Egy év kihagyás után újra megcsodálhatjuk a világ legnagyobb kihívást jelentő motorsport versenyét, a legendás Dakar ralit, amely először nem Afrikában, hanem Dél-Amerikában kerül megrendezésre. Most röviden bemutatjuk a 2009-es Dakar esélyeseit, valamint legizgalmasabb személyiségeit. Autósok — a topfavoritok:1. Stéphane Peterhansel (francia, Mitsubishi): a 43 éves francia a Dakar történetének legeredményesebb versenyzője. Eddigi pályafutása során összesen kilencszer nyerte meg a Dakart — előbb hatszor motorral (1991-1993, 1995, 1997, 1998), majd háromszor autóval (2004, 2005, 2007). A mostani versenyen is ő számít talán a legnagyobb esélyesnek, és alighanem mindent megtesz majd, hogy — a Dakar történetében elsőként — elérje a bűvös tízes számot, ami a megnyert versenyeket illeti. Az első “nem afrikai" győzelem megszerzése is minden bizonnyal plusz motivációt jelent a nagy bajnok számára. 2. Luc Alphand (francia, Mitsubishi): egyidős csapat- és honfitársával, az imént bemutatott Peterhansellel. Autóversenyzői pályafutása előtt is szenvedélye volt az őrült száguldás: ötszörös világbajnok ex-síversenyzőről van szó ugyanis. A 2005-ös Dakaron a második helyen végzett csapattársa mögött, a 2006-os Dakart pedig megnyerte, és ezzel a verseny történetének első ex-síző győztesévé lépett elő. Valami azt súgja, idén sem fog zavarba jönni a kb. 4000 méter magas hegyek gondolatától, és ezúttal is a leggyorsabb “lesiklók" között lesz majd… hirdetés // 3. Carlos Sainz (spanyol, VW): az El Matador becenéven ismert klasszis idén ünnepelte 46. születésnapját. A rali-sport élő legendája, egykori kétszeres rali-világbajnok (1990, 1992). A Dakaron 2006-ban indult először, és egyből szakaszgyőzelmekkel debütált, amit 2007-ben újabb etap-elsőségekkel fejelt meg. Az évben megnyerte a Cross Country Világkupát, idén pedig a magyar központtal megrendezett Közép Európa Ralin nem talált legyőzőre. Egyre sikeresebbnek mutatkozik tehát a spanyol a tereprali szakágban is, így egyértelmű, hogy az idei Dakaron is komolyan kell vele számolni. 4. Giniel de Villiers (dél-afrikai, VW): évek óta stabil élmenőnek számít a Dakaron. Komoly esélye van rá, hogy egyszer (akár már 2009-ben) a Dakar történetének második afrikai autós győztesévé lépjen elő. Második mindenesetre már volt, 2006-ban, Alphand mögött. Idén pedig a harmadik helyen zárta a Cross Country Világkupa küzdelmeit. 5. Nasser Al Attiyah (katari, BMW): január elsején fogja ünnepelni 29. születésnapját. Hihetetlenül sokszínű sportember. Négyszeres közel-keleti rali-bajnok, emellett pedig sikeres sportlövész. A 2004-es athéni olimpián a negyedik, a 2008-as pekingi Játékokon a 15. helyen végzett agyaggalamb-lövészetben. Ugyanezen sportágban a 2006-os év Ázsia-bajnokának mondhatja magát, az elmúlt két esztendőben pedig az Ázsia-bajnokság negyedik helyén végzett. De ami most nekünk a legfontosabb: kiváló tereprali versenyzőről is van szó egyidejűleg. A katari kiválóság éppen idén érte el terepralis pályafutása eddigi legnagyobb sikerét azzal, hogy megnyerte a Cross Country Világkupa 2008-as kiírását. Kétségünk ne legyen tehát afelől, hogy élete formájában érkezik a Dakarra. A kérdés itt inkább az, vajon a BMW képes lesz-e felvenni a versenyt a Mitsubishi és Volkswagen tempójával. 6. Joan Nani Roma (spanyol, Mitsubishi): mindössze 26 éves, mégis nyugodtan állíthatjuk, “öregmotorosnak" számít már a Dakaron. A 2004-es Dakar motorkerékpáros győztese ugyanis már jó ideje visszavonult a kétkerekű kategóriától, és évek óta az autósok mezőnyében űzi-hajtja a dűnéket. Nem is eredménytelenül! A 2006-os Dakart például az előkelő harmadik helyen zárta. Várhatóan azonban inkább csak akkor kell majd vele számolni, mint valóban a végső sikerre esélyes versenyzővel, amennyiben mindkét nagynevű csapattársa, Peterhansel és Alphand komoly gondokba ütközne a viadalon, és elszállna az esélyük a végső győzelem megkaparintására. Autósok — érdekes személyiségek, ismert nevek:Guerlain Chicherit (francia, BMW): a 30 éves francia jóllehet, hogy a világ jelenlegi legsokoldalúbb sportembere. Már egészen kisgyerekként a különféle sportok hivatásos megszállottja lett: 15 évesen francia bajnoki címet szerzett judóban, és az ország legfiatalabb feketeövese lett; emellett jégkorong-csapatával is megnyerte hazája bajnokságát, sőt a francia sí-válogatottnak is már ekkor stabil tagja volt. Mellesleg mindemellett szabadidejében még hegedült is hét éven keresztül. Természetesen felnőttként sem állt le a serlegkollekció gyarapításával — összesen négyszeres freestyle sí-világbajnoknak mondhatja magát (legutóbb 2007-ben nyerte el a címet). Az autóversenyzésre három éve talált rá — a francia Off-Road bajnokságot egyből első évében megnyerte. Első Dakarján, 2005-ben a 49. helyen végzett, de 2006-ban már a legjobb tízben zárta a viadalt, és nyert egy szakaszt is. 2007-ben korán bukott és kiesett. Egy-egy szakaszgyőzelemre a mostani Dakaron is mindenképpen jó lehet. Robby Gordon (amerikai, Hummer): Robosztus Hummerjével évek óta a közönség egyik elsőszámú kedvence a Dakaron. 2005-ben, a Volkswagen gyári csapatának színeiben debütált a sivatagi show-ban, és egyből első évében a 12. helyen zárta a versenyt, valamint nyert két szakaszt is, ezzel a Dakar történetének első amerikai szakaszgyőztese lett. 2007-ben, már Hummerrel az igen előkelő 8. helyen zárta a versenyt, és begyűjtött egy újabb szakaszgyőzelmet is. Nem mellesleg, ő is igen sokoldalú sportembernek számít, ugyanis a motorsportok számos szakágában tett le figyelemre méltó eredményeket az asztalra. Hatszoros SCORE Off-Road bajnok, emellett az Indy500-ban is van két futamgyőzelme, sőt a Nascarban is nyert már három futamot. Ahol csak elindul, mindig és mindenütt az élmezőnyben találja magát. Bob Gordon (amerikai, Hummer): Robby édesapja. A “Baja Bob" néven elhíresült versenyző egykor sikeres Off-Road pilóta volt. Yvan Muller (francia, Buggy): a 39 éves sztár rendkívül sikeres pályaautós múlttal büszkélkedhet. A 2008-as év túraautó-világbajnoka. Tim Alfa Coronel (holland, Bowler): ikertestvéréhez, Tom Romeo Coronelhez (második keresztnevüket összeragasztva apjuk, a szintén autóversenyzői múlttal büszkélkedő idősebb Tom Coronel kedvenc márkáját kapjuk) hasonlóan sikeres autóversenyző. Több széria bajnokának mondhatja magát. 1994-ben Citroen AX-kupát, 2003-ban Alfa 147 bajnokságot nyert Tim Alfa, 2005-ben pedig holland bajnoki címet szerzett a Porsche GT3 Kupában. 2007-ben egyszer már indult a Dakaron, akkor a 46. helyen végzett. A 2009-es Dakaron ikertestvére, a WTCC-ből ismert Tom fog neki navigálni, aki többek között 2006-ban túraautó-világbajnoki címet szerzett a “nem gyáriak" versenyében. Azt hiszem, nyugodtan állíthatjuk, hogy a mezőny legösszeszokottabb párosáról van szó…Isidre Esteve Pujol (spanyol, Ssangyong): A motorosok között nagymenőnek számított, és szép sikereket ért el. Többek között kétszer is az előkelő negyedik helyen zárta a Dakart. Most azonban első alkalommal autóval vág neki a versenynek, követve többek között Stéphane Peterhansel és Joan Nani Roma példáját, akik szintén kettőről négy kerékre váltottak még régebben. Massimo “Miki" Biasion (olasz, Mitsubishi): Kétszeres rali-világbajnok legenda (1988, 1989). Január 7-én fogja betölteni 51. születésnapját. Dieter Depping (német, VW): Ötszörös német-, háromszoros holland rali-bajnok. A terepraliban idén érte el eddigi legnagyobb sikerét, amikor a harmadik helyen végzett a Közép Európa Ralin. Hiroshi Masuoka (japán, Mitsubishi): A Dakar legendás, kétszeres bajnoka (2002, 2003). Bruce Garland (ausztrál, Isuzu): Nagy visszatérés az övé az autóversenyek világába! Többszörös Ausztrál Safari győztes. Eric Bernard (francia, BMW): Egykori Forma-1-es pilóta. Egyszer állt dobogón a Forma-1-ben. Elesio Salazar (chilei, McRae): Szintén egykori Forma-1-es pilóta, aki most hazai pályán versenyezhet. Autósok — magyarok:Szalay Balázs (Opel): a legrutinosabb magyar Dakar-járó, 1996 óta számít állandó Dakar résztvevőnek. A legutóbbi viadalon a 35. helyen végzett. Az Opellel eddig négy alkalomból mind a négyszer célba ért, és ezzel csak neki köszönhetően, az Opel az egyetlen 100 százalékos márka az egész mezőnyben, ami a befejezett Dakarokat illeti! Palik László (Nissan): Legjobb, Dakaron elért összetettbeli helyezése: 18. hely. Idén magyar bajnok lett a terepralisok között, és az év autóversenyzőjének választották Magyarországon. Liszi László (Mitsubishi): 1986-ban a Hungaroring építésvezetője volt, így került kapcsolatba az autóversenyzéssel. 1994-ig versenybíróként tevékenykedett a Forma-1-ben. 2003 óta indul a Dakaron. Motorosok — a topfavoritok:1. Cyril Despres (francia, KTM): 24 éves. 2000 óta állandó Dakar résztvevő, a verseny kétszeres győztese, és egyben címvédője (2005, 2007). 2. Marc Coma (spanyol, KTM): 22 éves. A 2006-os Dakar győztese. 3. David Casteu (francia, KTM): 34 éves, igazi öregmotoros. A legutóbbi Dakaron a második helyen végzett. Elsősorban akkor lehet beleszólása az első helyért folytatott küzdelembe, ha csapattársa, a címvédő Cyril Despres kiesik a küzdelemből. Motorosok — érdekes személyiségek, ismert nevek:Pal-Anders Ullevalseter (norvég, KTM): 40 éves. 2002 óta minden évben a legjobb tíz között végez. 2007-ben a negyedik helyen zárt. David Fretigne (francia, Yamaha): Évek óta a legjobb Yamahásnak számít a Dakaron. 2005-ben ő sietett a bajbajutott, és végül tragikus módon életét vesztő Fabrizio Meoni segítségére. Alain Duclos (francia-mali, KTM): A 38 éves, bamakói születésű motoros 2006-ban az első helyen végzett a Dakaron a 450 köbcentiméteres részkategóriában, az összetett versenyt pedig a 7. helyen zárta. Motorosok — magyarok:Dési János (magyar, KTM): Az idei lesz a második Dakarja, az elsőn kiesett. Gyenes Emánuel (román, KTM): A “Mani" becenévre hallgató, román színekben induló, 24 éves szatmárhegyi motoros kétszeres román enduro-bajnoknak mondhatja magát. Sagmeister Gábor (szerb, KTM): Háromszoros szerb moto-cross bajnok. A 36 éves magyar származású motoros lesz az első szerb induló a Dakar történetében! Kamionosok — a topfavoritok:1. Vladimir Chagin (orosz, Kamaz): A Dakar ötszörös bajnoka (2000, 2002-2004, 2006). A legutóbbi Dakaron az ötödik szakaszon kiesett. Esetleges idei győzelmével beállítaná az eddigi legeredményesebb kamionos, a cseh Karel Loprais rekordját, aki hatszor nyerte meg a legendás versenyt. 2. Hans Stacey (holland, MAN): Kétszeres holland rali-bajnok (1997, 2001). 2006-ban második, 2007-ben első lett a Dakaron, a mostani viadalnak tehát címvédőként vág neki. Idén megnyerte a Közép Európa Ralit. 3. Ales Loprais (cseh, Tatra): nagybátyja, Karel Loprais hatszoros Dakar győztes, a verseny történetének máig legeredményesebb kamionosa. Ales esetleges győzelmével további egy év egyeduralomhoz segíthetné ezen a téren a nagybácsit, megakadályozva, hogy Chagin beérje az örökrangsorban. És egyáltalán nem tűnik esélytelennek, hogy Ales legendás rokona nyomdokaiba lépjen egykor, és megnyerje a Dakart, ugyanis 2007-ben, legelső olyan Dakarján, amelyen sofőrként indult, egyből az igen előkelő harmadik helyen végzett. 4. Firdaus Kabirov (orosz, Kamaz): a 2005-ös Dakar győztese. 5. Ilgizar Mardeev (orosz, Kamaz): a 2007-es Dakar második helyezettje. Kamionosok — magyarok:Darázsi Zsolt (Bahor-Kis; MAN): 2006-ban a 38., 2007-ben a még előkelőbb 16. helyen végzett a Dakaron. Szaller Zoltán (Pócsik-Csitári; MAN): A 2007-es Dakart a 27. helyen zárta. Idén a második helyen végzett a Közép Európa Ralin. Varga András (Maurer-Fülöp; MAN): ez a trió idén debütál a Dakaron.

Forrás: motor-sport.hu
RSS tartalom, A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.