2020 októberében a teljes hazai gépkocsiállomány 0,29 százaléka volt tisztán elektromos, 2021 októberében ez az arány már 0,47 százalékon állt, míg idén október végére 0,79 százalékra növekedett a Jövő Mobilitás Szövetség adatai szerint.

Folyamatosan nő az elektromos autók száma Magyarországon: a Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján 2022 októberének végén a teljes gépkocsi állomány 0,79 százaléka volt tisztán elektromos, míg 2021-ben ez az arány 0,47 százalék, 2020 októberében pedig még csak 0,29 százalék volt – olvasható az MTI hírében.

Folyamatosan nő az elektromos autók száma itthon

Fotó: Illusztráció/pixabay.com CCO

A szövetség közleménye szerint idén októberben 32 596 elektromos autót üzemeltettek az országban, miközben tavalyhoz képest 25 százalékkal nőtt a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma: így az idei év első negyedévének végére már 2031 volt országszerte, és 2020-hoz viszonyítva közel duplájára nőtt a számuk.

A közlemény szerint a szövetség szakértői azt is kiszámolták, hogy bár drágult az áram, még mindig olcsóbb elektromos autóval közlekedni, mint hagyományos üzemanyagokat használni. Egy Magyarországon átlagos korú, 15 éves autó átlagfogyasztása 100 kilométeren 8,27 liter. Így 100 kilométert benzines autóval 5100 forintért, míg dízelüzemű gépkocsival 5780 forintért lehet megtenni a példa szerint. Ha ugyanezt a távolságot elektromos autózóval teszi meg valaki, akkor 17 kilowattórás átlagfogyasztást számolva a költség rezsicsökkentett áron 660 forint, piaci áron pedig 1190 forint. Ugyanezt a távolságot nyilvános gyorstöltőn vett árammal átlagosan 2320 forintért, míg villámtöltőn 3230 forintért lehet megtenni.

Ugyanakkor a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői a közleményben felhívták a figyelmet arra, hogy nagy különbségek tapasztalhatók az egyes szolgáltatók és oszlopok által kínált töltési lehetőségek árai között, például regisztrációval, előfizetéssel vagy pénzfeltöltéssel jelentős megtakarítás érthető el a nyilvános töltők használatakor.

Forrás: mti.hu

3 hozzászólásarrow_drop_down_circle

jesz
...azért nő folyamatosan az elektromos autók száma, mert ez a jövő, mondhatni kikerülhetetlen fejlődési lépcsőfok a műszaki evolúcióban...

Jóreggelt!
KisGenyo2
Ha már 15 éves autókkal hasonlítunk: 1 db átlagos 15 éves autó ára legyen mondjuk 2 millió (van ez alatt is jócskán). Egy új elektromos autó ára 12 millió (ezek nagyjából a belépő modellek) vagyis min. 10 millióval több. Akinek van ennyi a zsebében annak 10.000.000/(5.100-660)=2.252 vagyis 225.200 km megtétele után kezdi el megérni az elektromos autó, ha kizárólag rezsicsökkentett áras villannyal tölti. Gyorstöltővel ugyanez a pillanat 359.700 km-nél jön el.
Ha esetleg napelemmel oldja meg a töltést, 196.000 km-től a napelemek árát kezdheti lejárni.
Ezek átlagos 10-20.000 km/év használat mellett 10 és 18 év közötti megtérülési adnak. Ha addig (legalább arányaiban) így maradnak az energia árak (ezt azért erősen kétlem, hiszen a villany azért erősen nem piaci áron van számolva a cikkben).
Amúgy 8,27 litert az 1983-as ladám fogyasztott 2004-ben, de azt meg 10 liter autógázzal is lehetett hajtani, így mai áron is 4500 lenne a 100km.
Azóta volt egy 1998-as G astra kombim 7 liter (ebben is volt autógáz), egy 2004-es KIA Picantom 6,3 és most egy 2020-as Sanderom 6 literes fogyasztással. Ha valós, életszerű adatokat nézek, akkor még messzebb van az a megtérülés sajnos. A hitelből vásárolt villanyautónál meg a hitelkamat is jócskán ki fogja ezt tolni.
Másik nagy előnynek a szervízköltséget szokták írni. Szerintem az a költség hosszabb távon a villanyosnál is meglesz: az akkumulátorok cseréjével, és a megfázott izületek kezelésével kapcsolatosan fognak elköltődni azok a milliók, amiket nem olajcsere, porlasztócsúcs csere, turbócsere, meg kettős tömegű lendkerék csere visz el.
namihami
@KisGenyo2: Ne számolj, nekik csak az a matek igaz, amit a Vezér vagy a KSH (ugyanaz) jelent be.
A töltőhelyek és országos eloszlásuk, a legfőbb vonalakat kivéve, még mindig alkalmatlanná tesznek pl egy Gyulára vagy Debrecenbe megteendő utat. És még akkor is meg kell állni, tankolni. A dodzsem (általában) ma még városi hobbiautó vagy gazdag és el/kitartott úriasszonyoknak a szeretőjükhöz való utazásának játékszere. Országos és folyamatos távok megtételére korlátozott.
Az otthoni töltés (a köz- és elosztói hálózat mértéke miatt) hasonló, csak az igazán energiával jól ellátott családiházakban lehetséges. Ahogy egy belvárosi vagy lakótelepi lakás ehhez már alkalmatlan. Persze, egy lakótelepi (általában) örül, ha egy benzines elfér a parkolóban, a villanykábel honnan mehetne és meddig maradna az utcán.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.