcsolatban, mert úgy gondolta, nem vonható el ellenszolgáltatás nélkül a cégektől az értékkel bíró hulladék.

Ha pedig ez alapján nézzük, az élelmiszerláncok számára a lejárati idő előtt beszolgáltatott élelmiszerek ugyanígy értékkel bírnak – és ellenszolgáltatást kellene érte kapniuk"

- olvasható a cikkben.

Forrás: hvg.hu

11 hozzászólásarrow_drop_down_circle

solidedge
Ezután csak külföldi árúházakban vásárolok. Itt biztosan nem lesz lejárt, vagy lejárat közeli árú. Fő az egészség.
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
solidedge
Ezután csak külföldi árúházakban vásárolok. Itt biztosan nem lesz lejárt, vagy lejárat közeli árú. Fő az egészség.
namihami
Ez az új és fideszes módon bölcs döntés hasonló sorsra fog jutni, mint az élelmiszerjegyekkel való beégésünk. A kormány ismét világröheje lesz, mi pedig fizetjük a ""hazai piac védelmére szolgáló"" döntésével járó kártérítéseket.
""Így mulat egy ""szakértő kormány"".
Peller Anikó
@KisTehén: Kivel etetnéd meg a lejárt, jobb esetben lejáró szavatosságú árukat?

Miből gondolod, hogy lejárt szavatosságú élelmiszerekkel kell kampányolni a választások előtt?

A pénzcsapok záródnak, kérem vigyázzanak. Magyarország jól teljesít?
kissé felnőttem
lassan már vagy inkább tőbbet már ne is együnk ? mert plábános elvtársuk nem tud aludni ??? menne szarra meg rénre vadászni , mert nem marad német szilárdnak ? zabálnivaló hát a vezetöknek normális ötleteik már nem lesznek, ?? akkor álljanak fel aztán irány az épitőiparba kubikolni. se pénz se áru? szaros világ jön látom 1954 -55 ben egy ember kiabálta, hogy állitsák vissza a pengőt ?
kissé felnőttem
kevés pállinkának való termett ?nem jut orbán devizsonjába ? non profit ismerős akár a dohányboltok
ómió
Hát, most sírtuk el magunkat! Ja, nem! Azok az efftársak voltak!
jesz
@kissé felnőttem: 10.55..Kedves durbincs..többször nekifutottam, mire nagyjából megértettem...az 55 ös IQm-al...
Bözsi
Úgy tudom, Ausztriában,Németországban ez már régóta működik,a kisjövedelműek tudnak az ilyen árucikkekből jelképes áron vásárolni.
Cucika
A kormányunk ezzel csak azt bizonyítja, hogy buta emberekből áll. A kabzsiság a haszonlesés mindenek felett. Nehogy az egyszerű állampolgár hozzájusson a leárazott termékhez.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.