Hazánkban több mint egy évtizede vezették azt be, hogy a nagyobb fesztiválokon többször használatos műanyag poharakat adnak a vendégeknek. Ma már stadionokban, fürdőkben és kocsmákban is találkozhatunk a visszaváltható repoharakkal. Van azonban egy bökkenő. A pénzt ma már sok helyen tokenekkel váltották fel. És itt jön a vendéget érintő probléma: egyes vendéglátóhelyeken ugyanis arra hivatkozva nem adják vissza a tokent, hogy az éppen elfogyott, de ugyanakkor a pénzt sem térítették vissza a vevőnek. Erre a visszásságra és lehúzásra keresik most a megoldást a szakemberek és a civilek.

Legyen egységes repohár visszaváltási rendszer, a vendégek a leadott repoharak után kapják vissza a pénzüket

– széleskörű egyeztetést és piaci önszabályozást sürget a BKIK és a Zöld Követ Egyesület.

Lehúzták és nem kapta vissza a leadott repohár után a pénzét? Itt a megoldás! Egységes visszaváltási rendszer kidolgozását sürgetik a szakemberek

Fotó: Pixabay cco

A repohár visszaváltásával kapcsolatos visszásságok piaci önszabályozó megoldását, vagyis a rendszer racionális, egységes és valóban fenntartható átalakítását javasolja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Zöld Követ Egyesület. Javaslatuk fontos része, hogy

a repoharat választó vendégek visszakapják annak ellenértékét.

Közösen hívja fel a figyelmet a BKIK és a Zöld Követ Egyesület a repohár visszaváltásának visszásságaira. A fenntarthatósági szempontok mellett fontos céljuk, hogy egyetlen vendéglátóhely se kötelezhesse a repoharat választó vendéget a pohár megvásárlására, ezért kezdeményezik pénzért való visszaváltást elősegítő egységes gyakorlat kialakítását. Véleményük szerint a repoharak begyűjtését, visszaváltását vagy az új poharak kiváltását inkább egy vendéglátóhelytől független, egységes tokenrendszerrel vagy közös applikációval kellene megoldani.

A BKIK és a Zöld Követ Egyesület ezért közös gondolkodásra hívja a szektor érintettjeit, hogy egy hatékony, fenntartható és igazságos, önszabályozáson alapuló rendszer, végül pedig ennek megfelelő szabályozás is születhessen. A budapesti kamara és a fenntartható megoldásokat támogató Zöld Követ Egyesület vállalják, hogy koordinálják az egyeztetéseket, valamint biztosítják az azokhoz szükséges infrastruktúrát is.

A repohár több mint egy évtizeddel ezelőtti bevezetése az egyik legnépszerűbb zöld újítás volt az egyszer használatos műanyagok visszaszorításának területén. A repohár, vagyis az újratölthető, visszaváltható poharak széles körben való felhasználása jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezést.

Ugyanakkor a repohár visszaváltásának feltételei számos vendéglátó- és szórakozóhelyeken olyan körülményeket teremtenek, melyek már nem teljesítik a megoldás eredeti céljait. A jelenlegi token-rendszeren alapuló visszaváltás ugyanis nem ügyel arra, hogy a repoharak a vásárlás helyétől függetlenül egyéb, szintén repoharat kínáló vendéglátóhelyeken is visszaválthatóak legyenek, így a repohár sokszor a vendégeknél marad vagy a kapott tokent már nem lehet ismét pohárra váltani. Ez alkalmanként több száz forint extra kiadást is jelenthet, miközben a vendég nem szeretne a fogyasztásán felül poharat is vásárolni. A jelenlegi gyakorlat emellett az eredeti környezetvédelmi céloknak sem felel meg.

A BKIK és a Zöld Követ Egyesület kezdeményezte egyeztetésekre a [email protected] email címen lehet jelentkezni.

Forrás: BKIK, Telex, g7.hu

2 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Baker
A "repohár visszaváltási" megfogalmazás értelmezhezezlen!
jesz
baszki, ez tényleg ilyen hatalmas, megoldhatatlan probléma? Ha egy pohárvisszaváltás ekkora nemzeti ügy, akkor min csodálkozunk, hogy ott tartunk, ahol

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.