Nagyon kellene a BKV-nak az orosz metrókocsikat gyártó cégtől a 14 milliárd forintra rúgó kötbér, ám az orosz fél semmit sem tett még az ügyben, hiába indult el a per ellenük már három éve. Az Orbán-kormány sem sokat segít.

A Népszava cikke szerint több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsikat gyártó Metrowagonmash, emiatt az amúgy is forráshiánnyal küzdő BKV nem juthat a pénzéhez a kötbérből – pedig 14 milliárd forintról van szó. 

Három éve nem veszik át az oroszok a periratokat a metrókocsik ügyében

Fotó: wikipedia CC BY-SA 4.0/Florian Fèvre

A lap emlékeztetet rá cikkében, hogy a BKV 2019 februárjában indított pert a 3-as metró vonalán közlekedő metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori áron: kb. 69 milliárd forint) vállalkozó orosz cég ellen. Eddigre már jócskán dagadt a botrány, mivel a szerelvényeket egyes vélekedések szerint nem felújították, hanem silány minőségben újragyártották az orosz cégnél, akik aztán azóta sem mozdították meg magukat a per kapcsán – sőt, a periratokat sem vették át 2019 óta.

Az ügy dokumentumait 2019. április 15-én továbbította az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya az orosz hatóságoknak, de azóta sem jutottak messzebb. 

„Az elmúlt fél évben a bíróság a keresetlevél és mellékleteinek kézbesítésével kapcsolatban két eltérő tartalmú választ kapott az alperestől, amelyből nem állapítható meg a szabályszerű kézbesítés megtörténte, ezért a bíróságnak ismételten meg kell kísérelnie a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését”

 - válaszolta a lap megkeresésére a Fővárosi Törvényszék sajtóosztálya. 

A cikk szerint a pert most újrakezdik az elejétől, a BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon számolva 14 milliárd forintos követelést jelzett, de ez a Népszava szerint gyakorlatilag behajthatatlan, viszont a fővárosi közlekedési cégnek nagyon is szüksége lenne erre a pénzre.

"A közösségi közlekedés működtetésére 21 milliárddal több kell az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak az Orbán-kabinettől. Ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél"

– jelentette ki Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.

A lap szerint a BKV helyzetét súlyosbítja, hogy a beszállítók egymást érően mondják fel a szerződéseket, mert a közlekedési cég nem tudja megfizetni a jelentősen megemelt árakat. 

Az Orbán-kormányt azonban ez nem nagyon érdekli – állítja a Népszava, és a következő érveket hozza fel ennek alátámasztására:

"A Fővárosi Törvényszék korábbi közölése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre. Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat. A kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása. A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne. A tárcát is megkerestük az ügyben, de lapzártánkig nem válaszoltak kérdéseinkre, amelyben arra voltunk kíváncsiak, hogy mit tettek eddig a periratok sikeres kézbesítése, a per elindíthatósága érdekében."

A lap szerint a BKV sem erőlteti annyira a dolgot, Bolla Tibor, a cég vezérigazgatója egy korábbi háttérbeszélgetésen arról beszélt, hogy a BKV nem készül szerződésbontásra a Metrowagonmashsal, mert a vételárat már kifizették, csak veszítenének ezzel. 

A cikk végén olvasható, az orosz metrókocsik ügyét már a kezdetektől magas szinten intézte a Fidesz-kormány, Szijjártó Péter külügyminiszter utazott ki anno elintézni a dolgokat, mikor még ki sem írták a tendert a felújításra. A szerződéskötés idején az orosz céget egy magyar fideszes háttérember ügyvédje képviselte a lap szerint. 

A "Metrowagonmash (MWM) európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta az előző, Tarlós István vezette fővárosnak."

Ehhez képest a lap szerint az MWM nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem újakat gyártott, ám azok minősége sok kívánnivalót hagyott maga után. A 2019-es önkormányzati választás után felálló új városvezetés (élén Karácsony Gergely főpolgármesterrel) utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel az orosz metrókocsik ügyében.

Forrás: nepszava.hu

47 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Nessy
Áldassék Tarlós neve! Remek üzleti partnert talált! Drágán, és pocsék munkát végzett! Aztán ígérte, hogy majd kijavítják, kötbért és egyebet fizetnek. Most is ilyen remek tanácsokat ad Orbánéknak?
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
ómió
@Emmersson71: Amim nekem sosem volt, azt hogy lehet "megtagadni"?! Nálatok, bolsiknál hogy megy?
Aki Én
@ómió: amikor orbánod libsikomcsibesúgó múltja a téma, akkor szereted törölni a múltat.
Ha érdeked és ostobaságod úgy kívánja, akkor akár kedvenc Lenin apádig is szívesen visszamész.
Te sem leszel aljasabb ostoba.
ómió
@Aki Én: Szóval, már véglegesen ráhazudtátok a "libsikomcsi besúgó múltját"? Melyik "fogással" sikerült? Az elementáris bolsevik tetvességetekével, vagy ez még a Simicska-féle?
ómió
@Emmersson71: Klotyin vagy? Akkor, nem zavarlak!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.