2014. július 19-tól nem lehet a kerékpárral közlekedőt alkoholfogyasztás miatt még főútvonalon sem megbírságolni, ha “kerékpárvezetésre alkalmas” állapotban van. Már a kettő évvel ezelőtti szabálymódosítást sem egyeztették a Magyar Kerékpárosklubbal, de akkor legalább objektíven mérhető volt a szabálytalanság foka. A mostani verzió vitás helyzetek sorát eredményezheti, ugyanis nem áll egyértelmű útmutatás sem a közlekedők, sem az őket ellenőrző hatóságok rendelkezésére a szabály betartásához.

Egy 2012-es rendelkezés már enyhített egyszer a járművekre vonatkozó zéró tolerancia elvén: a kerékpárral közlekedő nem volt büntethető, ha mellékútvonalon közlekedett és nem volt kimutatható esetében 0,50 gramm/liternél magasabb véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liternél magasabb levegőalkohol-koncentráció (amennyiben a kerékpáros tette nem minősült bűncselekménynek). A mostani változtatás még tovább lépett: a kerékpárral közlekedő most már főútvonalon sem büntethető, ha “kerékpárvezetésre alkalmas” állapotban van –  Írja a Magyar Közlöny. "Sajnáljuk, hogy a jogszabályalkotók nem vonták be a Magyar Kerékpárosklubot a rendeletmódosítás előkészítésébe, és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket. (Ennek ellenére szervezetünk továbbra is örömmel megosztja nemzetközi kapcsolatai segítségével szerzett információit és tapasztalatait, és együttműködik a szabálymódosításhoz szükséges adatok elemzésében." – írja a Magyar Kerékpárus Klub oldalán.

A jelenlegi szabályozás nem objektív, ezért számonkérése nehézségekbe fog ütközni. A rendelet szövegének részét képezi a “kerékpározásra alkalmas” kitétel, ami lehetőséget ad a szubjektív megítélésre és vitás helyzetek sokaságát fogja eredményezni.

"Szakmai munkacsoportjaink jelenleg dolgoznak a szabályváltozás kiértékelésén, elsőként a baleseti statisztikák és a nemzetközi tapasztalatok kiértékelését végzik el. Az eredmények alapján igyekszünk rövid időn belül megalapozott szakmai álláspontot kialakítani és közölni."

A Bécsi egyezményhez való csatlakozást sürgeti a MKK: "Léteznek sokkal fontosabb módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várunk : Fontosnak tartjuk a jogszabályoknak a kerékpáros közlekedés térhódításával való  harmonizációját, ezek közül is kiemelten fontos a Magyarország által is aláírt – és jogszabályba iktatott – 1968. évi közúti közlekedésre vonatkozó ún. Bécsi egyezmény érvényesítése, mely kimondja a “gyengébb védelmének” elvét. Azonban ez az elv még mindig nem képezi részét a KRESZ-nek és rendeleteinek. Az egyezmény kimondja: A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők iránt.”

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.