Nyilvános adatok alapján készítettek egy felmérést a tanárhiányról – az eredmény több mint borús.
Nahalka István oktatáskutató és Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke ma mutatta be a közös kutatását. A tanulmányt azért készítették, mert megunták „a kormánnyal folytatott számháborút” és a hatalom folyamatos tagadását, mindehhez pedig nyilvános adatokat vettek igénybe – számol be a Mérce.
Ezek az adatok a kormány számára is elérhetőek, nem titkosak. Egyszerűen csak nem értjük, hogy a kormány miért nem ismeri el a társadalom felé, hogy mekkora baj van az oktatásban
– mondta el Totyik Tamás, hozzátéve, amikor Nahalka István először bemutatta neki a kutatás során feltárt adatokat, akkor arra kérte, hogy azokat számolják át meg egyszer, mert azok a PSZ becslésénél is sötétebb képet mutattak. Nahalka az országos kompetenciamérés telephelyi jelentéseiből, a KSH és a Társadalombiztosítás 2020-2021-es adataiból készített kutatásából kiderül:
jelenleg 34 618 fő hiányzik az oktatásból.
Totyik elmondta, még ez a szám is alulbecsült – szerintük ennél is rosszabbak a valós adatok. Hozzátette, ez összességében az oktatásból hiányzók, vagyis a pedagógusok, oktatók és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársak száma. A KSH és a nemzeti köznevelési törvény adatai alapján az óvodákból 2021-ben 3620 óvodapedagógus hiányzott a rendszerből – ismerette a hiány tételes lebontását Totyik Tamás.
A kutató számításai szerint iskolapszichológusból 980, gyógypedagógusból és fejlesztőpedagógusból pedig 1445 hiányzott a két éve kezdődő iskolaévben.
Nevelést-oktatást segítőkből a törvényben meghatározott számokhoz képest 14 031 fő a különbözet, vagyis minden telephelyen legalább 1,5 betöltetlen NOKS-os állás van. Hiányként kezelték a kutatás készítői a nyugdíjból visszafoglalkoztatott pedagógusokat is, akik 9227-en dolgoznak jelenleg az oktatásban.
Érdemes ezeket a számokat egyrészt azzal a kormányzati közléssel összehasonlítani, miszerint nincsen pedagógushiány, másrészt azzal, amit a szakszervezet eddig mondott, hogy 16 ezer fős hiány van – ennél jóval nagyobb a valós hiány
– összegezte a kutatás eredményeit Nahalka.
Rétvári Bence parlamenti államtitkár két nappal ezelőtti nyilatkozatára reagálva, miszerint „előzzük Finnországot pedagógusellátottságban”, Totyik Tamás elmondta, Magyarország helyzete speciális, mivel a közoktatás a szociális szféra egyes feladatait is átveszi az egésznapos iskolarendszerrel (napközi, tanulószoba). Ezt nem támadják, sőt, pozitív intézkedésnek értékelik, de a statisztikai számításoknál ezt tisztázni kell, mivel az OECD országok 90%-ában nincs ilyen rendszer.
49 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Ezek +érdemlik a fizetésemelést!!
csak ennyi
barátilag
J.L.
,,Pedagógusok hiánya: 20 587 fő
Nevelést-oktatást segítők (dajkák, iskolatitkárok, stb.) hiánya: 14 031 fő
Összes hiány: 34 618 fő
A közoktatási törvény egyértelműen szabályozza, hogy adott tanulói létszámhoz milyen feladatellátást kellene hozzárendelni, a valós létszám és a törvény által előírtak között 14 000 fő volt a különbség"
Új hozzászólás