Ahogy az mfor is beszámol róla, az Orbán-kormány tavaly novemberben a választások utánra halasztotta a Budapest Airport Zrt. (BA) visszavásárlását.
Tavaly októberben a kormány 1500 milliárd forintos ajánlatot tett a többségi tulajdonosoknak, de azok akkor visszutasították ezt. Közben folyamatosan javultak az utasforgalmi adatok, s bár jócskán elmaradtak a járvány előtti számoktól, a trend felfelé ívelő és idénre, a turizmus várható fellendülésére alapozva további jelentős emelkedés várható, ami szintén segítheti a cégérték növelését.
Még idén elkezdik a Cargo City bővítését, új ázsiai cargo cégek jöhetnek és cargo közösségi platform is alakul. Megkezdték az 1-es terminál 2024-re tervezett újranyitásának előkészítését, a 3. terminált is tervezik, azt várhatóan 2028-ban adják át.
Ezekkel feltornászhatják a cég értékét, de hogy mi ezzel a cél, azt egyelőre még nem látni tisztán!
A lap úgy tudja, hogy már idén megkezdik a Cargo City új ütemének kivitelezését. A fejlesztést az indokolja, hogy a komplexum a 2020-as átadása után néhány hónappal gyakorlatilag megtelt bérlőkkel, szinte azonnal látszódott, hogy komoly piaci igény mutatkozik a bővítésére.
Az elmúlt 10 év alatt Varsó, Prága, Bécs és München együttes árumennyisége összesen 10 százalékkal bővült, addig a ferihegyi létesítményben kezelt árumennyiség a duplájára nőtt. Sok más mellett az elmúlt két évben az egészségügyi szállítmányok is segítettek a forgalom felpörgetésében.
Chris Dinsdale vezérigazgató azt mondta az mfornak:
számos ázsiai, elsősorban kínai áruszállító kapcsolat létrehozásáról folynak egyeztetések, melyekből több már nyár előtt realizálódhat.
Nyilvánvaló, hogy a fejlesztések növelik a BA bevételét és az áruforgalom arányát a teljes bevételen belül, múlt évben ez 10 százalék volt, mivel az utasforgalomnak még biztos legalább egy-másfél év kell a teljes visszaépüléshez, a cargoból származó milliárdokra égető szüksége lesz az üzemeltetőnek, ha ez nem jön össze, akkor voltaképpen biztosak lehetünk, hogy a tendenciák nem fognak megfordulni.
2021-ben gyakorlatilag minden hónap újabb és újabb rekordokat hozott a kezelt áru volumenben, így a repülőtér az évet végül 183 362 tonnával zárta, ami 36,4 százalékos növekedés a 2020-as évhez képest.
Ezt összesen csupán 4,8 százalékos cargo járatszám-növekedéssel sikerült elérni.Tavaly a kínai óriás e-kereskedő cég, az Alibaba Group Budapestet választotta kelet-közép-európai légi logisztikai központjának, magával vonzva további jelentős cargo szereplők megjelenését a hazai piacon.
Tavaly megkezdődtek az 1. Terminál újranyitásának előkészületi munkálatai, amelynek már az engedélyezési szakaszában járunk. Az új 3. Terminál építése kapcsán is elindultak az előkészületek; a tervek készen vannak, a repülőteret folyamatosan készítik fel a nagyszabású építkezésre. Ha minden a terv szerint halad, akkor az 1.
Terminál már 2024 nyarán köszöntheti az első utasait, míg a 3. Terminál várhatóan 2028-ra készül el
- közölte a Buapest Airport.
De miért is venne meg egy repteret, ha pénzügyileg kérdőjeles a döntés, jelentősen túlárazott tranzakcióba kerülhet a megegyezés de stratégiai szempontból előnyös, kívánatos eszköszosztály is lehet egy repülőtér.
Ezért sem csoda, hogy visszakaparintaná az állam, a trendeknek ellent mondva csatlakozva a régiós intézményi tulajdonosok sorába.
A 4,4 milliárd eurós vételárat a 2019-es, azaz a koronavírus legnagyobb, reptéri- és légiközlekedési szektoron csattanó pofonja előtt elért, 88 millió eurós adózott eredményt látva azt lehetne mondani:
akár ötven évig is eltarthat, mire pusztán bevételi oldalról megtérülne az üzlet.
Persze ebben a szimpla osztási műveletben még nincs benne a várható növekedési ráta, valamint jelenértékre sem diszkontáltuk vissza a következő évek pénzmozgásait. Azonban ugyanígy nem szerepelnek a számításban a megtérülési időt nyújtó várható (és igen szükséges) fejlesztések, valamint a koronavírus okozta károk helyrerakása, a válságból várhatóan 2030-ra kilábaló piaci feltételek.
2021 decemberében, egy a Várkert Bazárban tartott eseményen a miniszterelnök hangsúlyozta:
Magyarország gazdasági teljesítményét és pénzügyi helyzetét a piac méri meg.
Szerinte az eurózóna "egy igen langyos, kellemes" hely, ahol a stabilitási és növekedési paktum mondja meg, hogy mit kell tenni, "a piac azonban hideg és kegyetlen" – magyarázta.
Orbán Viktor kijelentette:
egyelőre jól állunk, azonban a költségvetési hiányra figyelni kell.
A ferihegyi repülőtér visszavásárlásáról közölte:
egyelőre úgy látja, hogy ezt az üzletet a választások előtt semmiképpen nem ésszerű nyélbe ütni tekintettel a magas inflációra és a nemzetközi pénzügyi helyzet bizonytalanságára.
Tehát megvárják a választásokat, és majd utána döntenek, ám mint a fenti összefoglalásban is látszik, hatalmas nyomás nehezedik Orbán álmára, amelybe nem számolva locsolják a közpénz-milliárdokat.
Forrás: mfor
Szar lélegeztetőgépek, hatástalan vakcinák, használhatatlan maszkgyártó gépsorok, majd ezek elajándékozása...