A kézírás folyamata egy végtelenül bonyolult, soktényezős tervezési és cselekvési sor, amelynek több részlete is eltűnik, ha csak a billentyűt ütögetjük.

Hihetetlenül fejleszti a szellemi képességeket, mindenki megtanulja, mégsem használjuk: mi az?

Fotó: Unsplash

Nem ismerünk másféle tevékenységet, amely a műveleteknek ugyanolyan komplex összehangolását igényli. Egyre több kutatási eredmény bizonyítja rendszeres gyakorlásának kedvező hatását.

Gyermekkorban azért is van nagy jelentősége a kézzel írásnak, mert segíti a tanuláshoz szükséges agypályák kialakulását, fejleszti a finommotoros készségeket, a szem-kéz koordinációját, a térérzékelést. Erősíti a memóriát is: jóval több információ rögzül a fejben, ha kézzel papírra írnak a diákok, mintha telefonba vagy számítógépbe pötyögnének – mondta lapunknak W. Barna Erika kézíráskutató, grafoterapeuta, pályaválasztási tanácsadó, a CEREG-Grafológiai Akakdémia vezetője, aki munkája elismeréseképpen a grafológia területén elsőként kapta meg tavaly a Magyar Arany Érdemkeresztet.

Kézírás során összekapcsolódik a verbális, a vizuális és motoros memória, ami egyértelműen növeli a szellemi teljesítményt – mondta a szakember. Megjegyezte, norvég kutatások alapján is állítható, hogy hatékonyabban tanulnak azok a diákok, akik a hagyományos módon és nem gépeléssel rögzítik az ismereteket.

Bizonyított tény, hogy sokkal mélyebb az információ feldolgozása kézírás, mint gépírás esetén. Felnőttek CT-vizsgálata során derült ki, hogy az agy motoros beszédközpontja, a Broca-terület is sokszorosan aktívabb. Idősebb korban a mindennapos írásgyakorlat frissen tartja az agyműködést, dolgoztatja az elmét, ami fékezi az értelmi hanyatlást, késlelteti az öregedést, akár közreműködhet a demencia megelőzésében is.

Nem mindegy azonban az sem, hogy folyóírással vagy nyomtatottan ír valaki – hívta fel a figyelmet W. Barna Erika. – A folyóírás jobban erősíti a jobb és bal agyféltekék közötti szinkronicitást – mondta a szakember, aki hozzátette: ha tőle kérnének javaslatot az írástanításhoz, akkor ajánlaná a kalligráfia bevezetését. A kalligrafikus írás egyféle egyéni képzőművészeti alkotás.

Kiszorul a mindennapokból

Igaz, hogy már az 1900-as évek elején Kosztolányi Dezső tiltakozott a gépírás elterjedése ellen, mégis csak az elmúlt húsz évben következett be az a hatalmas változás, amely veszélyezteti a kézírás értékeinek felismerését, megőrzését. A technika ugrásszerű fejlődésével, a számítógépek, laptopok széles körű elterjedésével az utóbbi évtizedekben jelentősen visszaesett a kézzel írók aránya. Ma már munkahelyeken, egyetemeken, konferenciákon, sajtótájékoztatókon szinte kizárólag digitális eszközöket alkalmaznak az információk rögzítésére.

Van, ahol már nem is tanítják

Amerikában már az ezredforduló táján, 42 államban kiiktatták a tanrendből a folyóírás tanítását, és helyette a tízujjas gépelést és a nyomtatott betűs kézírást helyezték előtérbe. Igaz, hét állam visszakövetelte a hagyományos írástanítást, pl. Indiana, Észak-Karolina, Kalifornia, mert felfedezték, hogy romlik a kézzel nem író gyermekek szellemi teljesítménye, memóriája, figyelem-összpontosítási képessége – a kézzel magas szinten írni tudókéhoz képest. 2016-ban Finnországban is kivették a tanrendből a folyóírás tanítását. Szerencsére a magyar oktatás kézírásbarát.

Blikk

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.