December 31-ig van a BKV-nak áramszerződése, de a jövő évi árambeszerzésre kiírt tenderen eddig rendre érvénytelen ajánlatok érkeztek be csak. Azt mindenki elképzelhetetlennek tartja, hogy januártól leálljanak az elektromos meghajtású kzlekedési eszközök, de ha jön is állami segítség, annak ára lehet.

Az Index cikke szerint továbbra sincs érvényes ajánlat a BKV energetikai közbeszerzésén, így egyelőre nem tudni, hogy januártól hogyan fog zajlani a főváros elektromos járműveinek közlekedtetése. 

Egyelőre senki nem akar áramot eladni a BKV-nak, a kormány pedig még nem válaszolt a főváros ártámogatási javaslatára

Fotó: Illusztráció/pixabay.com CCO

Az energiaárak robbanásszerű emelkedése miatt már augusztus végén elfogadott a fővárosi közgyűlés egy hatékonyságnövelő és megtakarítást célzó energiacsomagot, viszont ez nem ad választ a föntebb már vázolt legégetőbb problémára. 

A lap szerint amíg az energiaárak alacsonyan voltak, nem volt semmiféle gond a BKV energetikai közbeszerzésével, az áramkereskedő cégek "lefelé tartó elektronikus licittel versenyeztek" az ország kilencedik legnagyobb áramfelhasználó cégének számító BK pályázatán. 

Ám a mostani energiaár-robbanás miatt a BKV hónapok óta nem kapott érvényes ajánlatokat a pályázaton indulni jogosult áramkereskedő cégektől, ezt Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes mondta el a lapnak. Emiatt az úgynevezett vontatási áram tendere a közlekedési cégnek jelenleg is fut. 

A BKV-nak december 31-ig van áramszerződése, tehát még van idő megoldásokat keresni

– mondta el az Indexnek Kiss Ambrus.

A BKV éves energiaigénye 246 GWh (a fővárosi közvilágítás teljes igénye 86 GWh), ez eddig éves szinten a közlekedési cégnek több mint 20 milliárd forintos kiadást jelentett. Az áramtőzsde mostani számai alapján viszont 10-15-szörös szorzóval is lehet számolni, és hát a 2023-as fővárosi költségvetésben ennyi pénz nem látszik erre a feladatra a lap szerint. A B terv jelenleg az, hogy amennyiben a jelenleg is futó közbeszerzésben nem sikerül az egy évre szóló árambeszerzés, akkor egy évnél rövidebb időre pályáztatnak majd.

A cikk szerint korábban évekig az ELMŰ nyerte meg a pályázatot, most viszont lehetetlen megbecsülni egy hétre előre, hogy mennyibe kerül az áram, nemhogy egy évre előre. 

"A problémát fokozza, hogy termelési oldalon Pakstól a délszláv vízerőművekig kapacitásgondok adódtak, nem lehet tudni, hogy a német atomerőműveket újraindítják-e, de az ukrán erőművek helyzete sem nevezhető stabilnak"

– áll a cikkben, amely szerint ráadásul a fővárosnak hiába van saját tulajdonú, áramot előállítani képes termelői bázisa (Fővárosi Hulladékhasznosító Mű, Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ), a törvényi tiltás miatt ezek közvetlenül nem adhatnak el ráamot a BKV-nak, hanem kötelezően be kell táplálniuk a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába és ki kell vinniük a piacra.

Kiss Ambrus szerint jogszabályt kellene módosítani ahhoz, hogy az elektromos árammal kereskedni tudjon a főváros (mert az áram előállításához használt tüzelőanyag nem a fővárosé, hanem a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt-é). 

Budapest vezetése kezdeményezte a kormánynál, hogy az idei évre a BKV valamiféle ártámogatást kaphasson, eddig nem érkezett válasz a javaslataikra. 

Nem gondolom, hogy előállhat olyan helyzet, hogy nincsen vontatási árama a BKV-nak, de hangsúlyozom, ilyen helyzetet, amiben most vagyunk, még nem láttunk

- magyarázta a lapnak Kiss Ambrus. 

Az Index által megkérdezett közlekedési szakértő szerint is elképzelhetetlen, hogy leálljon a fővárosban az elektromossággal hajtott buszok, villamosok, trolik, metrók közlekedése, vagy éppen a mozgólépcsők működése. Dorner Lajos (VEKE) azt valószínűsítette, hogy szükség esetén az állam ki fogja segíteni a fővárosi közlekedési céget, de ennek valamilyen formában meg fogja kérni az árát.

Forrás: index.hu

16 hozzászólásarrow_drop_down_circle

CsipkeRózsa
Veszélyhelyzeti kormányzás van, mi a dolga egy kormányfőnek ilyenkor, amikor fontos területek működésének biztosítása a cél? Vagy a kormánynak nem is annyira célja?
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Edebácsi
A megoldás ismert: NER-bácsi nagykegyesen saját kezelésébe veszi a fővárosi tömegközlekedést (is), az "ellenzéki" fővárosi vezetés pedig vezetheti a nagy semmit.
balos
@Edebácsi: Hát lassan olyan jó dolgunk lesz,hogy attól koldulunk!
ómió
Senki nem bízik benne, hogy az ellenértéket is megkapná?
117
@ómió: "Létfontosságú dolog újra meghatározni a megtérülõ frontvonalat."
Toller Béla
Át nem adjuk, ők nem finanszírozzák, megszűnik. Nem a főváros felelőssége. Hogy kinek a baja ? No, az meg aztán elválik !
ómió
@117: A te normalitásod frontvonalát a kreténség láthatóan széles arcvonalon áttörte már!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.