A többszörösen díjnyertes Toyota Sienna buszlimuzin következő generációja lesz annak az önjáró gépkocsinak az alapja, amely már 2021-től utasokat szállíthat az az Uber-nek.

Toyota kisbuszokból lesznek a sofőr nélküli taxik

Fotó: LeithCars.com

A Toyota tavaly nyáron jelentette be, hogy az Uber fuvarmegosztó vállalattal még 2016-ban kötött együttműködési megállapodást kiterjesztve néhány éven belül nagy mennyiségben bocsát közúti forgalomba olyan, fejlett önjáró technológiákkal felvértezett gépkocsikat, amelyekkel tovább folytathatja átállását a mobilitási szolgáltatás (mobility as a service, MaaS) ma még épp csak körvonalazódó üzleti modelljére. Az új gazdasági paradigma kidolgozásában ezzel úttörő szerepet vállaló partnerek most arról számoltak be, hogy a hamarosan bemutatkozó, új generációs Toyota Sienna buszlimuzin mintegy száz példányát fogják a két vállalat technológiáival felszerelni, és azokat 2021-től szolgálatba állítani az Uber hálózatában.

A flotta tagjai 4. szintű autonóm mobilitásra lesznek képesek, azaz bizonyos feltételek teljesülése esetén teljesen önállóan tudnak közlekedni. A „bizonyos feltételek” ebben az esetben azt jelenti, hogy a járművek egy földrajzilag pontosan körülírt területen belül fognak tudni emberi beavatkozás nélkül haladni és manőverezni, árulta el az Automotive News szerkesztőinek James Kuffner, a fejlesztési együttműködésben technológiai beszállítóként részt vevő TRI-AD (Toyota Research Institute – Advanced Development) kutatóintézet elnöke. Ezen a virtuális kerítéssel (geofence) körbezárt területen belül ultramodern infrastrukturális támogatás – többek között rendkívül nagy felbontású térképek, illetve járművek és környezetük közötti (V2X) kétirányú kommunikáció – teszi lehetővé a fejlett érzékelőkkel és nagy kapacitású számítógépekkel felszerelt járművek számára az önálló döntéshozatalt.

A TRI-AD műszaki igazgatója, Ken Koibuchi szerint azért esett a választás a jelenleg még fejlesztés alatt álló, új generációs Siennára, mert annak új generációs padlólemeze, tekintélyes belső tere és nagy kapacitású hibrid akkumulátorcsomagja kielégíti a technológia hely- és energiaigényét. Az autókat szériaállapotban veszik át a gyártótól, és utólag szerelik fel az Uber és a Toyota laboratóriumaiban kifejlesztett technológiákkal: kamerákkal, érzékelőkkel, lézeres szenzorokkal és processzorokkal. „Rendkívül sok időbe és energiába telik egy ilyen átépítés. Ki kell szerelni az üléseket, lebontani a kárpitozást, és módosítani kell a gyári kábelkötegeket” – tette hozzá Koibuchi. „Az autonóm járművek átalakítása igen bonyolult feladat.”

A közepes és hosszú távolságok megtételére optimális, hibrid Sienna buszlimuzinokon kívül a Toyota egy akkumulátoros elektromos gépkocsi forgalomba állítását is tervezi. Ennek koncepcióját a személy- és áruszállításra egyaránt felkészíthető e-Palette tanulmányautóval vázolta a gyártó idén januárban. A rövid távú közlekedésre tervezett jármű első példányai már 2020-ban, a Tokiói Olimpia idején szolgálatba állnak, erősítette meg a Toyota korábban vázolt szándékait Shigeki Tomoyama, az autógyártó autonóm mobilitási projektjeiért, így az Uberrel folytatott együttműködésért is felelős Toyota Connected elnöke.

Autószektor

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.