Egyetlen fillérrel sem emelnék idén a béreket a BKV-nál. Először tárgyalnának, de ha nem marad más, akkor jöhet a sztrájk.

A bértárgyalások előkészítéseként a BKK tavaly decemberben határozta meg az idei emelés mértékét. A szakszervezetek az év eleji puhatolózásukra azt a választ kapták, hogy „a BKK Zrt. által meghatározott premisszák alapján a 0 százalékos bérfejlesztés mértékétől jelenleg nincs eltérési lehetőség”. Nem sokat léptek előre a BKK új vezérigazgatójánál, Dabóczi Kálmánnál tett látogatásukkor sem – számolt be a Népszabadság.

Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, a tárgyalások során nem beszéltek béremelésről, de felmerült egy fővárosi szolgáltatókra egyformán érvényes foglalkoztatási standard kialakítása, amivel kivédhető, hogy a munkavállalók kárára kovácsoljon előnyt a szolgáltató.

Nemes nem tartja elfogadhatónak a nullaszázalékos bérajánlatot, és határozott fellépést ígér arra az esetre, ha a csütörtökön kezdődő bértárgyalások nem vezetnek eredményre.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének Szövetsége elnöke kijelentette? minden szinten tárgyalni fognak. A BKV és a BKK vezetése mellett megkeresik az üggyel Bán Tamást, a Városigazgatóság Zrt. vezérigazgatóját és Tarlós István főpolgármestert is. Végső eszközként pedig nem marad más, mint a sztrájk, ami azt jelenti, hogy Budapest határain belül a járművek 60 százaléka közlekedne, míg a határokon kívül a fele. Az útdíj és az útlezárások okozta dugók közlekedési káosszá növekednének.

A szakszervezetek még nem egyeztettek egymással a minimumkövetelésről. Gulyás Attila az országos bérajánlás 3,8 százalékát tekinti a kiindulópontnak, de úgy véli, hogy a kollektív szerződés felmondása miatt elszenvedett veszteségek miatt most magasabb béremelés illetné meg a dolgozókat. Ha négyszázalékos emeléssel számolunk, bruttó 200 ezer forintos átlagkeresettel számítva átlagosan nyolcezer forintos emelést jelentene munkavállalónként, és összesen bruttó 1,5-2 milliárd forintos kiadásnövekedést a közlekedési vállalatnak.

Kérdés persze az is, hogy a BKK mit ért nulla százalék alatt. A bértárgyalásokat ugyanis az előző évi kifizetések tényszámainak megállapításával indítják. Ez adja a „bázis értéket”. Másrészt az idei évtől a BKV mentesül ötezer buszsofőr korkedvezményes nyugdíj utáni 13 százalékos járulékfizetése alól. Ha ezt nem vonja el a városvezetés, akkor a nulla már vállalható szám, hiszen a tavalyi bértömeg újraosztásával automatikusan emelkednének a fizetések – írja a Népszabadság.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.