Lázár János minisztériuma már dolgozik az elektromos rollerekre vonatkozó KRESZ-módosításon.
Vége a jó világnak. Forrás: Pixabay
A tervezett KRESZ-módosítás szerint a 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak. A tervezet a Lázár János vezette közlekedési minisztériumnál van – mondta a Magyar Nemzetnek Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár.
A KRESZ-módosítást ez év első felére tervezték, ám a kormányzati átalakítások okán a már elkészült tervezet átkerült az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, a végleges döntés Lázár János miniszter kezében van.
Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót – közölte Révész. Segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt – írja az mfor.
Tehát azoknál a rollereknél, ahol 25 kilométer/óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor, egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes, szigorúbb feltételeket javasol az elektromos rollerekre, amely felülírná az összes tagország érvényben lévő szabályait. Mindössze a gyárilag beépített 20 kilométer/órás sebességkorlátozást és legalább 30,5 centiméter átmerőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig kötelező bukósisak-viselést szabnák meg. Szigorításképp pedig kikötnék, hogy az elektromos rollereket csak 16 évesnél idősebbek használhassák, valamint megtiltanák, hogy a járművet gyalogúton, illetve ittasan vezessék.
12 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Talán még az átlag bringásnál is idiótábbak.
De, hogy kerülhet oda?
Azt mondja: "Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót."
- Okoska! Nem kell átminősíteni, mert - elviekben a szabályok szerint - ma is annak minősülnek!
"Ha a vezető a pedál tekerése nélkül – már ha van rajta egyáltalán pedál –, kizárólag a motor erejét használva halad a járművel, akkor már nem kerékpárról van szó. Az a jármű segédmotoros kerékpárnak minősül, és jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak rá: kell hozzá jogosítvány, bukósisak, kötelező biztosítás és – a biciklisekkel ellentétben – egy korty alkoholt sem ihat a vezető. Az ilyen „kerékpárszerű” járművet onnan ismerheted fel egyszerűen, hogy gázkar van rajta, és akkor is halad, ha csak pihenteted a lábadat a pedálon.
Ezek a segédmotoros kerékpárnak minősülő járművek leginkább az idősek körében népszerűek. Ám gyakran sem ők, sem a családtagjaik nincsenek tisztában azzal, hogy a jogszabály szerint nem elektromos kerékpárt vezetnek. Az a tapasztalat, hogy a rendőrség nem szokott csak emiatt büntetni, ám ha történik egy baleset, amelyben egy ilyen jármű sofőrje is érintett – akár vétlen félként –, akkor általában nem ússzák meg a felelősségre vonást amiatt, hogy bicikliként használták a segédmotoros kerékpárt."
Egyszerűbben: Ha Mari néni Hátsópusztán az Auchanban vásárolt gázkaros ebike* nyergében nem ad elsőbbséget, akkor azért megkérdik tőle hivatalosan, hogy "jogosítvány, bukósisak, kötelező biztosítás?". És még a Dianás cukrot is megszívhatja...
* A pedelec rendszerű ebike nem segédmotor, hanem kerékpárnak számít, mert csak a pedál taposásakor segít a motor!
Új hozzászólás