Nehéz idők járnak a Boeing gyárra, sok baleset történt a repülőgépeivel, amelyek nem elszigetelt, egyedi okokra visszavezethető esetek, a sajtó egyre inkább általános problémát lát ezek mögött, amely a hatalmas repülőgépgyár működésében rejlik. De mitől is lett ennyire fontos a Boeing, hogy az egész világon cikkeznek a problémájáról?
A Boeing a világ egyik vezető repülőgépgyártója. Ikonikus típusok fűződnek e gyárhoz, az ég igáslova, a 737-es, a ma is szemet gyönyörködtető óriás, a 747-es, azaz a Jumbo, vagy a cég ma egyik legkorszerűbb repülőgépe, a 787-es, a Dreamliner. E cégen kívül a polgári repülőgépiparban az európai Airbus meghatározó még, a többi kisebb gyár (Dél-Amerikában, Oroszországban, Kínában) a világpiac nagyon kis szeletét uralja.
A Boeing az elmúlt években azonban leginkább a balesetekkel került be a hírekbe. A Tudas. hu végig veszik a gyár legendás típusait, de eljut a jelenhez.
Képünk illusztráció Fotó: 123rf.com
A COVID előtt a Boeing 737-es repülőgépcsalád legújabb tagjának több példánya szenvedett balesetet, amely miatt az egész flottát a földre kényszerítették. A botrányt épp, hogy kiheverte az amerikai óriásvállalat, de az elmúlt hetekben ismét számos furcsa balesetről, levegőben kieső ajtókról, első orrfutó nélkül leszálló vagy felszállás közben kigyulladó repülőgépekről szóltak a hírek.
A MAX gépek 2019-es katasztrófáiról kiderült, hogy a Boeing számos hibát követett el a valójában új konstrukciójú repülőgép engedélyeztetésénél és a szoftverek frissítésénél.
A cég alig tudta kiheverni ezt a fiaskót, ezért is rendkívül kellemetlen, hogy január óta 11 Boeing gyártmányú repülőgépnél történt kisebb-nagyobb incidens. Kiszakadó ajtók, nem kinyíló futóművek, kigyulladó repülőgépek, ezzel szerepelt a Boeing a hírekben, nem új, forradalmi repülőgépekkel, vagy sikeres űrhajó-tesztekkel.
Ráadásul az egyik lefontosabb beszállítójának volt ellenőre azt állította a BBC-nek nyilatkozva, hogy a Boeing új repülőgépei eleve hibás alkatrészekkel készültek, és bár a cég tudott erről, de nem törődött vele.
A Tudas.hu azt írja:
A repülésben a hatóságok elvileg semmiféle műszaki lazaságot nem engedhetnek meg. A repülőgépeknek mindig biztonságosnak kell lenniük, azért, hogy a balesetek előfordulását a minimálisra csökkentsék. Ezért a Boeingre vélhetően újabb szigorú hatósági vizsgálat vár. Amivel persze mi utasok járunk jól, hiszen tudhatjuk, hogy ha felszállunk egy repülőgépre, akkor abban repülést veszélyeztető hiba nem igazán lehet.
Olcsóbb csavar itt, olcsóbb lemez ott és máris romokban a nimbusz..
Halkan jegyzem meg, hogy ez a politikára is igaz!
Nagyon lusta vagyok: van amikor 1-2 évig gondolkodom, sőt csak fejben oldom meg a problémát, minek dolgozni! :))