Országszerte 954 esetben vizsgálták a kormányhivatalok ellenőrei, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és a jótállási jogokról a vásárlóknak, az esetek csaknem ötödében, 173 alkalommal tapasztaltak jogsértést – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kedden az MTI-vel.

A tájékoztatás szerint sok probléma van a jótállási jegyekkel, 264 ellenőrzésből 159 esetben találtak valamilyen szabálytalanságot, több esetben a kereskedő egyáltalán nem adott át jótállási jegyet, vagy az átadott jegy hiányos volt.

A kormányhivatalok munkatársai 470 üzletben ellenőrizték a vásárlók könyvét is, 54 helyen, az esetek 11,5 százalékában találtak hiányosságot.

Az NFH felhívja a figyelmet, hogy a jogszabály szerint minden termékre két év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre egy év a kötelező jótállás. Ha a vásárolt áru elromlik vagy meghibásodik, a szavatossági időn belül lehet kérni a javítását, cseréjét, vagy ha egyik sem lehetséges, akkor árleszállítást, végső esetben pedig el lehet állni a vásárlástól, azaz vissza lehet kérni a pénzt.

Íme a leggyakoribb kifogások, amikkel a boltok élni szoktak:

-„Akciós terméket nem cserélünk” a vállalkozás – jogsértő módon – azt állítja, hogy az akciós terméket nem cseréli, nem javítja. A hatályos jogszabályok alapján ugyanakkor, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve- és erről őt az eladó tájékoztatta.

Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja”. Gyakran hangzik el ez a mondat is, mikor egy termékről kiderül, hogy hibás. Ez azonban jogsértő, a vásárló ugyanis ilyen esetekben a termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette.

„Reklamációt három napig fogadunk el”. A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben- és erre nem csak három napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.

„Csere csak, ha eredeti a csomagolás” Néhány üzlet a minőségi kifogás intézését – szabálytalanul – a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.

„Jótállás csak számla/nyugta ellenében.” A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.