A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint egyetlen napot sem késlekedett az új villamosok beszerzését célzó közbeszerzési eljárás kiírása a Fővárosi Önkormányzat vagy a BKK miatt, az ezzel kapcsolatos állítások hamisak.

A BKK az MSZP fővárosi frakcióvezetőjének csütörtöki közleményére reagált, amely szerint Budapest 35 milliárd forintos uniós támogatástól eshet el, mert a BKK nem tudta időben kiírni és lezárni a főváros számára kiemelten fontos villamostendert. Horváth Csaba azt írta: ha jövő tavaszig nem sikerül megkötni a szerződéseket, éveket is csúszhat a 37 új villamos beszerzése. Emiatt az MSZP arra szólította fel Tarlós István főpolgármestert, hogy vonja felelősségre Vitézy Dávidot, a BKK vezetőjét.

A BKK közleményében emlékeztet arra, hogy az 1-es és 3-as villamosok felújítása vagy a budai villamosvonalak összekapcsolása csak úgy finanszírozható uniós forrásokból, ha új járművek is érkeznek. A főváros 2010 ősze, a mai városvezetés hivatalba lépése és a BKK létrejötte előtt nem nyújtott be ilyen tartalmú uniós pályázatot, nem indított ilyen tendert – írja közleményében a BKK. A Fővárosi Közgyűlés 2011-ben döntött a projekt benyújtásáról.

Az új villamosok és trolibuszok beszerzésére irányuló fejlesztés európai uniós támogatási szerződését, amely a tender indításához fedezetet biztosított, 2012. december 19-én írta alá Tarlós István főpolgármester és Völner Pál államtitkár. Ezután a BKK haladéktalanul megtette a szükséges lépéseket a tender megjelentetése érdekében, lezárult a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) ilyen eljárásoknál kötelező minőségbiztosítási folyamata, és 2013. február 15-én megjelent a tender felhívása – olvasható a közleményben.

A tenderfolyamatban a BKK a törvényi határidőkre figyelemmel járt el, az ajánlattevők által folyamatosan kért határidő-módosításoknak ésszerű határokon belül eleget tett, éppen a verseny szélesítése érdekében, illetve a törvényben előírt hiánypótlási lehetőségeket biztosította. A BKK szerint ennek is köszönhető, hogy négy érdemi ajánlat is érkezett.

A tenderbontás az ajánlattevői kérdések megválaszolását követően 2013. május 30-án volt. Az ajánlatok elbírálása a többszöri, a közbeszerzési törvényben előírt hiánypótlás után fejeződött be, a BKK igazgatóságának eljárást lezáró döntését augusztus 23-án küldték meg az ajánlattevőknek – ismerteti a BKK.

Ezt érdemben megelőzte az NFÜ közbeszerzési felügyeleti főosztályának – uniós támogatásból zajló közbeszerzéseknél kötelező – minőségbiztosítása. Az NFÜ által kiadott minőségbiztosítási tanúsítvány igazolta a BKK döntésének megfelelőségét – fűzik hozzá.

Az ilyen komplexitású eszközök versenyeztetési, közbeszerzési folyamata az EU-tapasztalatokat ismerve sehol sem kevesebb 10-14 hónapnál, ezt Magyarország esetében az EU támogatást folyósító szervek folyamatba épített ellenőrzése tovább növeli. A tapasztalatok nem igazolják, hogy a BKK eljárásának átfutása meghaladná a szokásos és szükséges mértéket – írja a BKK.

Kifejti továbbá: a BKK közbeszerzési eljárást lezáró döntését az NFÜ megvizsgálta, és szabályossági tanúsítványt adott ki. Ennek eredményeként a tender nyerteseként a BKK a spanyol CAF-ot hirdette ki, a Skoda ajánlatát érvénytelennek találta. A Közbeszerzési Döntőbizottság a Skoda számára annak jogorvoslati kérelme nyomán további hiánypótlási lehetőségek biztosítását kérte, és megsemmisítette az eljárást lezáró döntést, ami valóban több hónap késedelmet okoz az eljárásban, ez a folyamat jelenleg is zajlik.

"A BKK Zrt. a közbeszerzési törvényt maradéktalanul betartva fog és kíván eljárni" – hangsúlyozza a BKK.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.