A HVG360 írása szerint ismét nyelvőrködne a kormány, akkor is ha már az első kormányzásuk alatt is megpróbálták, ám csúnya kudarc lett a vége.
Kép: Facebook/Orbán Viktor
Oktatási Hivatal által kiadott, az emelt szintű magyarérettségire felkészítő tankönyv szerint napjainkban reneszánszát éli a rovásírás. A rovásírás hagyományának felélesztése mellett a kormány azt is fontos küldetésének tekinti, hogy megóvja a közbeszédet, a sajtót és a reklámokat az idegen szavak, kifejezések terjedésétől.
A magyar nyelv védelme, átörökítése az utódokra, nyelvi környezetünk épségének megóvás
– ezzel a jelszóval hirdetett keresztes hadjáratot a magyar kultúra napján a Facebookon közzétett bejegyzésében Varga Judit is. Az igazságügy-miniszter kiemelte:
A magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, rádió-, illetve televízió-műsorokban közzétett reklámokban az idegen nyelvű szöveget, pár kivételtől eltekintve, magyarul is meg kell jeleníteni.
A HVG360 cikke szerint ebben azonban semmi újdonság nincs. 2001 óta hatályban van ugyanis egy erre vonatkozó törvény, amely még az üzletek felirataira is kiterjesztette a szabályozást, de láthatóan sem az akkori, sem a mostani Orbán-kormány nem tekintette annyira fontosnak, hogy a betartását különösebben ellenőrizte, szankcionálta volna.
A nyelvészek többsége viszont már előkészítésekor kudarcra ítéltnek látta a nyelvvédelmi törvényt, mondván:
rengeteg idegen szó és kifejezés van, ami már teljesen beépült a köznyelvbe, és ezek kiszűrése-megfeleltetése sokszor szinte lehetetlen vállalkozás.
A lehetetlen küldetést azonban Orbán Viktor annyira komolyan gondolta, hogy miután 2010-ben visszatért a hatalomba, ha nem is azonnal, de 2014-ben létrehozta a Magyar Nyelvstratégiai Intézetet, mely nem volt hosszú életű, de legalább rengeteg pénzt elvitt, így nem csoda, hogy az elsők között szüntették meg, amikor 2019-ben egy sor állami és kormányzati háttérintézményt bezártak.
A cikk további részleteit a HVG360-on olvashatja el!
Azt értem, ha egy szó meghonosodik, de létezik olyan, hogy "városkép" "városimázs" (hopp, egy idegen szó, és nincs is baj vele), és ha akarsz valamit sugallni, akkor ezeket nem ártana egymáshoz igazítanod. Én erről beszéltem.
" A restaurant, a toalett szintén nagyon régen velünk élnek!"
A restaurant az nem, a toalett valóban.
"A reklámok színvonalát meg inkább fedje jótékony homály sok esetben! "
Viszont sokat elárulnak egy ország gyarmati hozzáállásáról: mit üzen pl a Coca-Cola, a Msft, stb? Azt, hogy "itt van egy amerikai reklám, és ezt veszi át mindenki, én pedig ezt áttolom, mert nekem ez a kényelmes, és 1 fillért nem akarok itt költeni, csak a reklámom vetítésére max (sok esetben arra sem, hiszen egy online reklámból 1 fillért nem lát az a közösség, amelyik milliárdokat költ a termékére). Szerintem ez nincs rendben, és igenis meg kellene őket sarcolni egy szabállyal, amit fent írtam, semmi másért, csak az itteni marketinges cégek kapjanak szerződéseket. Pont.
" Egyébként, ha Orbán Viktor beszél a témáról, akkor arra reagál az ember, "
Tény, de azért ne csak arra figyelj, ki mondja, hanem gondold tovább, ahogyan én is teszem. :)